Własna firma

Czy firma powinna przeznaczyć budżet na działania PR?

14 września 2022

5 z 5

Ocena: 5 z 5 | 14 głosów

14 głosów

8 komentarzy
Czy firma powinna przeznaczyć budżet na działania PR?
Budowanie wizerunku firmy jest bardzo ważne. To dzięki działaniom podejmowanym w zakresie public relations przedsiębiorstwa mają szansę na wzbudzenie zaufania oraz zbudowanie relacji ze społecznością, która składa się z określonej wcześniej grupy docelowej. PR korzysta z różnych technik, które można podzielić na te skierowane do wewnątrz firmy oraz na zewnątrz. Cele PR różnią się w zależności od tego, z jakich narzędzi korzystają specjaliści.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • czym charakteryzują się działania PR,
  • jaki jest ich cel,
  • jakie są techniki i narzędzia PR,
  • kto powinien zadbać o dobry PR.

Przeczytaj także: PR w biznesie - czym jest?

Czym charakteryzują się działania PR?

Czym jest public relations? Definicja mówi o tym, że są to działania niezbędne podczas wprowadzania nowych produktów oraz momentu, w którym zmianie ulega wizerunek danego produktu. Definicje public relations mówią także o tym, że jest to forma kształtowania stosunku przedsiębiorstwa do jego otoczenia, czyli np. społeczności danego regionu lub konkretnej grupy docelowej. Dobry wizerunek to podstawa każdej firmy, ponieważ właśnie on decyduje o zainteresowaniu jej produktami lub usługami.

Public relations składa się z kilku istotnych elementów. Pierwszym z nich jest dane przedsiębiorstwo bądź organizacja, która zajmuje się działaniami publicznymi. Drugim elementem jest otoczenie danej organizacji, czyli wspomniane wcześniej społeczności. Mogą składać się one z mieszkańców danego regionu, klientów bądź osób, które potencjalnie mogą dokonać zakupu. Ostatnim czynnikiem są relacje, które mają odpowiadać na potrzeby danej społeczności.

Działania public relations są wcześniej zaplanowane i wymagają systematyczności oraz działania w zgodzie z wartościami danego przedsiębiorstwa. Dzięki temu buduje ono wizerunek godny zaufania i zdobywa nowych klientów.

Video

Szukasz pracy?
Dodana

INSTALATOR-MONTER POMP CIEPLA, C.O., C.W.U.

EKO HELIOS DARIUSZ ZIELIŃSKI

  • Dąbrowa Górnicza
Dodana
Aplikuj bez CV
Dodana
Aplikuj bez CV

Jaki jest cel prowadzenia działań PR przez firmy?

Działania public relations mają różne cele. PR jest elementem: marketingu, zarządzania, komunikacji społecznej, a także content marketingu. Działania marketingowe mają na celu kreowanie konkretnego wizerunku firmy. Specjaliści podejmują więc różne działania (np. podawanie informacji o ofercie), które opierają się na mediach. By cel mógł zostać osiągnięty, koniecznie jest określenie grupy docelowej, czyli grupy osób, które mogą być najbardziej zainteresowane produktem lub usługą. Ważnym jest, by specjaliści od marketingu wiedzieli, jakie działania PR warto podejmować, ponieważ to sprawi, że będą one skuteczniejsze.

PR stanowi także ważny element komunikacji społecznej. Celem w tym przypadku jest uświadomienie grupie docelowej istnienia danego przedsiębiorstwa oraz wywołanie w niej uczucia, że to integralny element otaczającego środowiska. Poprzez komunikację społeczną firma może osiągnąć także cel, jakim jest stworzenie pozytywnego wizerunku.

Public relations jako element zarządzania zajmuje się określaniem, jakie działania należy podjąć, by zbudować zamierzony wizerunek firmy. Poprzez zarządzanie specjaliści od PR mogą zaplanować zadania, które będą podejmować w najbliższym czasie.

Cele public relations w przypadku content marketingu to budowanie świadomości klientów oraz tworzenie relacji, które niosą dla niego wartość. Poprzez content marketing przedsiębiorstwa trafiają do swojej grupy docelowej, wzbudzają jej zaufanie i sprawiają, że potencjalni klienci się do nich przywiązują. 

Techniki działań public relations

Techniki public relations są różnorodne. Różni się ich intencja oraz sposób komunikacji. Można podzielić je na techniki skierowane na zewnątrz przedsiębiorstwa oraz do wewnątrz. Celem pierwszych z nich jest kreowanie wizerunku firmy na linii firma-otoczenie. Celem PR skierowanego do wewnątrz jest zaś tworzenie pozytywnych relacji w firmie, czyli dbanie o relacje na linii pracownik-firma, firma-dostawca itd.

Wewnętrze techniki PR to komunikacja werbalna i niewerbalna, a także różnego rodzaju działania, które mają wpływ na pracowników. Wewnętrzne narzędzia public relations to także wyjazdy, narady, szkolenia, konkursy, zawody, świętowanie itd. Te wszystkie działania sprawiają, że tworzą się więzi między pracownikami, a atmosfera pracy staje się coraz lepsza. Przekłada się to na efektywność pracowników oraz zyski przedsiębiorstwa.

Techniki zewnętrzne dzielą się na kilka grup:

  • werbalne - przekazywanie informacji społeczności (np. wywiady, konferencje, webinary);
  • pisemne - przekazywanie wiedzy, informacji (np. artykuły, noty prasowe);
  • multimedialne i wizualne - wpływają na postrzeganie firmy (np. reklamy, strona internetowa, prezentacje, profile w mediach społecznościowych).

Narzędzie public relations

Różne narzędzia public relations dają różne efekty. Dlatego też warto łączyć ich wykorzystanie. Firma powinna stawiać zarówno na PR wewnątrz przedsiębiorstwa, jak i na zewnątrz. Dobry public relations wewnątrz firmy sprawia, że pracownicy lubią swoją pracę, chętniej podejmują inicjatywy i przykładają się do rozwoju działalności. A to ma bezpośredni wpływ na to, jak przedsiębiorstwo jest postrzegane przez osoby postronne. Im lepsza atmosfera w pracy, tym chętniej pracownicy chwalą się dokonaniami i produktami oraz usługami firmy. Z kolei PR skierowany na zewnątrz sprawia, że firma staje się coraz bardziej rozpoznawalna i budzi zaufanie konsumentów.

Kto powinien zadbać o swój PR?

Funkcje public relations to kształtowanie zamierzonego wizerunku firmy, by zbudować relacje ze społecznością, do której należy określona grupa docelowa. Więzi, które w tym procesie powstają przekładają się na zwiększone zaufanie przedsiębiorstwu. A to z kolei ma wpływ na podejmowane decyzje zakupowe i przekłada się na sytuację finansową jednostki organizacyjnej. 

Można powiedzieć więc, że każda firma i organizacja powinna dbać o dobry PR. Tylko w ten sposób jest w stanie zbudować swój wizerunek i zyskać zaufanie potencjalnych klientów. Działania PR są różnorodne, przez co tak naprawdę każda działalność może z nich czerpać. Z public relations chętnie korzystają małe, średnie i duże firmy, a także marki osobiste

PR jest także ważny z punktu widzenia rekrutacji. Im lepszy wizerunek przedsiębiorstwa, tym więcej potencjalnych pracowników zainteresuje się ofertą pracy. Do przedsiębiorstw, które mają pozytywny wizerunek, będą chętniej aplikowały osoby, które są profesjonalistami i specjalistami w swoich dziedzinach. Im gorszy PR - tym mniejsze zainteresowanie ofertami pracy.

Podsumowanie:
  • Public relations to działania niezbędne podczas wprowadzania nowych produktów oraz momentu, w którym zmianie ulega wizerunek danego produktu oraz forma kształtowania stosunku przedsiębiorstwa do jego otoczenia.
  • Celem działań public relations są m.in. kreowanie konkretnego wizerunku firmy, ustalenie grupy docelowej oraz tworzenie pozytywnego wizerunku.
  • Techniki public relations dzielą się na zewnątrz i wewnątrz firmy, a narzędzia takie jak wyjazdy i szkolenia wpływają na lepszą atmosferę pracy oraz zwiększenie zysków przedsiębiorstwa.
  • Zadaniem dbania o public relations powinny zajmować się specjaliści w dziedzinie marketingu, zarządzania, komunikacji społecznej oraz content marketingu.

Najczęściej zadawane pytania

Czym jest public relations i jakie techniki wykorzystuje? 

Public relactions to wszelkie działania, które mają na celu zbudowanie pozytywnego wizerunku firmy oraz zbudowanie relacji z otoczeniem. Techniki, które są wykorzystywane przez PR, mogą być wewnętrzne (opierają się na dbaniu o pracowników, np. poprzez szkolenia, konkursy i integracje) oraz zewnętrzne (budują relacje z otoczeniem). 

Dlaczego warto dbać o dobry PR?

Dbanie o dobry PR to podstawa w dzisiejszym świecie, ponieważ to narzędzie, które pomaga budować wizerunek marki oraz jej rozpoznawalność. Im więcej wartości da firma od siebie, tym więcej zaufania zyska. A to przełoży się na liczbę klientów oraz zyski.

Autor

Artykuł został opracowany i zmodyfikowany przez kilku autorów. Poniżej podajemy dane redaktora lub autora, który dokonał ostatniej modyfikacji.

Ewa Sztuczka-Mazur

Social Media Manager

Social Media Manager w branży HR, autorka tekstów, copywriterka, specjalistka Facebook ADS, wokalistka i pszczelarka.
Obecnie w Aplikuj.pl odpowiedzialna głównie za treści z obszaru miękkiego HR oraz prawa pracy.

8 komentarzy

Paulina Zawadzka

Paulina Zawadzka

Zgadzam się z opinią autora, że dobrze zorganizowane działania public relations to podstawa sukcesu firmy. Zarówno PR wewnątrz firmy, jak i na zewnątrz, pozwala na skuteczne budowanie relacji z klientami, pracownikami i społecznością, co procentuje sukcesami firmy.
prac. Inga

prac. Inga

Artykuł bardzo dobrze opisuje istotę działań public relations i ich wpływ na funkcjonowanie firmy. Mam nadzieję, że pracodawcy będą zwracać uwagę na budowanie pozytywnego wizerunku swojej firmy, co pozwoli mi znaleźć pracę w miejscu, gdzie praca będzie się odbywać w przyjaznej atmosferze.
Andszem

Andszem

Chciałabym, aby przedsiębiorstwa zwracały uwagę na działania public relations, aby wychodzić naprzeciw oczekiwaniom klientów i budować wizerunek firmy, która troszczy się o swoją społeczność. Mam nadzieję, że coraz więcej firm będzie się tym zajmować i będzie to miało pozytywny wpływ na życie konsumentów.
Dennis

Dennis

Bardzo cennym artykułem dla każdego, kto prowadzi swoją firmę. Zgodnie z moim doświadczeniem, dobry wizerunek firmy jest kluczowy dla przyciągnięcia nowych klientów i utrzymania tych istniejących. Warto zainwestować w odpowiednie działania PR, które pomogą zbudować zaufanie konsumentów.
Bogumiła

Bogumiła

Dobry wizerunek firmy to coś, co mnie przyciąga w poszukiwaniu pracy. Jeśli firma jest znana i budzi zaufanie u klientów, to znaczy, że jest solidna i może pochwalić się dobrymi produktami lub usługami. Właśnie takie firmy przyciągają moją uwagę.
Zed

Zed

Jak dla mnie, PR to podstawa biznesu. Dzięki dobrze przemyślanej strategii PR, firma może zbudować pozytywny wizerunek i zdobyć nowych klientów. Dobry PR zwiększa także szanse na rozwój i powodzenie na rynku.
Belia2

Belia2

Dobrze zorganizowany PR wewnątrz firmy jest niezbędny. Dzięki temu, że pracownicy są zadowoleni z pracy, są bardziej zaangażowani i skłonni do podejmowania nowych inicjatyw. To z kolei przekłada się na rozwój firmy.
Galia

Galia

Public relations to bardzo ważny element biznesowy. Bez dobrze przemyślanego PR, firma może mieć trudności w zdobyciu uwagi klientów. To dlatego tak ważne jest dbanie o wizerunek firmy zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.