Spis treści
Płaca minimalna wywołuje wiele kontrowersji. Dla pracowników jest ona rodzajem zabezpieczenia ich interesów przynajmniej w minimalnym stopniu, zaś dla pracodawców pewnym obciążeniem. To, czy powinna być ona stosowana jest przedmiotem sporów nie tylko tych, którzy pracują na etacie czy na etat zatrudniają, ale również ekonomistów i specjalistów z zakresu prawa pracy. Nasz kraj pod względem wysokości płacy minimalnej plasuje się aktualnie na 13 miejscu wśród 21 krajów Unii Europejskiej, które w bieżącym roku taką ustaliły. Docelowo minimalne wynagrodzenie ma wynosić ? w naszym kraju ? połowę średniej krajowej. Proces ten zaczął się kilka lat temu i pewne jest, że będzie trwał przez kilka następnych.
Odczuje ją 13% zatrudnionych
Podwyżkę płacy minimalnej, która przewidziana jest na styczeń 2015 roku odczuje 13% zatrudnionych i wszyscy przedsiębiorcy, którzy zatrudniają pracowników na podstawie umowy za najniższym wynagrodzeniem. Planowany wzrost o 4,2%, czyli 70 zł brutto to kolejny krok do tego, aby zarobki osób najmniej zarabiających zbliżyły się do średniej krajowej. Z punktu widzenia pracodawców, ustalenie nawet wyższej płacy minimalnej nie jest odczuwalne, nie jest również większym kłopotem. Przedsiębiorcy wskazują, że największym problemem są koszty pracy, które wciąż rosną. Według nich realną pomocą rządu byłoby zwiększenie kwoty wolnej od podatku lub obniżenie składek, które należy odprowadzać do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych za wszystkich pracowników.
Regionalizacja ? lekarstwo na chorobę?
Parę miesięcy temu pojawiło się pytanie, czy sensowna nie byłaby regionalizacja płacy minimalnej. Taką propozycję przedstawił minister pracy i polityki społecznej. Ten pomysł opierał się na dostosowaniu płacy minimalnej do warunków gospodarczych, jakie panują w poszczególnych miastach i województwach. Zgodnie ze stanowiskiem zaprezentowanym przez ministerstwo taki ruch pozwoliłby na zmniejszenie bezrobocia w województwach, które są gorzej rozwinięte, gdyż tam płaca minimalna byłaby niższa niż w pozostałych rejonach kraju. Konsekwencją miałby być szybszy rozwój tych województw. Decyzje, w tym o ewentualnych podwyżkach wynagrodzeń ? w takim modelu ? podejmowałyby przede wszystkim związki zawodowe i sami przedsiębiorcy. Ci drudzy jednak wskazywali, że dalsze komplikowanie aktualnie istniejącego systemu doprowadziłoby do wielu nieporozumień.
I co dalej?
Plany regionalizacji płacy minimalnej chwilowo zostały zarzucone, ale nie oznacza to, że nie można do nich powrócić. Specjaliści wciąż podkreślają, że płaca minimalna, choć nie jest idealnym rozwiązaniem, gwarantuje wynagrodzenie pracownikom, którzy nie potrafią negocjować warunków zatrudnienia. Inną kwestią jest jednak fakt, że podwyższanie płacy minimalnej powoduje zawsze chwilowe ożywienie gospodarki. Osoby, które popierają wprowadzenie regionalizacji podkreślają, że decyzję o poziomie płacy minimalnej powinni podejmować marszałkowie województw. Przy ustalaniu stawki powinni oni brać pod uwagę szereg czynników, w tym przede wszystkim poziom bezrobocia, siłę nabywczą pieniądza czy średnie wynagrodzenie. Na ewentualne kłopoty, które mogą pojawić się w przyszłości uwagę zwracają sceptycy takiego rozwiązania. Zauważają oni, że w sytuacji, w której bogatsze regiony zaczną podnosić stawki płacy minimalnej, bezrobocie może wzrosnąć między innymi na Mazowszu.
To może Cię również zainteresować