Spis treści
Z tego artykułu dowiesz się:
- czym charakteryzują się działania PR,
- jaki jest ich cel,
- jakie są techniki i narzędzia PR,
- kto powinien zadbać o dobry PR.
Przeczytaj także: PR w biznesie - czym jest?
Czym charakteryzują się działania PR?
Czym jest public relations? Definicja mówi o tym, że są to działania niezbędne podczas wprowadzania nowych produktów oraz momentu, w którym zmianie ulega wizerunek danego produktu. Definicje public relations mówią także o tym, że jest to forma kształtowania stosunku przedsiębiorstwa do jego otoczenia, czyli np. społeczności danego regionu lub konkretnej grupy docelowej. Dobry wizerunek to podstawa każdej firmy, ponieważ właśnie on decyduje o zainteresowaniu jej produktami lub usługami.
Public relations składa się z kilku istotnych elementów. Pierwszym z nich jest dane przedsiębiorstwo bądź organizacja, która zajmuje się działaniami publicznymi. Drugim elementem jest otoczenie danej organizacji, czyli wspomniane wcześniej społeczności. Mogą składać się one z mieszkańców danego regionu, klientów bądź osób, które potencjalnie mogą dokonać zakupu. Ostatnim czynnikiem są relacje, które mają odpowiadać na potrzeby danej społeczności.
Działania public relations są wcześniej zaplanowane i wymagają systematyczności oraz działania w zgodzie z wartościami danego przedsiębiorstwa. Dzięki temu buduje ono wizerunek godny zaufania i zdobywa nowych klientów.

Jaki jest cel prowadzenia działań PR przez firmy?
Działania public relations mają różne cele. PR jest elementem: marketingu, zarządzania, komunikacji społecznej, a także content marketingu. Działania marketingowe mają na celu kreowanie konkretnego wizerunku firmy. Specjaliści podejmują więc różne działania (np. podawanie informacji o ofercie), które opierają się na mediach. By cel mógł zostać osiągnięty, koniecznie jest określenie grupy docelowej, czyli grupy osób, które mogą być najbardziej zainteresowane produktem lub usługą. Ważnym jest, by specjaliści od marketingu wiedzieli, jakie działania PR warto podejmować, ponieważ to sprawi, że będą one skuteczniejsze.
PR stanowi także ważny element komunikacji społecznej. Celem w tym przypadku jest uświadomienie grupie docelowej istnienia danego przedsiębiorstwa oraz wywołanie w niej uczucia, że to integralny element otaczającego środowiska. Poprzez komunikację społeczną firma może osiągnąć także cel, jakim jest stworzenie pozytywnego wizerunku.
Public relations jako element zarządzania zajmuje się określaniem, jakie działania należy podjąć, by zbudować zamierzony wizerunek firmy. Poprzez zarządzanie specjaliści od PR mogą zaplanować zadania, które będą podejmować w najbliższym czasie.
Cele public relations w przypadku content marketingu to budowanie świadomości klientów oraz tworzenie relacji, które niosą dla niego wartość. Poprzez content marketing przedsiębiorstwa trafiają do swojej grupy docelowej, wzbudzają jej zaufanie i sprawiają, że potencjalni klienci się do nich przywiązują.

Techniki działań public relations
Techniki public relations są różnorodne. Różni się ich intencja oraz sposób komunikacji. Można podzielić je na techniki skierowane na zewnątrz przedsiębiorstwa oraz do wewnątrz. Celem pierwszych z nich jest kreowanie wizerunku firmy na linii firma-otoczenie. Celem PR skierowanego do wewnątrz jest zaś tworzenie pozytywnych relacji w firmie, czyli dbanie o relacje na linii pracownik-firma, firma-dostawca itd.
Wewnętrze techniki PR to komunikacja werbalna i niewerbalna, a także różnego rodzaju działania, które mają wpływ na pracowników. Wewnętrzne narzędzia public relations to także wyjazdy, narady, szkolenia, konkursy, zawody, świętowanie itd. Te wszystkie działania sprawiają, że tworzą się więzi między pracownikami, a atmosfera pracy staje się coraz lepsza. Przekłada się to na efektywność pracowników oraz zyski przedsiębiorstwa.
- werbalne - przekazywanie informacji społeczności (np. wywiady, konferencje, webinary);
- pisemne - przekazywanie wiedzy, informacji (np. artykuły, noty prasowe);
- multimedialne i wizualne - wpływają na postrzeganie firmy (np. reklamy, strona internetowa, prezentacje, profile w mediach społecznościowych).
Narzędzie public relations
Różne narzędzia public relations dają różne efekty. Dlatego też warto łączyć ich wykorzystanie. Firma powinna stawiać zarówno na PR wewnątrz przedsiębiorstwa, jak i na zewnątrz. Dobry public relations wewnątrz firmy sprawia, że pracownicy lubią swoją pracę, chętniej podejmują inicjatywy i przykładają się do rozwoju działalności. A to ma bezpośredni wpływ na to, jak przedsiębiorstwo jest postrzegane przez osoby postronne. Im lepsza atmosfera w pracy, tym chętniej pracownicy chwalą się dokonaniami i produktami oraz usługami firmy. Z kolei PR skierowany na zewnątrz sprawia, że firma staje się coraz bardziej rozpoznawalna i budzi zaufanie konsumentów.

Kto powinien zadbać o swój PR?
Funkcje public relations to kształtowanie zamierzonego wizerunku firmy, by zbudować relacje ze społecznością, do której należy określona grupa docelowa. Więzi, które w tym procesie powstają przekładają się na zwiększone zaufanie przedsiębiorstwu. A to z kolei ma wpływ na podejmowane decyzje zakupowe i przekłada się na sytuację finansową jednostki organizacyjnej.
Można powiedzieć więc, że każda firma i organizacja powinna dbać o dobry PR. Tylko w ten sposób jest w stanie zbudować swój wizerunek i zyskać zaufanie potencjalnych klientów. Działania PR są różnorodne, przez co tak naprawdę każda działalność może z nich czerpać. Z public relations chętnie korzystają małe, średnie i duże firmy, a także marki osobiste.
PR jest także ważny z punktu widzenia rekrutacji. Im lepszy wizerunek przedsiębiorstwa, tym więcej potencjalnych pracowników zainteresuje się ofertą pracy. Do przedsiębiorstw, które mają pozytywny wizerunek, będą chętniej aplikowały osoby, które są profesjonalistami i specjalistami w swoich dziedzinach. Im gorszy PR - tym mniejsze zainteresowanie ofertami pracy.
- Public relations to działania niezbędne podczas wprowadzania nowych produktów oraz momentu, w którym zmianie ulega wizerunek danego produktu oraz forma kształtowania stosunku przedsiębiorstwa do jego otoczenia.
- Celem działań public relations są m.in. kreowanie konkretnego wizerunku firmy, ustalenie grupy docelowej oraz tworzenie pozytywnego wizerunku.
- Techniki public relations dzielą się na zewnątrz i wewnątrz firmy, a narzędzia takie jak wyjazdy i szkolenia wpływają na lepszą atmosferę pracy oraz zwiększenie zysków przedsiębiorstwa.
- Zadaniem dbania o public relations powinny zajmować się specjaliści w dziedzinie marketingu, zarządzania, komunikacji społecznej oraz content marketingu.