Z roku na rok ? choćby z uwagi na coraz większą rywalizację na rynku ? wiele firm szuka skutecznych sposobów na zwiększenie efektywności swoich pracowników. Takie działania mogą bowiem przynieść oczekiwany skutek, czyli poprawić dochody firmy. Aby było to możliwe, w pierwszej kolejności, należy postawić prawidłową diagnozę ? dlaczego pracownicy nie są zmotywowani do pracy i nie wykonują w prawidłowy sposób powierzonych im zadań? Okazuje się, że jedną z przyczyn może być tak zwana bierna postawa w pracy.
Czym jest bierna obecność w pracy?
Bierna obecność w pracy, czyli z angielskiego ?presenteeism? to określenie stanu, w którym pracownik ? choć fizycznie przebywa w pracy ? to jednak nie działa efektywnie. U podnóża takiego zachowania zatrudnionego mogą leżeć przyczyny zarówno psychiczne, jak i fizyczne. Wśród najczęściej wymienianych trzeba wskazać na depresję, bóle kręgosłupa, złe samopoczucie czy też problemy gastryczne. Z punktu widzenia specjalistów, którzy temat dogłębnie zbadali, bierna obecność w pracy to problem wielu firm, które tracą nie tylko ewentualnie zarobione środki finansowe, ale również wizerunek. Z przeprowadzonych badań wynika również, że bierny pracownik jest o prawie 40% mniej wydajny. I właśnie dlatego coraz więcej pracodawców zastanawia się, w jaki sposób motywować zatrudnionych.
Skutki odczuwa pracodawca i pracownik
Tylko pozornie wydawać może się, że jedynie pracodawca odczuwa skutki biernej postawy pracowników. Warto wskazać, że zatrudnieni maja nie tylko niższą koncentrację, ale również narażeni są znacznie częściej na popełnienie błędów, co sprawia, że ? zwłaszcza, gdy pracują fizycznie ? mogą stanowić zagrożenie dla otoczenia. Dodatkowo bierny pracownik to pracownik mniej wydajny, który cechuje się brakiem kreatywności i swoją postawą wpływa na resztę zespołu. Taki stan rzeczy nie odbija się zatem wyłącznie na funduszach firmy, ale również atmosferze, jaka panuje w zakładzie pracy. Warto też pamiętać, że nie każdy pracownik jest w stanie pozostawić swoje prywatne problemy przed drzwiami zakładu pracy. Z drugiej strony, jego problemy wynikać mogą wyłącznie z tego, co zastaje w pracy. No właśnie, co zastaje?
Krzywy fotel, brak sprzętu
Wbrew pozorom temat wyposażenia miejsca pracy to temat rzeka. Wielu pracodawców właśnie na tym polu w pierwszej kolejności ? i to niesłusznie ? szuka oszczędności. Pracodawcy, którzy chcą zmienić postawę swoich pracowników, powinni przede wszystkim sprawdzić, czy negatywny wpływ na zatrudnionego nie mają same warunki, w jakich świadczy on pracę. Poprawienie oświetlenie, zakupienie wygodnych foteli czy wydzielenie i wyposażenie kącika socjalnego w podstawowe sprzęty, w tym również napoje, może okazać się kluczem do poprawy efektywności pracowników. Inną możliwością są oczywiście rozmowy i podkreślanie wartości pracy zatrudnianego. Ostatnia z form odnosi olbrzymie efekty, gdyż działa tu czynnik zwykłej pochwały, docenienia pracownika i chęci ? z jego strony ? wydajniejszej pracy.
Bierna postawa ? zapłaci pracodawca
Podmioty zatrudniające na umowę o pracę muszą zdawać sobie sprawę, że chorujący pracownik to koszt, zwłaszcza jeżeli mówi o pracowniku, który dotychczas nie miał zapewnionych odpowiednich warunków do pracy. Bóle kręgosłupa, nadwaga czy nawet stan depresyjne ? tego wszystkiego można nabawić się właśnie w pracy. Z tego też względu tak ważne jest podjęcie działań profilaktycznych, które umożliwią pracownikowi prawidłowego funkcjonowanie w godzinach pracy, choćby wyżej wymienione zmiany w zakresie doposażenia jego miejsca pracy w podstawowe sprzęty. Po pierwsze to właśnie tam spędza on niemal 1/3 swojego życia, po drugie pracodawcy muszą pamiętać, że inwestowanie w kapitał ludzki jest jedną z najlepszych i najbardziej efektywnych inwestycji.