Telepraca została przez ustawodawcę uregulowana w Kodeksie pracy. Zgodnie z art. 675 § 1: ?Praca może być wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną?. Niestety, choć z założenia ma pomóc pracodawcy w obniżeniu kosztów pracy, to niewielu się na taką decyduje. Okazuje się bowiem, że problemem jest przede wszystkim brak wiedzy, jak z telepracy korzystać. Pytania mają zarówno pracodawcy, jak i pracownicy. Co więcej, taka forma pracy ? w rozumieniu Kodeksu pracy ? to również spore obowiązki po stronie podmiotu zatrudniającego. Nie dziwi zatem fakt, że wciąż duży odsetek pracodawców decyduje się przede wszystkim na zatrudnianie w oparciu o umowy cywilnoprawne.
Zmniejszyć koszty
Wprowadzenie do przepisów telepracy, jak wskazano powyżej, miało pomóc pracodawcom w redukcji kosztów związanych z zatrudnieniem. Warto pamiętać, że każdy podmiot zatrudniający nie tylko musi wypłacić wynagrodzenie swoim podwładnym, ale również opłacić wynajem pomieszczeń biurowych czy uiścić rachunki za korzystanie z mediów czy telefonu. Z tego właśnie względu wierzono, że ta forma zatrudnienia spotka się z ogromnym zainteresowaniem wśród podmiotów zatrudniających. Tymczasem jest odwrotnie, choć ? co trzeba przyznać ? telepraca to nie tylko korzyści na polu materialnym.
Elastyczne zatrudnienie
Wdrożenie telepracy to ? z punktu widzenia pracodawcy ? również szansa na usprawnienie działań przez elastyczne ukształtowanie stosunku pracy. Możliwe jest tu nie tylko zwiększenie wydajności pracowników, ale również dokonanie optymalizacji zatrudnienia. Dzieje się tak dlatego, że większość zatrudnionych zupełnie inaczej wykonuje swoje służbowe zobowiązania w warunkach domowych. Specjaliści podkreślają przy tym, że dobre rozplanowanie pracy pozwala nie tylko na zmniejszenie etatu tym osobom, które tego potrzebują z uwagi na swoje życie prywatne, ale również na zatrudnianie bezrobotnych. W takiej sytuacji pracodawca przyczynia się do zmniejszenia bezrobocia.
Problemy z motywacją
Co prawda, jednym z poważniejszych problemów pracy w domu jest ewentualny brak motywacji osób, które mają w ten sposób wykonywać swoje zadania. Ale trzeba pamiętać, że firma nie musi wszystkich pracowników oddelegowywać do takiej formy pracy. Szef powinien kierować się przede wszystkim predyspozycjami swoich zatrudnionych. Osoby, które idealnie nadają się do pracy w domu są nie tylko zdyscyplinowane, ale również odpowiedzialne czy sumienne. Tu podstawową kwestią jest rozmowa ? sam pracownik powinien czuć, że sprosta zadaniu.
Nie we wszystkich branżach
Choć wydaje się to jasne, trzeba podkreślić, że telepraca nie sprawdza się we wszystkich branżach. Z całą pewnością można powiedzieć, że takie rozwiązanie nie zda egzaminu w firmach, które ukierunkowane są na produkcję dóbr materialnych. Z drugiej strony, telepraca wydaje się być idealna w przypadku firm, które skupione są na usługach ? świadczyć pracę w formie telepracy mogą handlowcy, ankieterzy, agenci nieruchomości, graficy czy korektorzy. Warto jednak pamiętać, że oddelegowane do takiej pracy osoby powinny posiadać odpowiednie predyspozycje.
Dla ludzi młodych
Bez wątpienia telepraca to świetne rozwiązanie dla ludzi młodych, którzy są na czasie nie tylko z innowacyjnymi technologiami, ale również szybko odnajdują się wśród rozwiązań, które są dopiero wprowadzane na rynek. Z całą pewnością to również dobra forma pracy dla tych wszystkich, którzy przez długi czas pozostawali w rejestrze Powiatowych Urzędów Pracy. Co więcej, telepracy powinni spróbować ci, którzy w przyszłości zamierzają otworzyć własną działalność gospodarczą. Może okazać się, że doświadczenia wyniesione z takiej pracy okażą się nieocenione w przyszłości.
To może Cię również zainteresować