Twoje wsparcie w rekrutacji
Znajdź wymarzoną
ofertę pracy i APLIKUJ
OGŁOSZEŃ: 3988        SUBSKRYBUJE: 7545
Tematy, które interesują czytelników:  Obowiązki pracownika, Dokumentacja pracownicza, Płaca minimalna, Handlowiec, Zainteresowania w CV, Praca na macierzyńskim, Działalność gospodarcza

Ocena ryzyka zawodowego w firmie

Ocena ryzyka zawodowego w firmie
Może się wydawać, że ocena ryzyka zawodowego w zakładzie pracy to zbędne formalności, ale jest wręcz odwrotnie. Specjaliści podkreślają, że dokonanie oceny ryzyka jest niezbędne do tego, aby w firmie stworzyć pracownikom bezpieczne warunki pracy.

Czym jest ryzyko zawodowe? Najprościej mówiąc, to prawdopodobieństwo wystąpienia pewnych niepożądanych zdarzeń, które są związane z wykonywaniem przez pracownika służbowych zadań i które jednocześnie mogą spowodować straty. Gdy mowa o ujemnych konsekwencjach, to trzeba wskazać, że wiążą się one najczęściej z wystąpieniem u osób zatrudnionych w zakładzie pracy niekorzystnych skutków zdrowotnych. Są one przy tym następstwem zagrożeń zawodowych lub niewłaściwego sposobu wykonywania zadań służbowych. Z tego też względu tak duży nacisk kładzie się na zapobieganie ewentualnym wypadkom, które mogą mieć miejsce na terenie zakładu pracy. Ocena ryzyka zawodowego powinna się przy tym odbywać na kilku płaszczyznach.

Jak dokonać oceny ryzyka?

Z punktu widzenia pracodawcy, który jest zobowiązany dokonać oceny ryzyka zawodowego, ważne jest, w jaki sposób może on to poprawnie zrobić. Podstawowa zasada odnosi się tu do sprawdzenia, co w miejscu pracy i w jakim stopniu może zaszkodzić pracownikom. Dzięki temu możliwe jest nie tylko wskazanie niebezpieczeństw, ale również stwierdzenie, czy zastosowane środki są wystarczające do ograniczenia zagrożeń, które mogą wystąpić w zakładzie pracy. Inaczej mówiąc, każdy podmiot zatrudniający jest zobowiązany:

  • rozpoznać zagrożenia, które występują na każdym ze stanowisk pracy,
  • sporządzić ocenę poszczególnych zagrożeń i wskazać na ewentualne konsekwencje, jakie mogą mieć miejsce (z naciskiem na te, które dotyczą zdrowia i życia pracowników),
  • ocenić prawdopodobieństwo wystąpienia poszczególnych zdarzeń.

Ocena ryzyka w zakładzie pracy jest potrzebna z kilku względów. Wypadki i choroby zawodowe to nie tylko problem zdrowotny, ale również taki, który może być rozpatrywany na płaszczyźnie społecznej czy ekonomicznej. Z powyższego wynika zatem, że przeprowadzenie rzetelnej oceny ryzyka zawodowego leży również w gestii podmiotu zatrudniającego pracowników.

Zagrożenia na stanowiskach

Z punktu widzenia pracodawcy pierwszym punktem powinno być określenie zagrożeń, jakie mogą wystąpić na danym stanowisku pracy. Niezbędne jest przeanalizowanie tego, jak wygląda miejsce pracy ? czy powierzchnia jest śliska, czy występują ostre krawędzie, czy pracownik wykonuje zadania na wysokości lub ma do czynienia z hałasem lub drganiami mechanicznymi. Pracodawca powinien też zwrócić uwagę na to, czy w zakładzie pracy jest właściwe oświetlenie. Te i inne wymienione elementy bezpośrednio odpowiadają za bezpieczeństwo w zakładzie pracy. Biorąc je pod uwagę, możliwe jest też oszacowanie ryzyka. Podmiot zatrudniający powinien przy tym odnieść się do normy PN-N-18002. W zależności od prawdopodobieństwa wystąpienia wypadku i możliwych następstw, ryzyko może być małe, średnie lub duże. O ile dwa pierwsze są dopuszczalne, o tyle duże wymaga podjęcia niezwłocznych działań.

To Cię powinno też zainteresować: Obowiązki pracodawcy - co musi Twój szef?

Skuteczna metoda

Ocena ryzyka zawodowego jest praktykowana od lat. Takie podejście do bezpieczeństwa w zakładzie pracy jest stosowane we wszystkich krajach Unii Europejskiej, zaś przydatność tej metody potwierdzają długoletnie doświadczenia tych państw, które je stosują. Określając ryzyko zawodowe, możliwe jest wdrożenie działań zapobiegawczych i to zaczynając od tych zagrożeń, których prawdopodobieństwo wystąpienia jest największe. Każdy pracodawca powinien pamiętać, że w pierwszej kolejności usuwane powinny być te zagrożenia, które mogą zostać wyeliminowane całkowicie. Taki wymóg wynika również z zapisów poczynionych w Kodeksie pracy. Zgodnie z art. 226 pracodawca:

  • ocenia i dokumentuje ryzyko zawodowe związane z wykonywaną pracą oraz stosuje niezbędne środki profilaktyczne zmniejszające ryzyko,
  • informuje pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami.

Z punktu widzenia pracodawców istotne jest, że oceny ryzyka zawodowego mogą dokonać samodzielnie. W sytuacji, gdy pojawiają się wątpliwości, możliwe jest zasięgnięcie opinii specjalistów ? zgłosić można się do Państwowej Inspekcji Pracy, której pracownicy (inspektorzy) chętnie służą radą.

Oceń ten wpis
Ocena ryzyka zawodowego w firmie
Ocena: 3.5, liczba głosów: 20

Zobacz inne porady

Opinie

(brak komentarzy)
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.