Własna firma

Czy firma powinna przeznaczyć budżet na działania PR?

14 września 2022

5 z 5

Ocena: 5 z 5 | 14 głosów

14 głosów

0 komentarzy

Czy firma powinna przeznaczyć budżet na działania PR?
Budowanie wizerunku firmy jest bardzo ważne. To dzięki działaniom podejmowanym w zakresie public relations przedsiębiorstwa mają szansę na wzbudzenie zaufania oraz zbudowanie relacji ze społecznością, która składa się z określonej wcześniej grupy docelowej. PR korzysta z różnych technik, które można podzielić na te skierowane do wewnątrz firmy oraz na zewnątrz. Cele PR różnią się w zależności od tego, z jakich narzędzi korzystają specjaliści.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • czym charakteryzują się działania PR,
  • jaki jest ich cel,
  • jakie są techniki i narzędzia PR,
  • kto powinien zadbać o dobry PR.

Przeczytaj także: PR w biznesie - czym jest?

Czym charakteryzują się działania PR?

Czym jest public relations? Definicja mówi o tym, że są to działania niezbędne podczas wprowadzania nowych produktów oraz momentu, w którym zmianie ulega wizerunek danego produktu. Definicje public relations mówią także o tym, że jest to forma kształtowania stosunku przedsiębiorstwa do jego otoczenia, czyli np. społeczności danego regionu lub konkretnej grupy docelowej. Dobry wizerunek to podstawa każdej firmy, ponieważ właśnie on decyduje o zainteresowaniu jej produktami lub usługami.

Public relations składa się z kilku istotnych elementów. Pierwszym z nich jest dane przedsiębiorstwo bądź organizacja, która zajmuje się działaniami publicznymi. Drugim elementem jest otoczenie danej organizacji, czyli wspomniane wcześniej społeczności. Mogą składać się one z mieszkańców danego regionu, klientów bądź osób, które potencjalnie mogą dokonać zakupu. Ostatnim czynnikiem są relacje, które mają odpowiadać na potrzeby danej społeczności.

Działania public relations są wcześniej zaplanowane i wymagają systematyczności oraz działania w zgodzie z wartościami danego przedsiębiorstwa. Dzięki temu buduje ono wizerunek godny zaufania i zdobywa nowych klientów.

Video

Jaki jest cel prowadzenia działań PR przez firmy?

Działania public relations mają różne cele. PR jest elementem: marketingu, zarządzania, komunikacji społecznej, a także content marketingu. Działania marketingowe mają na celu kreowanie konkretnego wizerunku firmy. Specjaliści podejmują więc różne działania (np. podawanie informacji o ofercie), które opierają się na mediach. By cel mógł zostać osiągnięty, koniecznie jest określenie grupy docelowej, czyli grupy osób, które mogą być najbardziej zainteresowane produktem lub usługą. Ważnym jest, by specjaliści od marketingu wiedzieli, jakie działania PR warto podejmować, ponieważ to sprawi, że będą one skuteczniejsze.

PR stanowi także ważny element komunikacji społecznej. Celem w tym przypadku jest uświadomienie grupie docelowej istnienia danego przedsiębiorstwa oraz wywołanie w niej uczucia, że to integralny element otaczającego środowiska. Poprzez komunikację społeczną firma może osiągnąć także cel, jakim jest stworzenie pozytywnego wizerunku.

Public relations jako element zarządzania zajmuje się określaniem, jakie działania należy podjąć, by zbudować zamierzony wizerunek firmy. Poprzez zarządzanie specjaliści od PR mogą zaplanować zadania, które będą podejmować w najbliższym czasie.

Cele public relations w przypadku content marketingu to budowanie świadomości klientów oraz tworzenie relacji, które niosą dla niego wartość. Poprzez content marketing przedsiębiorstwa trafiają do swojej grupy docelowej, wzbudzają jej zaufanie i sprawiają, że potencjalni klienci się do nich przywiązują. 

Techniki działań public relations

Techniki public relations są różnorodne. Różni się ich intencja oraz sposób komunikacji. Można podzielić je na techniki skierowane na zewnątrz przedsiębiorstwa oraz do wewnątrz. Celem pierwszych z nich jest kreowanie wizerunku firmy na linii firma-otoczenie. Celem PR skierowanego do wewnątrz jest zaś tworzenie pozytywnych relacji w firmie, czyli dbanie o relacje na linii pracownik-firma, firma-dostawca itd.

Wewnętrze techniki PR to komunikacja werbalna i niewerbalna, a także różnego rodzaju działania, które mają wpływ na pracowników. Wewnętrzne narzędzia public relations to także wyjazdy, narady, szkolenia, konkursy, zawody, świętowanie itd. Te wszystkie działania sprawiają, że tworzą się więzi między pracownikami, a atmosfera pracy staje się coraz lepsza. Przekłada się to na efektywność pracowników oraz zyski przedsiębiorstwa.

Techniki zewnętrzne dzielą się na kilka grup:

  • werbalne - przekazywanie informacji społeczności (np. wywiady, konferencje, webinary);
  • pisemne - przekazywanie wiedzy, informacji (np. artykuły, noty prasowe);
  • multimedialne i wizualne - wpływają na postrzeganie firmy (np. reklamy, strona internetowa, prezentacje, profile w mediach społecznościowych).

Narzędzie public relations

Różne narzędzia public relations dają różne efekty. Dlatego też warto łączyć ich wykorzystanie. Firma powinna stawiać zarówno na PR wewnątrz przedsiębiorstwa, jak i na zewnątrz. Dobry public relations wewnątrz firmy sprawia, że pracownicy lubią swoją pracę, chętniej podejmują inicjatywy i przykładają się do rozwoju działalności. A to ma bezpośredni wpływ na to, jak przedsiębiorstwo jest postrzegane przez osoby postronne. Im lepsza atmosfera w pracy, tym chętniej pracownicy chwalą się dokonaniami i produktami oraz usługami firmy. Z kolei PR skierowany na zewnątrz sprawia, że firma staje się coraz bardziej rozpoznawalna i budzi zaufanie konsumentów.

Kto powinien zadbać o swój PR?

Funkcje public relations to kształtowanie zamierzonego wizerunku firmy, by zbudować relacje ze społecznością, do której należy określona grupa docelowa. Więzi, które w tym procesie powstają przekładają się na zwiększone zaufanie przedsiębiorstwu. A to z kolei ma wpływ na podejmowane decyzje zakupowe i przekłada się na sytuację finansową jednostki organizacyjnej. 

Można powiedzieć więc, że każda firma i organizacja powinna dbać o dobry PR. Tylko w ten sposób jest w stanie zbudować swój wizerunek i zyskać zaufanie potencjalnych klientów. Działania PR są różnorodne, przez co tak naprawdę każda działalność może z nich czerpać. Z public relations chętnie korzystają małe, średnie i duże firmy, a także marki osobiste

PR jest także ważny z punktu widzenia rekrutacji. Im lepszy wizerunek przedsiębiorstwa, tym więcej potencjalnych pracowników zainteresuje się ofertą pracy. Do przedsiębiorstw, które mają pozytywny wizerunek, będą chętniej aplikowały osoby, które są profesjonalistami i specjalistami w swoich dziedzinach. Im gorszy PR - tym mniejsze zainteresowanie ofertami pracy.

Najczęściej zadawane pytania

Czym jest public relations i jakie techniki wykorzystuje? 

Public relactions to wszelkie działania, które mają na celu zbudowanie pozytywnego wizerunku firmy oraz zbudowanie relacji z otoczeniem. Techniki, które są wykorzystywane przez PR, mogą być wewnętrzne (opierają się na dbaniu o pracowników, np. poprzez szkolenia, konkursy i integracje) oraz zewnętrzne (budują relacje z otoczeniem). 

Dlaczego warto dbać o dobry PR?

Dbanie o dobry PR to podstawa w dzisiejszym świecie, ponieważ to narzędzie, które pomaga budować wizerunek marki oraz jej rozpoznawalność. Im więcej wartości da firma od siebie, tym więcej zaufania zyska. A to przełoży się na liczbę klientów oraz zyski.

Podziel się

Komentarze

Nikt jeszcze nie dodał komentarza do tego artykułu.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.

Dbamy o Twoją prywatność

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe, które za zgodą Użytkownika są przechowywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym Użytkownika, co może wiązać się również z przetwarzaniem danych osobowych Użytkownika. Pliki cookies przetwarzane przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem: ul. Legionów 26/28, 43-300 Bielsko-Biała, NIP: 5471567654, REGON: 070776507, w celu umożliwienia korzystania z Serwisu, jak również na potrzeby analizy zachowań Użytkownika w Serwisie, personalizacji prezentowanych Użytkownikowi treści oraz reklam, zapewnienia działania funkcji mediów społecznościowych oraz do zarządzania Serwisem. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies, jak również dostęp do panelu zarządzania ustawieniami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych zawartych w plikach cookies jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych wyrażona poprzez akceptację wykorzystania plików cookies (art. 6 (1)(a) RODO).

Zgoda udzielona poprzez wybór opcji "Wyrażam zgodę" oznacza akceptację wszystkich wykorzystywanych w Serwisie plików cookies. Zgoda Użytkownika może być w każdym momencie zmieniona poprzez kliknięcie w link umieszczony w Polityce Prywatności.

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo do żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących Użytkownikowi praw, można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.

Dostosowuję swój wybór

Dokonaj szczegółowego wyboru poniższych ustawień, aby zapisać indywidualne ustawienia prywatności. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Pliki cookies niezbędne do świadczenia usług drogą elektroniczną Zawsze aktywne
Narzędzia statystyczne i marketingowe Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads, Facebook Piksel (remarketing)
Narzędzie analityczne HotJar Statystyka