Twoje wsparcie w rekrutacji
Znajdź wymarzoną
ofertę pracy i APLIKUJ
OGŁOSZEŃ: 897        SUBSKRYBUJE: 6953
Tematy, które interesują czytelników:  Choroba zawodowa, Warunki szkodliwe, Opłacalne kierunki studiów

Podstawowe zasady przy zatrudnianiu pracowników sezonowych

Podstawowe zasady przy zatrudnianiu pracowników sezonowych

Część firm działa wyłącznie sezonowo lub właśnie w okresie sezonu ? czy to letniego, czy zimowego ? mają zwiększone zapotrzebowanie na krótkoterminowych pracowników. O jakich podstawowych zasadach powinni pamiętać wszyscy sezonowi pracodawcy?

Zatrudnienie sezonowe pracowników nie jest uregulowane w odrębnych regulacjach prawnych. Oznacza to, że osoby, które świadczą pracę w ten właśnie sposób podlegają ogólnym normom prawa pracy. Kodeks pracy traktuje pracę sezonową jako pracę terminową, ale pracodawca może jednocześnie zatrudnić pracowników na umowy cywilnoprawne, które uregulowane zostały w Kodeksie cywilnym. W zależności zatem od formy pracy, strony mogą podpisać umowę o pracę, umowę zlecenie lub umowę o dzieło. Z uwagi na optymalizację kosztów zatrudnienia, jak również problemy z umowami terminowymi, najczęściej pracodawcy decydują się na umowy cywilnoprawne, co nie oznacza jednak, że nie mogą zatrudnić na umowę o pracę.

 

Umowa o pracę

Podmiot zatrudniający, który zdecyduje się na zatrudnienie pracownika w oparciu o umowę o pracę musi pamiętać o kilku podstawowych kwestiach. Przede wszystkim umowa taka musi zostać sporządzona na piśmie. Jeżeli wymóg ten nie zostanie dopełniony, to niezbędne jest potwierdzenie pracownikowi na piśmie zawartych z nim ustaleń odnośnie rodzaju umowy i jej warunków.

Gdy mowa o umowie o pracę, należy pamiętać, że na pracodawcy spoczywa szereg obowiązków. Mowa tu między innymi o konieczności:

  • skierowania pracownika na wstępne badania lekarskie,

  • zagwarantowania pracownikowi szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz instruktażu stanowiskowego,

  • założenia i prowadzenia akt dla pracownika obejmujących również ewidencję czasu pracy,

  • zaznajomienia pracownika nie tylko z przepisami zakładowymi, ale również z ryzykiem zawodowym, które występuje na danym stanowisku pracy.

Dla wielu pracodawców takie działania są nieopłacalne, gdy mowa wyłącznie o pracy sezonowej. Z tego względu chętnie sięgają oni po umowy cywilnoprawne, które są mniej sformalizowane. Warto jednak pamiętać, że taka umowa nie może mieć cech stosunku pracy ? w przeciwnym razie pracodawca naraża się na karę grzywny. Z tego też względu, zanim pracodawca zdecyduje się na umowę zlecenie lub o dzieło, powinien sprawdzić, czy nie będzie to naruszenie przepisów.

 

Pracownik tymczasowy

Pracodawcy, którzy samodzielnie zajmują się w swojej firmie księgowością często obawiają się szeregu kwestii formalnych występujących przy umowach o pracę. Rozwiązaniem w takiej sytuacji może być zatrudnienie pracownika tymczasowego korzystając z pośrednictwa agencji pracy tymczasowej. W takim przypadku są oni odciążeni na wielu płaszczyznach ? między innymi nie muszą przeprowadzać rekrutacji, nie prowadzą również dokumentacji pracowniczej. Wszystko dlatego, że nie podpisują oni umowy bezpośrednio z zainteresowanym pracownikiem, ale agencją pracy tymczasowej. To na barkach tego właśnie podmiotu spoczywa więc prawidłowe rozliczanie się z pracownikiem. Agencja nie tylko musi wypłacać pracownikowi wynagrodzenie, ale również odprowadza za niego należne składki i zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych. Nie oznacza to jednak, że pracodawca nie ma żadnych obowiązków względem pracownika tymczasowego. Zgodnie z przepisami powinien on:

  • przeprowadzić dla pracownika tymczasowego wstępne szkolenie z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy (jeżeli to konieczne, to również na nim spoczywa obowiązek przeprowadzenia okresowego szkolenia z tego zakresu),

  • prowadzić ewidencję czasu pracy, która pozwoli agencji pracy tymczasowej naliczyć w prawidłowej wysokości pracownikowi wynagrodzenie,

  • zaznajomić pracownika z ryzykiem zawodowym, które występuje na danym stanowisku pracy, jak również z podstawowymi zasadami ochrony przed takim ryzykiem.

    To Cię powinno też zainteresować: Agencja pracy - czy warto skorzystać z jej usług?

W okresie sezonu wielu pracodawców decyduje się również na zatrudnienie pracowników młodocianych. W takim przypadku należy jednak pamiętać o konieczności dopełnienia szeregu obowiązków związanych z zatrudnieniem osoby w wieku od 16 do 18 roku życia. Nie w każdym przypadku i nie na każdym stanowisku będzie można zatrudnić pracownika młodocianego.

Zobacz inne porady dla pracodawców

Komentarze do wpisu

(brak komentarzy)
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.