Przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność gospodarczą i nie korzystają z pomocy księgowej najczęściej nie mają problemów z wystawieniem świadectwa pracy pracownikom zatrudnionym na czas nieokreślony. Zakończenie umowy bezterminowej zazwyczaj następuje zgodnie z przepisami. Kłopot pojawia się wówczas, gdy konieczne jest przygotowanie świadectwa pracy za okres pracy terminowej. W takim przypadku znaczący odsetek pracodawców ma problem z interpretacją art. 97 § 11 Kodeksu pracy. Zgodnie z nim, jeżeli pracownik pozostaje w zatrudnieniu u pracodawcy na podstawie:
-
umowy o pracę na czas wykonywania określonej pracy,
Szukasz pracy?DodanaPolecanaDodanaPolecanaDodanaPolecanaDodanaPolecanaDodanaPolecana
to pracodawca jest zobowiązany wydać świadectwo pracy ?obejmujące zakończone okresy zatrudnienia na podstawie takich umów, zawartych w okresie 24 miesięcy, poczynając od zawarcia pierwszej z tych umów?. Oznacza to, że co do zasady świadectwo pracy przy zatrudnieniu terminowym powinno być wydawane z upływem 2 lat od zawarcia pierwszej umowy tego rodzaju.
Wyjątek od reguły
Choć, jak wskazano powyżej, pracodawca powinien wydać świadectwo pracy dopiero z upływem 2 lat od zawarcia jednej z terminowych umów o pracę, które zostały wymienione w art. 97 § 11 Kodeksu pracy, to w praktyce od zasady tej przewidziany jest wyjątek. Mowa tu o art. 97 § 12 Kodeksu pracy, który przewiduje wydanie świadectwa pracy w dniu rozwiązania lub wygaśnięcia zawartej umowy o pracę, jeżeli jej rozwiązanie lub wygaśnięcie nastąpiło przez upływem 24 miesięcy. Oznacza to, że jeżeli pracodawca zawarł z pracownikiem dwie następujące po sobie umowy ? pierwszą na rok, drugą zaś na dwa lata, to świadectwo pracy należy wydać osobie zatrudnionej dopiero po zakończeniu drugiej umowy. Dzieje się tak dlatego, że dokumentu tego nie można wystawić w trakcie trwania zatrudnienia, ale dopiero po jego zakończeniu.
Umowa krótsza niż 24 miesiące
Innym problemem jest interpretacja art. 97 § 12 Kodeksu pracy w odniesieniu do takiej sytuacji, w której zawarta z pracownikiem umowa skończyła się przed upływem 24 miesięcy. Z dosłownego brzmienia przywołanego przepisu wynika, że podmiot zatrudniający powinien wydać świadectwo pracy dopiero po upływie tego okresu. Wydaje się być to jednak niezgodne z ogólnie przyjętymi wymogami i przede wszystkim z art. 97 § 1 Kodeksu pracy, zgodnie z którym pracodawca jest ?obowiązany niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy?. Przyjęcie takiego rozwiązania w praktyce uniemożliwiałoby zainteresowanej osobie między innymi zarejestrowanie się w urzędzie pracy. Z tego też względu przyjmuje się, że w sytuacji, w której nie upłynął wspomniany okres 24 miesięcy, świadectwo pracy należy wydać od razu. Jeżeli pracownik ma problem z uzyskaniem dokumentu właśnie z uwagi na termin, to powinien on złożyć stosowny wniosek o wydanie świadectwa. Taki jest wiążący dla podmiotu zatrudniającego.
Świadectwo przed umową bezterminową
W praktyce zwraca się uwagę na jeszcze jedną kwestię. Otóż, jeżeli pracodawca i pracownik zawarli umowę terminową na okres krótszy i następnie na czas nieokreślony, to powstaje pytanie, czy konieczne jest wydanie świadectwa pracy po ustaniu zatrudnienia terminowego. Nawet jednak wówczas, gdy kolejna umowa ? już na czas nieokreślony ? jest podpisana bezpośrednio po terminowej, konieczne jest wystawienie świadectwa pracy. Dzieje się tak dlatego, że art. 97 § 12 Kodeksu pracy precyzuje, że wydanie dokumentu potwierdzającego zatrudnienie jest niezbędne wówczas, gdy praca miała charakter terminowy. I w takim wypadku, jeżeli pracodawca nie jest skłonny wystawić świadectwa pracy, pracownik może zwrócić się o to do niego na piśmie.
To może Cię również zainteresować
Świadectwo pracy - co powinno zawierać i kiedy powinniśmy je otrzymać?