Na sukces firmy zawsze pracują pracownicy. To właśnie oni muszą być zadowoleni ze swojej pracy, aby móc ją wykonywać rzetelnie. Sam przyznasz, że trudno robić coś, czego się nie lubi. Ale czy masz pewność, że zatrudnione przez ciebie osoby rzeczywiście są zadowolone ze swojej pracy? Może ci się tak wydawać, bo firma funkcjonuje bez zarzutu – wszystkie zlecenia są realizowane w terminie, a kontrahenci zadowoleni. Gdy jednak na twoim biurku zaczną pojawiać się wypowiedzenia, na zmiany będzie za późno. Właśnie dlatego powinieneś zdecydować się zbadać satysfakcję pracowników.
Badanie satysfakcji pracowników – na czym to polega?
Jeżeli chcesz się dowiedzieć, czy zatrudnione przez ciebie osoby są zadowolone ze swojej pracy, powinieneś zdecydować się na badanie satysfakcji pracowników. Możesz przeprowadzić takie samodzielnie, możesz również zaangażować do tego zadania specjalistów – osoby zatrudnione w agencjach zatrudnienia.
Badanie satysfakcji pracowników polega na poproszeniu zatrudnionych o wypełnienie prostego formularza. Aby przygotować badania, konieczne jest ułożenie kilku lub kilkunastu pytań. Pracownicy powinni odpowiedzieć m.in. na pytanie, czy są zadowoleni ze swojej aktualnej pensji, czy atmosfera w pracy jest dobra, czy mają dostęp do wszelkich niezbędnych narzędzi i wreszcie, czy mogą rozwijać się zgodnie z własnymi potrzebami.
Z powyższego można wywnioskować, że badanie nie zajmuje wiele czasu, a analizując odpowiedzi, możesz – jako pracodawca – dowiedzieć się, jak firmę postrzegają pracownicy. Cykliczne przeprowadzanie takiego badania pozwala sprawdzić, czy w firmie należy wprowadzić zmiany, a jeżeli tak, to w jakim obszarze.
Wrażanie zmian? Tak, ale nie pochopnie
Przeprowadzenie badania satysfakcji pracowników to doskonały sposób, aby uzyskać szczere odpowiedzi od pracowników. Ponieważ takie badanie jest anonimowe, osoby zatrudnione faktycznie mogą udzielić szczerych odpowiedzi na poszczególne pytania, i to bez obawy np. o zwolnienie. Co w sytuacji, gdy wyniki przeprowadzonej ankiety cię zdziwią i okaże się, że konieczne jest wdrożenie zmian?
Załóżmy, że z badania jasno wynika, że pracownicy skarżą się na brak możliwości rozwoju. Zanim opłacisz szkolenie wszystkim zatrudnionym, zastanów się, czy rzeczywiście to jest firmie potrzebne. Na kursy nie musisz wysyłać wszystkich – w ten sposób możesz jedynie doprowadzić do sytuacji, że w firmie będzie brakowało rąk do pracy i… pieniędzy.
Aby optymalnie rozwiązać kwestię szkoleń, powinieneś opracować dostęp do szkoleń. Zastanów się, za osiągnięcie jakich wyników finansowych, będziesz wysyłał pracowników na kursy. Takie rozwiązanie może podnieść również produktywność zatrudnionych – poszczególnie będą starać się, aby móc otrzymać dostęp do ciekawych szkoleń.
Inwestycja, która się zwraca
Z pewnością chcesz, aby twoja firma utrzymała się na rynku. Czy utrata kilku kluczowych pracowników na rzecz konkurencji pozwoli ci nadal być liderem w branży? Jeżeli odpowiedź jest negatywna, to nie powinieneś czekać, ale działać – zlecenie przeprowadzenia badania satysfakcji klientów to inwestycja. W ten sposób dowiesz się, czy twoi podwładni są zadowoleni ze swojego miejsca zatrudnienia. Jeżeli nie, to szybko będziesz mógł wdrożyć niezbędne zmiany, zapobiegając tym samym zwolnieniom.
To może Cię również zainteresować