Pracodawca - prawa i obowiązki

Telepraca - pracodawcy jej nie doceniają?

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 8 głosów

8 głosów

3 komentarze

Telepraca - pracodawcy jej nie doceniają?
Nie ma szczegółowych informacji na temat tego, ile osób wykonuje telepracę. Choć miała być ?lekarstwem? na kryzys, w praktyce niewielu pracodawców po nią sięga. To kwestia przepisów, niechęci do nowego czy może braku konkretnych informacji na temat takiej formy zatrudnienia?

Telepraca została przez ustawodawcę uregulowana w Kodeksie pracy. Zgodnie z art. 675  § 1: ?Praca może być wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną?. Niestety, choć z założenia ma pomóc pracodawcy w obniżeniu kosztów pracy, to niewielu się na taką decyduje. Okazuje się bowiem, że problemem jest przede wszystkim brak wiedzy, jak z telepracy korzystać. Pytania mają zarówno pracodawcy, jak i pracownicy. Co więcej, taka forma pracy ? w rozumieniu Kodeksu pracy ? to również spore obowiązki po stronie podmiotu zatrudniającego. Nie dziwi zatem fakt, że wciąż duży odsetek pracodawców decyduje się przede wszystkim na zatrudnianie w oparciu o umowy cywilnoprawne.

Zmniejszyć koszty

Wprowadzenie do przepisów telepracy, jak wskazano powyżej, miało pomóc pracodawcom w redukcji kosztów związanych z zatrudnieniem. Warto pamiętać, że każdy podmiot zatrudniający nie tylko musi wypłacić wynagrodzenie swoim podwładnym, ale również opłacić wynajem pomieszczeń biurowych czy uiścić rachunki za korzystanie z mediów czy telefonu. Z tego właśnie względu wierzono, że ta forma zatrudnienia spotka się z ogromnym zainteresowaniem wśród podmiotów zatrudniających. Tymczasem jest odwrotnie, choć ? co trzeba przyznać ? telepraca to nie tylko korzyści na polu materialnym.

Szukasz pracy?

Pracownik wprowadzania danych do systemu - Katowice Dąb

ZoltOs.pl Agencja Pracy Tymczasowej i Pośrednictwa Pracy

  • Katowice
Dodana

Specjalista ds. IT

Evatronix S.A.

  • Bielsko-Biała
Dodana

Pracownik Obsługi Kancelaryjnej - Katowice

ZoltOs.pl Agencja Pracy Tymczasowej i Pośrednictwa Pracy

  • Katowice
Dodana

Doradca ds. Obsługi Klienta - Kraków Krowodrza

ZoltOs.pl Agencja Pracy Tymczasowej i Pośrednictwa Pracy

  • Kraków
Dodana
Polecana

Młodszy Specjalista ds. Help Desk (Pierwsza Linia Wspracia) - Katowice

ZoltOs.pl Agencja Pracy Tymczasowej i Pośrednictwa Pracy

  • Katowice
Dodana

Elastyczne zatrudnienie

Wdrożenie telepracy to ? z punktu widzenia pracodawcy ? również szansa na usprawnienie działań przez elastyczne ukształtowanie stosunku pracy. Możliwe jest tu nie tylko zwiększenie wydajności pracowników, ale również dokonanie optymalizacji zatrudnienia. Dzieje się tak dlatego, że większość zatrudnionych zupełnie inaczej wykonuje swoje służbowe zobowiązania w warunkach domowych. Specjaliści podkreślają przy tym, że dobre rozplanowanie pracy pozwala nie tylko na zmniejszenie etatu tym osobom, które tego potrzebują z uwagi na swoje życie prywatne, ale również na zatrudnianie bezrobotnych. W takiej sytuacji pracodawca przyczynia się do zmniejszenia bezrobocia.

Problemy z motywacją

Co prawda, jednym z poważniejszych problemów pracy w domu jest ewentualny brak motywacji osób, które mają w ten sposób wykonywać swoje zadania. Ale trzeba pamiętać, że firma nie musi wszystkich pracowników oddelegowywać do takiej formy pracy. Szef powinien kierować się przede wszystkim predyspozycjami swoich zatrudnionych. Osoby, które idealnie nadają się do pracy w domu są nie tylko zdyscyplinowane, ale również odpowiedzialne czy sumienne. Tu podstawową kwestią jest rozmowa ? sam pracownik powinien czuć, że sprosta zadaniu.

Nie we wszystkich branżach

Choć wydaje się to jasne, trzeba podkreślić, że telepraca nie sprawdza się we wszystkich branżach. Z całą pewnością można powiedzieć, że takie rozwiązanie nie zda egzaminu w firmach, które ukierunkowane są na produkcję dóbr materialnych. Z drugiej strony, telepraca wydaje się być idealna w przypadku firm, które skupione są na usługach ? świadczyć pracę w formie telepracy mogą handlowcy, ankieterzy, agenci nieruchomości, graficy czy korektorzy. Warto jednak pamiętać, że oddelegowane do takiej pracy osoby powinny posiadać odpowiednie predyspozycje.

Dla ludzi młodych

Bez wątpienia telepraca to świetne rozwiązanie dla ludzi młodych, którzy są na czasie nie tylko z innowacyjnymi technologiami, ale również szybko odnajdują się wśród rozwiązań, które są dopiero wprowadzane na rynek. Z całą pewnością to również dobra forma pracy dla tych wszystkich, którzy przez długi czas pozostawali w rejestrze Powiatowych Urzędów Pracy. Co więcej, telepracy powinni spróbować ci, którzy w przyszłości zamierzają otworzyć własną działalność gospodarczą. Może okazać się, że doświadczenia wyniesione z takiej pracy okażą się nieocenione w przyszłości.

To może Cię również zainteresować

Praca zdalna - wady i zalety

Podziel się

3 komentarze

Czesław

Czesław

Jako młoda osoba pracowałam - telepraca mi się bardzo podobała. Otrzymałam od szefa wszystko to, co potrzebowałam, aby taką pracę wykonywać. Twierdzę, że ta praca nie była dobrze oceniana przez szefa i w dodatku nie za dobrze płatna. Aktualnie pracuję w innej pracy- lepiej zarabiam i szef docenia moją pracę.
Bogdan

Bogdan

Coraz więcej ludzi pracuje w takiej pracy. Telepraca to wcale nie łatwa praca. Szkoda tylko, że takiej pracy większość pracodawców nie docenia.
Jomo

Jomo

to jest normalna dzisiaj praca i często sprzedaż wiele zależy od takich zajęć, nie wspominając o obsłudze klienta. Warto jest zatem dobrze organizować się w takiej pracy.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.

Dbamy o Twoją prywatność

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe, które za zgodą Użytkownika są przechowywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym Użytkownika, co może wiązać się również z przetwarzaniem danych osobowych Użytkownika. Pliki cookies przetwarzane przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem: ul. Legionów 26/28, 43-300 Bielsko-Biała, NIP: 5471567654, REGON: 070776507, w celu umożliwienia korzystania z Serwisu, jak również na potrzeby analizy zachowań Użytkownika w Serwisie, personalizacji prezentowanych Użytkownikowi treści oraz reklam, zapewnienia działania funkcji mediów społecznościowych oraz do zarządzania Serwisem. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies, jak również dostęp do panelu zarządzania ustawieniami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych zawartych w plikach cookies jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych wyrażona poprzez akceptację wykorzystania plików cookies (art. 6 (1)(a) RODO).

Zgoda udzielona poprzez wybór opcji "Wyrażam zgodę" oznacza akceptację wszystkich wykorzystywanych w Serwisie plików cookies. Zgoda Użytkownika może być w każdym momencie zmieniona poprzez kliknięcie w link umieszczony w Polityce Prywatności.

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo do żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących Użytkownikowi praw, można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.

Dostosowuję swój wybór

Dokonaj szczegółowego wyboru poniższych ustawień, aby zapisać indywidualne ustawienia prywatności. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Pliki cookies niezbędne do świadczenia usług drogą elektroniczną Zawsze aktywne
Narzędzia statystyczne i marketingowe Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads, Facebook Piksel (remarketing)
Narzędzie analityczne HotJar Statystyka