Twoje wsparcie w rekrutacji
Znajdź wymarzoną
ofertę pracy i APLIKUJ
OGŁOSZEŃ: 1108        SUBSKRYBUJE: 7289
Tematy, które interesują czytelników:  Choroba zawodowa, Warunki szkodliwe, Opłacalne kierunki studiów

Podstawowe zasady przy zatrudnianiu pracowników sezonowych

Podstawowe zasady przy zatrudnianiu pracowników sezonowych
Część firm działa wyłącznie sezonowo lub właśnie w okresie sezonu ? czy to letniego, czy zimowego ? mają zwiększone zapotrzebowanie na krótkoterminowych pracowników. O jakich podstawowych zasadach powinni pamiętać wszyscy sezonowi pracodawcy?

Zatrudnienie sezonowe pracowników nie jest uregulowane w odrębnych regulacjach prawnych. Oznacza to, że osoby, które świadczą pracę w ten właśnie sposób podlegają ogólnym normom prawa pracy. Kodeks pracy traktuje pracę sezonową jako pracę terminową, ale pracodawca może jednocześnie zatrudnić pracowników na umowy cywilnoprawne, które uregulowane zostały w Kodeksie cywilnym. W zależności zatem od formy pracy, strony mogą podpisać umowę o pracę, umowę zlecenie lub umowę o dzieło. Z uwagi na optymalizację kosztów zatrudnienia, jak również problemy z umowami terminowymi, najczęściej pracodawcy decydują się na umowy cywilnoprawne, co nie oznacza jednak, że nie mogą zatrudnić na umowę o pracę.

 

Umowa o pracę

Podmiot zatrudniający, który zdecyduje się na zatrudnienie pracownika w oparciu o umowę o pracę musi pamiętać o kilku podstawowych kwestiach. Przede wszystkim umowa taka musi zostać sporządzona na piśmie. Jeżeli wymóg ten nie zostanie dopełniony, to niezbędne jest potwierdzenie pracownikowi na piśmie zawartych z nim ustaleń odnośnie rodzaju umowy i jej warunków.

Gdy mowa o umowie o pracę, należy pamiętać, że na pracodawcy spoczywa szereg obowiązków. Mowa tu między innymi o konieczności:

  • skierowania pracownika na wstępne badania lekarskie,

  • zagwarantowania pracownikowi szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz instruktażu stanowiskowego,

  • założenia i prowadzenia akt dla pracownika obejmujących również ewidencję czasu pracy,

  • zaznajomienia pracownika nie tylko z przepisami zakładowymi, ale również z ryzykiem zawodowym, które występuje na danym stanowisku pracy.

Dla wielu pracodawców takie działania są nieopłacalne, gdy mowa wyłącznie o pracy sezonowej. Z tego względu chętnie sięgają oni po umowy cywilnoprawne, które są mniej sformalizowane. Warto jednak pamiętać, że taka umowa nie może mieć cech stosunku pracy ? w przeciwnym razie pracodawca naraża się na karę grzywny. Z tego też względu, zanim pracodawca zdecyduje się na umowę zlecenie lub o dzieło, powinien sprawdzić, czy nie będzie to naruszenie przepisów.

 

Pracownik tymczasowy

Pracodawcy, którzy samodzielnie zajmują się w swojej firmie księgowością często obawiają się szeregu kwestii formalnych występujących przy umowach o pracę. Rozwiązaniem w takiej sytuacji może być zatrudnienie pracownika tymczasowego korzystając z pośrednictwa agencji pracy tymczasowej. W takim przypadku są oni odciążeni na wielu płaszczyznach ? między innymi nie muszą przeprowadzać rekrutacji, nie prowadzą również dokumentacji pracowniczej. Wszystko dlatego, że nie podpisują oni umowy bezpośrednio z zainteresowanym pracownikiem, ale agencją pracy tymczasowej. To na barkach tego właśnie podmiotu spoczywa więc prawidłowe rozliczanie się z pracownikiem. Agencja nie tylko musi wypłacać pracownikowi wynagrodzenie, ale również odprowadza za niego należne składki i zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych. Nie oznacza to jednak, że pracodawca nie ma żadnych obowiązków względem pracownika tymczasowego. Zgodnie z przepisami powinien on:

  • przeprowadzić dla pracownika tymczasowego wstępne szkolenie z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy (jeżeli to konieczne, to również na nim spoczywa obowiązek przeprowadzenia okresowego szkolenia z tego zakresu),

  • prowadzić ewidencję czasu pracy, która pozwoli agencji pracy tymczasowej naliczyć w prawidłowej wysokości pracownikowi wynagrodzenie,

  • zaznajomić pracownika z ryzykiem zawodowym, które występuje na danym stanowisku pracy, jak również z podstawowymi zasadami ochrony przed takim ryzykiem.

    To Cię powinno też zainteresować: Agencja pracy - czy warto skorzystać z jej usług?

W okresie sezonu wielu pracodawców decyduje się również na zatrudnienie pracowników młodocianych. W takim przypadku należy jednak pamiętać o konieczności dopełnienia szeregu obowiązków związanych z zatrudnieniem osoby w wieku od 16 do 18 roku życia. Nie w każdym przypadku i nie na każdym stanowisku będzie można zatrudnić pracownika młodocianego.

Oceń ten wpis
Podstawowe zasady przy zatrudnianiu pracowników sezonowych
Ocena: 3.5, liczba głosów: 19

Zobacz inne porady

Opinie

(brak komentarzy)
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.