Twoje wsparcie w rekrutacji
Znajdź wymarzoną
ofertę pracy i APLIKUJ
OGŁOSZEŃ: 980        SUBSKRYBUJE: 6874

Opinia o pracowniku - co powinna zawierać?

Opinia o pracowniku - co powinna zawierać?

W obecnych czasach znalezienie dobrego pracownika nie zawsze jest łatwe. Nie jest oczywistym, jakim pracownikiem dany kandydat będzie, dopóki się go bliżej nie pozna. Dokumentem, który może pomóc pracodawcy w podjęciu decyzji o zatrudnieniu danej osoby, jest opinia o pracowniku, wystawiona przez jego byłego szefa.

 

Pracownik może poprosić o napisanie takiej opinii w momencie, gdy kończy jedną pracę i chce znaleźć inną, a zależy mu na dobrej rekomendacji. Z poniższego artykułu dowiesz się, czym właściwie jest opinia o pracowniku, jak powinna być napisana, czy pracodawca może odmówić wystawienia takiej opinii lub czy może być ona negatywna. Zostanie również wyjaśnione, jak pracownik może tę opinię wykorzystać.

Opinia o pracowniku – czym jest i czy może być negatywna?

Opinia o pracowniku to dokument, który jest wystawiany przez pracodawcę dobrowolnie i najczęściej na prośbę pracownika. Kodeks pracy nie zobowiązuje pracodawcy do wystawienia takiej opinii. Zazwyczaj jest ona sporządzana, kiedy zatrudniony kończy pracę w danej firmie – z własnych bądź też nie – powodów. Prosząc o opinię szefa, pracownik musi pamiętać, że może być ona pozytywna, jak i negatywna. Jeżeli pracownik wie, że nie będzie ona zawierała samych superlatywów na jego temat, lepiej porzucić temat.

O wystawienie opinii na swój temat może poprosić także praktykant, stażysta czy wolontariusz. Taki dokument będzie mu przydatny w dalszych jego losach zawodowych, gdyż może znacząco ułatwić znalezienie pracy. Pracodawca piszący opinię dla praktykanta powinien głównie skupić się na tym, czy wywiązał się on z powierzonych mu zadań i czy dobrze się odnajdywał w otoczeniu. Warto wspomnieć też o tym, czy taka osoba jest otwarta na naukę oraz jakie sukcesy osiągnęła w trakcie swojej praktyki.

Co taki dokument powinien zawierać?

Napisanie opinii o pracowniku wcale nie jest trudne. Pamiętajmy, że opinia o pracowniku jest dokumentem formalnym. Ważne jest zatem zachowanie odpowiedniej formy, w jakiej powinna być sporządzona, wraz z elementami w niej występującymi. Najczęściej całość zmieści się w formacie A4.

 W dokumencie opinii o pracowniku powinny znajdować się następujące elementy:

  • informacje o zajmowanym stanowisku,
  • informacje o osiągnięciach pracownika w pracy,
  • opis kwalifikacji zawodowych,
  • ocena pracownika pod kątem tego, czy wywiązywał się z powierzonych mu zadań,
  • informacja o tym, jak współpraca została zakończona.

Sam dokument powinien posiadać stały układ, na który składają się:

  • Data i miejsce sporządzenia – znajdujące się w prawym górnym rogu;
  • Dane osoby i firmy, która wystawia opinię –imię i nazwisko wystawiającego opinię, stanowisko i nazwa firmy – umieszczane nieco poniżej w lewym górnym rogu;
  • Nagłówek, czyli słowo „OPINIA”– postawione w centralnym miejscu, na środku;
  • Akapit pierwszy, zawierający przedstawienie pracownika – jego imię i nazwisko, okres współpracy, zajmowane stanowisko oraz na podstawie jakiej umowy był zatrudniony;
  • Akapit drugi zawierający opis obowiązków pracownika, zdobyte przez niego umiejętności i osiągnięcia;
  • Akapit trzeci, czyli szczegółową opinię o pracowniku – należy tu się skupić głównie na kompetencjach miękkich pracownika, tj. zarządzanie czasem, umiejętność pracy w zespole, zdolność adaptacji, ambicje i zaangażowanie w powierzone zadania, itp. Można tu również napisać, czym dana osoba się wyróżniała, jakie były efekty jej pracy, co wnosiła do firmy.
  • Końcowy akapit to podsumowanie i ostateczna opinia – rekomendacja (bądź też nie) pracownika.
  • Zwrot grzecznościowy i podpis osoby opiniującej – umieszczony w prawym dolnym rogu.

 

Przykładowa opinia o pracowniku

Warto pamiętać, że jeżeli pracodawca ma bardzo dobre relacje z pracownikiem i jest zadowolony z jego pracy, to pisząc opinię o nim, powinien ją jak najbardziej spersonalizować. Rzetelna opinia to taka, która pisana jest szczerze oraz swoimi słowami. Opinia napisana w samych superlatywach bądź wyglądająca jak skopiowana z innego źródła, nie będzie wyglądała wiarygodnie i prawdopodobnie nie będzie brana pod uwagę przez przyszłego pracodawcę, a przecież nie o to chodzi.

Nie należy więc sięgać do schematycznych opinii, z utartymi stwierdzeniami. Pisząc taką opinię, nie trzeba koniecznie sięgać do wyszukanego słownictwa i tworzyć pięknych zdań. Wystarczy przedstawić pracownika i jego stanowisko, rzetelnie omówić zakres obowiązków i to, jak się z nich wywiązywał, nawiązać do jego indywidualnych predyspozycji, kwalifikacji i umiejętności, a następnie wystawić odpowiednią rekomendację. Dzięki temu pracownik będzie miał zwiększone szanse podczas poszukiwań nowej pracy, a wystawiona opinia nie pójdzie na zmarnowanie.

Wykorzystanie opinii o pracowniku w sądzie

Zdarzają się przypadki, że pracownik może poprosić pracodawcę o wystawienie opinii na swój temat w celu wykorzystania jej w sądzie. Taka sytuacja ma miejsce np. w sądzie rodzinnym, w sprawie o osądzeniu opieki nad dzieckiem albo w związku z prowadzoną sprawą o podział majątku. Taki dokument może mu pomóc i pokazać, jakim jest on człowiekiem.

Innym przykładem wykorzystania opinii wystawionej przez pracodawcę w sądzie może być zwolnienie pracownika z firmy, np. dyscyplinarnie. Pracownik, który nie zgadza się ze zwolnieniem i przedstawianym mu zarzutom, kieruje sprawę do sądu. Tam może on przedstawić opinię o sobie wystawioną przez byłych pracodawców. Na jej podstawie sąd może podważyć oskarżenia w kierunku pracownika.

Opisane przypadki obrazują, jak istotne jest wystawianie opinii zgodnej z prawdą. W żadnym wypadku nie należy wpisywać w opinię o pracowniku niezgodnych z prawdą informacji, gdyż może to mieć poważne konsekwencje.

Dokument zawierający opinię o pracowniku to subiektywna ocena pracodawcy na temat zainteresowanego. Można z niej dowiedzieć się wiele, jednak wyłącznie wówczas, kiedy jest napisana rzetelnie. Pracodawca, który taki dokument sporządza, powinien zawrzeć w nim kluczowe informacje o swoim podopiecznym, a całość powinna być napisana w sposób formalny. Dokument taki ma pomóc pracodawcy przy zatrudnianiu nowej osoby oraz pracownikowi, który tej pracy szuka.

Zobacz inne porady dla pracodawców

Komentarze do wpisu

(brak komentarzy)
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.