Twoje wsparcie w rekrutacji
Znajdź wymarzoną
ofertę pracy i APLIKUJ
OGŁOSZEŃ: 1000        SUBSKRYBUJE: 7454
Tematy, które interesują czytelników:  Co wpisać do CV, Prawa pracownika, Delegacja, Freelancer, Spóźnienie do pracy, Znajomość języków obcych, Motywacja, Marketing internetowy, Relokacja pracowników, Praca w IT, Kredyt, Kwestionariusz osobowy

Opinia o pracowniku - co powinna zawierać?

Opinia o pracowniku - co powinna zawierać?
W obecnych czasach znalezienie dobrego pracownika nie zawsze jest łatwe. Nie jest oczywistym, jakim pracownikiem dany kandydat będzie, dopóki się go bliżej nie pozna. Dokumentem, który może pomóc pracodawcy w podjęciu decyzji o zatrudnieniu danej osoby, jest opinia o pracowniku, wystawiona przez jego byłego szefa.

Opinia pracodawcy o pracowniku

Pracownik może poprosić o napisanie takiej opinii w momencie, gdy kończy jedną pracę i chce znaleźć inną, a zależy mu na dobrej rekomendacji. Z poniższego artykułu dowiesz się, czym właściwie jest opinia o pracowniku, jak powinna być napisana, czy pracodawca może odmówić wystawienia takiej opinii lub czy może być ona negatywna. Zostanie również wyjaśnione, jak pracownik może tę opinię wykorzystać.

Opinia o pracowniku – czym jest i czy może być negatywna?

Opinia o pracowniku to dokument, który jest wystawiany przez pracodawcę dobrowolnie i najczęściej na prośbę pracownika. Kodeks pracy nie zobowiązuje pracodawcy do wystawienia takiej opinii. Zazwyczaj jest ona sporządzana, kiedy zatrudniony kończy pracę w danej firmie – z własnych bądź też nie – powodów. Prosząc o opinię szefa, pracownik musi pamiętać, że może być ona pozytywna, jak i negatywna. Jeżeli pracownik wie, że nie będzie ona zawierała samych superlatywów na jego temat, lepiej porzucić temat.

O wystawienie opinii na swój temat może poprosić także praktykant, stażysta czy wolontariusz. Taki dokument będzie mu przydatny w dalszych jego losach zawodowych, gdyż może znacząco ułatwić znalezienie pracy. Pracodawca piszący opinię dla praktykanta powinien głównie skupić się na tym, czy wywiązał się on z powierzonych mu zadań i czy dobrze się odnajdywał w otoczeniu. Warto wspomnieć też o tym, czy taka osoba jest otwarta na naukę oraz jakie sukcesy osiągnęła w trakcie swojej praktyki.

Co powinna zawierać opinia o pracowniku?

Napisanie opinii o pracowniku wcale nie jest trudne. Pamiętajmy, że opinia o pracowniku jest dokumentem formalnym. Ważne jest zatem zachowanie odpowiedniej formy, w jakiej powinna być sporządzona, wraz z elementami w niej występującymi. Najczęściej całość zmieści się w formacie A4.

 W dokumencie opinii o pracowniku powinny znajdować się następujące elementy:

  • informacje o zajmowanym stanowisku,
  • informacje o osiągnięciach pracownika w pracy,
  • opis kwalifikacji zawodowych,
  • ocena pracownika pod kątem tego, czy wywiązywał się z powierzonych mu zadań,
  • informacja o tym, jak współpraca została zakończona.

Sam dokument powinien posiadać stały układ, na który składają się:

  • Data i miejsce sporządzenia – znajdujące się w prawym górnym rogu;
  • Dane osoby i firmy, która wystawia opinię –imię i nazwisko wystawiającego opinię, stanowisko i nazwa firmy – umieszczane nieco poniżej w lewym górnym rogu;
  • Nagłówek, czyli słowo „OPINIA”– postawione w centralnym miejscu, na środku;
  • Akapit pierwszy, zawierający przedstawienie pracownika – jego imię i nazwisko, okres współpracy, zajmowane stanowisko oraz na podstawie jakiej umowy był zatrudniony;
  • Akapit drugi zawierający opis obowiązków pracownika, zdobyte przez niego umiejętności i osiągnięcia;
  • Akapit trzeci, czyli szczegółową opinię o pracowniku – należy tu się skupić głównie na kompetencjach miękkich pracownika, tj. zarządzanie czasem, umiejętność pracy w zespole, zdolność adaptacji, ambicje i zaangażowanie w powierzone zadania, itp. Można tu również napisać, czym dana osoba się wyróżniała, jakie były efekty jej pracy, co wnosiła do firmy.
  • Końcowy akapit to podsumowanie i ostateczna opinia – rekomendacja (bądź też nie) pracownika.
  • Zwrot grzecznościowy i podpis osoby opiniującej – umieszczony w prawym dolnym rogu.

 

Przykładowa opinia o pracowniku

Warto pamiętać, że jeżeli pracodawca ma bardzo dobre relacje z pracownikiem i jest zadowolony z jego pracy, to pisząc opinię o nim, powinien ją jak najbardziej spersonalizować. Rzetelna opinia to taka, która pisana jest szczerze oraz swoimi słowami. Opinia napisana w samych superlatywach bądź wyglądająca jak skopiowana z innego źródła, nie będzie wyglądała wiarygodnie i prawdopodobnie nie będzie brana pod uwagę przez przyszłego pracodawcę, a przecież nie o to chodzi.

Nie należy więc sięgać do schematycznych opinii, z utartymi stwierdzeniami. Pisząc taką opinię, nie trzeba koniecznie sięgać do wyszukanego słownictwa i tworzyć pięknych zdań. Wystarczy przedstawić pracownika i jego stanowisko, rzetelnie omówić zakres obowiązków i to, jak się z nich wywiązywał, nawiązać do jego indywidualnych predyspozycji, kwalifikacji i umiejętności, a następnie wystawić odpowiednią rekomendację. Dzięki temu pracownik będzie miał zwiększone szanse podczas poszukiwań nowej pracy, a wystawiona opinia nie pójdzie na zmarnowanie.

Opinia pracodawcy dla pracownika

Opinia, którą pracodawca wystawia pracownikowi po zakończonej współpracy ma zazwyczaj dla niego bardzo duże znaczenie. Jednak trzeba wiedzieć, że opinia o pracowniku jest też ważna z punktu widzenia samego przedsiębiorcy. Chociażby z tego względu, że to jak będzie stworzona, ma bardzo duży wpływa na to, jak dana firma zostanie postrzegana przez … najczęściej konkurencję.

Opinia pracodawcy dla pracownika powinna mieć formę pisemną. Przygotowując ją, można skorzystać z wielu wzorów dostępnych w sieci. Pokazują one nie tylko jaki układ tekstu należy zachować oraz jakie dane podać, ale również przykładowe informacje, które można w niej umieścić. Mogą one stanowić bardzo przydatne źródło inspiracji, ale oczywiście zawsze powinny być zgodnie z prawdą i dotyczyć naszego pracownika.

Opinia pozytywna o pracowniku to dokument na wagę złota dla osoby poszukującej nowego zatrudnienia. Rzetelne referencje są dobrze odbierane przez przedsiębiorców i nie tylko sprawiają, że zaczynają mieć więcej zaufania do kandydatów, ale przede wszystkim mogą się o aplikantach czegoś więcej dowiedzieć. A jak wiadomo, podczas rozmowy rekrutacyjnej niezwykle ważne jest to, aby kandydat wyróżnił się z tłumu i został pozytywnie zapamiętany przez rekruterów lub nawet samego właściciela firmy.

Opinie o pracownikach powinny zawierać podstawowe dane dotyczące pracownika i pracodawcy. Warto w takim dokumencie zawrzeć okres czasu, w którym ta osoba u nas pracowała. Istotne jest podanie zakresu jej obowiązków oraz naszej ogólnej opinii. Warto poruszyć takie tematy jak punktualność, umiejętność pracy w grupie, chęć podejmowania się nowych zleceń, przejmowanie inicjatywy itp.

Opinię o pracowniku można wyrazić także w formie ustnej. Obecnie dość popularne jest, że osoby rekrutujące decydują się zatelefonować do byłych pracodawców kandydata i zapytać ich o wrażenia ze współpracy. Najczęściej ma to miejsce już na pierwszym etapie prowadzonej rekrutacji.

 

Wykorzystanie opinii o pracowniku w sądzie

Zdarzają się przypadki, że pracownik może poprosić pracodawcę o wystawienie opinii na swój temat w celu wykorzystania jej w sądzie. Taka sytuacja ma miejsce np. w sądzie rodzinnym, w sprawie o osądzeniu opieki nad dzieckiem albo w związku z prowadzoną sprawą o podział majątku. Taki dokument może mu pomóc i pokazać, jakim jest on człowiekiem.

Innym przykładem wykorzystania opinii wystawionej przez pracodawcę w sądzie może być zwolnienie pracownika z firmy, np. dyscyplinarnie. Pracownik, który nie zgadza się ze zwolnieniem i przedstawianym mu zarzutom, kieruje sprawę do sądu. Tam może on przedstawić opinię o sobie wystawioną przez byłych pracodawców. Na jej podstawie sąd może podważyć oskarżenia w kierunku pracownika.

Opisane przypadki obrazują, jak istotne jest wystawianie opinii zgodnej z prawdą. W żadnym wypadku nie należy wpisywać w opinię o pracowniku niezgodnych z prawdą informacji, gdyż może to mieć poważne konsekwencje.

Dokument zawierający opinię o pracowniku to subiektywna ocena pracodawcy na temat zainteresowanego. Można z niej dowiedzieć się wiele, jednak wyłącznie wówczas, kiedy jest napisana rzetelnie. Pracodawca, który taki dokument sporządza, powinien zawrzeć w nim kluczowe informacje o swoim podopiecznym, a całość powinna być napisana w sposób formalny. Dokument taki ma pomóc pracodawcy przy zatrudnianiu nowej osoby oraz pracownikowi, który tej pracy szuka.
Oceń ten wpis
Opinia o pracowniku - co powinna zawierać?
Ocena: 5.0, liczba głosów: 30

Zobacz inne porady

Opinie

(brak komentarzy)
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.