Zawody i ich potencjał

Brand manager - praca, zarobki, doświadczenie, zatrudnienie, przyszłość

14 czerwca 2022

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 18 głosów

18 głosów

0 komentarzy

Brand manager - praca, zarobki, doświadczenie, zatrudnienie, przyszłość
Brand, czyli marka, jest niezwykle istotnym pojęciem we współczesnym marketingu. To ona żyje w umysłach klientów. Nic więc dziwnego, że zawód brand managera, czyli opiekuna marki, cieszy się coraz większym poważaniem i zainteresowaniem wśród marketerów. Dzisiejszy artykuł przybliża szczegóły i ciekawostki dotyczące pracy brand managera.

Z artykułu dowiesz się: 

  • na czym polega praca brand managera? 
  • jaki jest zakres obowiązków na tym stanowisku? 
  • ile może zarobić brand manager? 
  • jakie kwalifikacje powinna posiadać osoba ubiegająca się o stanowisko brand managera? 
  • jak wygląda rynek pracy w tym zawodzie? 
  • czy ścieżka brand managera jest przyszłościowa? 

Brand manager - na czym polega praca?

Wokół marki skupiają się główne działania marketingowe firmy. To ona powinna pojawiać się w świadomości klientów podczas dokonywania wyborów zakupowych. Jak zostało wspomniane we wstępie brand manager to opiekun marki. Jego praca skupia się wokół działań promocyjnych i reklamowych, które mają tworzyć pozytywny wizerunek marki na danym rynku. W zależności od przedsiębiorstwa jego obowiązki kształtują się różnie, podobnie jak zakres odpowiedzialności. 

Do głównych zadań brand managera należy:

  • budowanie wiarygodności i świadomości marki, tworzenie strategii marki (jaką rolę powinna pełnić, obecność i pozycja marki na rynku)
  • tworzenie strategii i zarządzanie kampaniami marketingowymi w celu zachowania spójności brandingu, 
  • tworzenie strategii komunikacji na bazie obecnej pozycji marki na rynku, 
  • koordynowanie i czynne uczestnictwo we wprowadzaniu nowego produktu na rynek, 
  • przeprowadzanie badań rynkowych i analiza danych konsumenckich, 
  • planowanie i zarządzanie budżetem, 
  • wsparcie działu sprzedaży poprzez przygotowanie egzekucji na rynku.

Zakres obowiązków brand managera jest interdyscyplinarny i często wspierają go osoby z innych działów. Osoba na tym stanowisku czynnie współpracuje z klientami oraz współpracownikami zaangażowanymi w promowanie marki i produktów rynkowych.

Dla kogo najlepsza jest praca na stanowisku brand managera?

Ze względu na interdyscyplinarny charakter pracy na stanowiska brand managera poszukuje się osób kreatywnych, otwartych, proaktywnych, komunikatywnych, a jednocześnie posiadających umysł analityczny i kompleksowe podejście do zarządzania projektami. Brand manager jest ambasadorem swojej marki, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz organizacji. Powinien więc posiadać połączenie twardych i miękkich umiejętności biznesowych. 

W pracy brand managera sprawdzą się osoby które:

  • analizują przedstawione dane i na ich podstawie przygotowują rekomendacje biznesowe, 
  • posiadają umiejętności zarządzania projektami i zespołem, 
  • myślą strategicznie, 
  • są komunikatywne (w prezencji, negocjacjach, spotkaniach/warsztatach),
  • potrafią jasno i precyzyjnie komunikować cele, pomysły i rekomendacje, 
  • dobrze zarządzają finansami, czasem i pracą, 
  • są ciekawe nowych wyzwań.

Jeżeli chodzi o predyspozycje zdrowotne na stanowisku brand managera, będą to:

  • dobry wzrok i słuch,
  • zręczne ręce i palce,
  • dobra ogólna koordynacja wzrokowo-słuchowa.
Szukasz pracy?
Zobacz oferty: praca Manager

JUNIOR PROJECT MANAGER

Evatronix S.A.

  • Bielsko-Biała
Dodana

Project Manager - powierzchnie biurowe

Cavatina CUW Sp. z o.o.

  • Kraków
Dodana
Dodana
Polecana
Dodana
Dodana

Do pracy na tym stanowisku przeciwwskazaniem będą wszelkie dysfunkcje ograniczające możliwość swobodnego porozumiewania się. 

Ile zarabia brand manager? 

Zarobki na stanowisku brand managera kształtują się różnorodnie. Na ich wysokość ma wpływ m.in. wielość firmy, zakres obowiązków i odpowiedzialności oraz doświadczenie. Poniższa tabelka prezentuje sytuację rynkową dotyczącą zarobków na tym stanowisku:

POZIOM WYNAGRODZENIA ZAROBKI BRUTTO ZAROBKI NETTO
MINIMALNE 7 000 zł 5 025 zł
ŚREDNIE 9 700 zł 6 768 zł
WYSOKIE 13 300 zł 8 960 zł

Co wpływa na wysokość zarobków w pracy brand managera?

Zarobki na stanowisku brand managera wahają się od 3 000 do nawet 20 000 zł brutto miesięcznie. Tak duża rozbieżność w widełkach płacowych zależy od wielu czynników. Na wyższe zarobki mogą liczyć osoby z dużym doświadczeniem, wysoką odpowiedzialnością w firmie oraz wysoce rozwiniętymi umiejętnościami biznesowymi. Na wysokość zarobków opiekuna marki wpływa również wielkość firmy, miejsce zamieszkania oraz w wielu przypadkach - wykształcenie. Duże znaczenie ma również system rozliczania. W niektórych firmach brand managerowie mogą liczyć na dodatkowe premie zależne od wolumenu sprzedaży produktów rynkowych. 

brand manager

Czy do pracy na stanowisku brand managera potrzebne są studia lub dodatkowe szkolenia?

Analizując oferty pracy dostępne na rynku, wielu pracodawców wymaga od przyszłych brand managerów przede wszystkim doświadczenia zawodowego (min. 1-3 lata lub pracy przynajmniej z jedną marką). Znaczna większość pracodawców oczekuje od kandydatów studiów wyższych z zakresu marketingu, zarządzania lub reklamy. Na portalach z ogłoszeniami o pracę ofert w których pracodawcy nie wymagają wykształcenia kierunkowego jest niewiele. 

Mile widziane są za to wszelkiego rodzaju dodatkowe kursy czy szkolenia, które zwiększają szansę na zatrudnienie. Praca brand managera wymaga wielu umiejętności biznesowych oraz analitycznych, których nabywa się poprzez doświadczenie lub specjalistyczne szkolenia z zakresu marketingu oraz reklamy. Czy więc dostanie pracy na stanowisku brand managera bez studiów wyższych jest niemożliwe? W tym miejscu wiele zależy od pracodawcy, ukończonych kursów oraz przede wszystkim wspomnianego doświadczenia, które jest ważną kartą przetargową w rozmowach z przyszłym pracodawcą. Tabelka poniżej prezentuje najbardziej popularne kursy oraz kierunki obierane przez osoby ubiegające się o pracę brand managera:

CZY POTRZEBNE? SZKOŁY / STUDIA SZKOLENIA / KURSY
WYMAGANE Od kandydatów na stanowisko brand managera wymagane jest, aby posiadał wykształcenie wyższe z Marketingu lub podobnego kierunku. -
PRZYDATNE - Brand manager powinien biegle porozumiewać się w innym języku niż polski, także ukończenie kursu językowego będzie na pewno dużym atutem.

Jakie są możliwości zatrudnienia w zawodzie brand managera?

Możliwości zatrudnienia dla brand managerów stwarzają małe i większe przedsiębiorstwa należące do różnych sektorów biznesu. W obecnych czasach marketing odgrywa niezwykle istotną rolę w rozwoju przedsiębiorstwa, dlatego miejsca pracy dostępne są w niemal każdym obszarze rynku. Plusem może okazać się dogłębna znajomość specyfiki danej działalności.

brand manager

Czy zawód brand managera jest przyszłościowy?

W obecnych czasach dobry marketing jest uważany za jedną z silniejszych stron biznesu. Przedsiębiorstwa wchodząc na rosnące rynki muszą liczyć się z obecnością konkurencji, która zbudowała swoją markę i aktywnie pozyskuje klientów. Rola brand managera zarówno w organizacjach dopiero wchodzących na rynek, jak i w już istniejących jest niezwykle cenna. Zaufanie do marki to jeden z ważniejszych czynników jakimi kierują się konsumenci w wyborze produktów czy usług. Spójność marki pomaga identyfikować ją wśród wielu na rynku i sprawia, że utrwala się ona w pamięci konsumentów. Ma to szczególnie istotne znaczenie, zwłaszcza w obecnych czasach, gdy na rynku pojawiają się wciąż nowe podmioty, które walczą o uwagę w procesie sprzedażowym. Dlatego zawód brand managera jest przyszłościowy, ponieważ organizacje chcąc utrzymać się na rynku będą potrzebować kompetentnych osób odpowiedzialnych za wizerunek brandu.

Najczęściej zadawane pytania

Jakie są główne obowiązki brand managera? 

Brand manager odpowiedzialny jest za budowanie wizerunku marki, którą się opiekuje. Zawód brand managera polega w głównej mierze na przygotowywaniu i wdrażaniu spójnej strategii wizerunkowej marki na podstawie danych analitycznych rynku.

Jakie cechy powinien posiadać dobry brand manager? 

Osoby na tym stanowisku powinny być kreatywne, otwarte, komunikatywne a także odpowiednio zorganizowane w zarządzaniu czasem. Brand manager powinien posiadać kompetencje miękkie z zakresu komunikacji, prowadzenia projektów i kierowania zespołem oraz kompetencje twarde z obszaru analityki danych. 

Gdzie można znaleźć pracę i ile zarabia brand manager? 

Brand manager może liczyć na zatrudnienie we wszystkich sektorach biznesu, ponieważ marketing jest nieodłącznym elementem strategii firmy. Opiekun marki może liczyć na zarobki w granicach 3000-20000 zł brutto. Są one zależne przede wszystkim od doświadczenia, wykształcenia, dodatkowych kwalifikacji, zakresu obowiązków oraz wielkości firmy. 

Podziel się

Komentarze

Nikt jeszcze nie dodał komentarza do tego artykułu.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.

Dbamy o Twoją prywatność

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe, które za zgodą Użytkownika są przechowywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym Użytkownika, co może wiązać się również z przetwarzaniem danych osobowych Użytkownika. Pliki cookies przetwarzane przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem: ul. Legionów 26/28, 43-300 Bielsko-Biała, NIP: 5471567654, REGON: 070776507, w celu umożliwienia korzystania z Serwisu, jak również na potrzeby analizy zachowań Użytkownika w Serwisie, personalizacji prezentowanych Użytkownikowi treści oraz reklam, zapewnienia działania funkcji mediów społecznościowych oraz do zarządzania Serwisem. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies, jak również dostęp do panelu zarządzania ustawieniami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych zawartych w plikach cookies jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych wyrażona poprzez akceptację wykorzystania plików cookies (art. 6 (1)(a) RODO).

Zgoda udzielona poprzez wybór opcji "Wyrażam zgodę" oznacza akceptację wszystkich wykorzystywanych w Serwisie plików cookies. Zgoda Użytkownika może być w każdym momencie zmieniona poprzez kliknięcie w link umieszczony w Polityce Prywatności.

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo do żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących Użytkownikowi praw, można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.

Dostosowuję swój wybór

Dokonaj szczegółowego wyboru poniższych ustawień, aby zapisać indywidualne ustawienia prywatności. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Pliki cookies niezbędne do świadczenia usług drogą elektroniczną Zawsze aktywne
Narzędzia statystyczne i marketingowe Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads, Facebook Piksel (remarketing)
Narzędzie analityczne HotJar Statystyka