Co to jest wypalenie zawodowe? Do niedawna uważano, że wypalenie zawodowe dotyka przede wszystkim osoby pracujące z ludźmi. Dziś wiadomo, że znaczenia nie ma ani rodzaj pracy, ani długość stażu – wypalenie zawodowe można zdiagnozować nawet u osób dopiero rozpoczynających swoją karierę zawodową. Dlaczego? Okazuje się, że duże znaczenie mają stres i warunki pracy. Jako pracodawca możesz zatem sięgnąć po skuteczne narzędzia, których wdrożenie zmniejszy ryzyko stwierdzenia u pracujących dla ciebie pracowników tej choroby.
Po pierwsze: stałe godziny pracy
Załóżmy, że twoi pracownicy są zatrudnieni na pełen etat, co oznacza, że powinni w zakładzie pracy spędzać 40 godzin tygodniowo, czyli 8 dziennie. Czy rzeczywiście tak jest? Czy dopuszczasz, aby twoi podwładni robili nadgodziny? Praca po godzinach nie jest efektywna – pracownik jest zmęczony i rozdrażniony, trudniej mu skupić się na wykonywanych zadaniach. Co więcej, myślami często jest już poza pracą.
Aby zapobiec w przyszłości zdiagnozowaniu u swoich pracowników wypalenia zawodowego, powinieneś ustalić stałe godziny pracy. Jednocześnie postaraj się rozplanować pracę w taki sposób, aby twoi podwładni nie musieli wykonywać pracy po godzinach.
Po drugie: stawiaj przed pracownikami wyzwania
Monotonna praca, która nie rozwija i nie stanowi żadnego wyzwania, nie angażuje. Twoje zadanie sprowadza się zatem do nieustannego stawiania przed pracownikami kolejnych wyzwań. Kwestię tę najłatwiej rozwiązać, opracowując ścieżkę rozwoju dla osób przyjmowanych do pracy. W ten sposób każdy z pracowników będzie wiedział, czego może oczekiwać, pracując dla ciebie.
Stawiając przez pracownikami kolejne wyzwania, pamiętaj również o tym, aby zapewnić im niezbędne wsparcie merytoryczne. Przyda się dostęp do szkoleń i kursów, które pozwolą im się rozwijać.
Po trzecie: wyznaczaj cele
Wypalenie zawodowe to zagadnienie, które łączy się ze stresem. Czy twoi pracownicy wiedzą, czego od nich oczekujesz? Niestety, często zdarza się, że pracodawca nie wyznacza celów, albo zmienia je tak często, że w efekcie zatrudnieni są zdezorientowani, nie wiedzą, na czym się skupić. Aby praca nie była źródłem stresu, powinieneś określić, jakie zadania należy wykonać i poinformować o tym pracowników.
Gdy wyznaczysz cele, łatwiej będzie ci zarządzać zespołem, a twoi pracownicy będą doskonale wiedzieć, czego od nich oczekujesz. Zadbanie o tę kwestię po prostu się opłaca.
Po czwarte: zadbaj o urlopy pracowników
Czy wiesz, jak ważna jest równowaga między życiem zawodowym a prywatnym? Jako pracodawca powinieneś zadbać o wypoczynek swoich pracowników. Nie zapomnij zatem o ustaleniu planu urlopów już na początku roku kalendarzowego – niech każdy z pracowników wie, kiedy będzie mógł skorzystać z wypoczynku.
Gdy mowa o urlopie, pamiętaj, że ten nie powinien być krótszy niż dwa tygodnie. Specjaliści nie mają wątpliwości, że właśnie tyle czasu potrzebujemy, aby zregenerować organizm i w pełni sił powrócić do pracy.
Stosując się do powyższych wskazówek, twoja firma powinna być przyjazna pracownikom. A to oznacza rozwój, nie zaś wypalenie zawodowe.
To może Cię również zainteresować