Każdy pracownik przyzna, że ciągłe kontrolowanie się w miejscu pracy jest praktycznie niemożliwe. Popełniamy mniejsze i większe gafy. Aby jednak uchronić się przed konsekwencjami tych drugich, warto znać najczęściej pojawiające się błędy osób zatrudnionych. Kiedy popełnienie gafy może okazać się rzeczywistym problemem? Dużo zależy zarówno od szefa, rodzaju wpadki czy odpowiedzialności pracownika. Stosunkowo rzadko zdarza się, aby jeden błąd skutecznie przekreślił całą karierę. O czym zatem powinny pamiętać osoby świadczące pracę?
Dress code i...
W wielu firmach obowiązuje formalny strój. Pracownicy są o konieczności dostosowania się w tym względzie najczęściej informowani tuż po podpisaniu umowy. Wówczas też część zatrudnionych w panice przegląda szafę, inni od razu decydują się na dokupienie niezbędnych elementów stroju. Warto pamiętać, że wychodzenie poza przyjęte rozwiązania w zakresie obowiązującego w firmie służbowego stroju może być bardzo ryzykowne. Problemem jest przede wszystkim to, że większość pracodawców oczekuje od pracownika dostosowania się do oczekiwań. Aby zatem nie popełnić gafy, warto nie eksperymentować. Żywe kolory czy nadmierna ilość dodatków mogą nie spotkać się z aprobatą przełożonych. I choć za taki występek pracownik nie powinien zostać ukarany, trzeba mieć świadomość, że upomnianym może zostać jak najbardziej.
Stres nie jest sprzymierzeńcem
Wykonywanie pracy na szybko, pod presją czasu najczęściej kończy się błędami. O ile są one drobne, można uznać, że nic się nie stało. Inaczej jest w sytuacji, gdy okazuje się, że pomyłka będzie sporo kosztować firmę (np. wydrukowanie materiałów promocyjnych z błędem merytorycznym czy literówką). Gdy firma ponosi koszty błędu pracownika, przełożeni mogą dokładniej zapoznać się z jego pracą. Rozwiązanie? Przede wszystkim warto zgłaszać kierownictwu fakt ukończenia dużych i ważnych zleceń, prosić o opinię czy zapoznanie się z wynikami pracy. To powinno minimalizować ryzyko pomyłki ? w sytuacji, gdy materiały przegląda więcej niż jedna osoba, najłatwiej jest uniknąć kompromitującej wpadki.
Firmowe imprezy
Sporo gaf zdarza się na imprezach firmowych. Te, w założeniu, mają pozwolić pracownikom dobrze się bawić i lepiej się poznać. Często łączy się je ze szkoleniami, które mają przydać się w dalszej pracy. Warto zauważyć, że część osób zaproszonych na taką imprezę zapomina, że wciąż znajduje się pod bacznym okiem przełożonego. Nie warto zatem zbyt dosadnie pokazywać, że jest się osobą rozrywkową, warto również pohamować chęć sięgnięcia po alkohol. Kieliszek wina? Owszem, ale nie więcej. Nie każdemu szefowi może spodobać się fakt, że pracownik nadużywa alkoholu na firmowej imprezie.
Korespondencja z klientami
Tu najwięcej błędów popełniają osoby, które zajmują się kontaktami z klientami. O ile bowiem pracownicy doskonale wiedzą, że list musi być formalny, o tyle wiele problemów generują elektroniczne wiadomości. "Witam" czy może "dzień dobry" Jak odpisać, gdy klient zwraca się bezpośrednio do odbiorcy wiadomości? Choć może się to wydawać niuansem, warto pamiętać, że nie w każdej branży. Aby zapobiec wpadkom najłatwiej zorientować się, jakie wytyczne w tym względzie przyjęła firma. Jeżeli takich nie ma, warto porozmawiać z przełożonym ustalić wersję i się jej trzymać.
To może Cię również zainteresować