Twoje wsparcie w rekrutacji

Praca w Kanadzie

Praca w Kanadzie
Często słyszy się o pracy w Anglii, Szkocji, Niemczech czy Holandii. Niektórzy jednak decydują się na bardziej odległe zakątki świata i wyjeżdżają w poszukiwaniu pracy, przygody i szczęścia. Czy Kanada jest odpowiednią destynacją? Czy w ogóle możliwa jest praca w Kanadzie dla Polaków? Jakie wymogi trzeba spełnić i na jakie zarobki można liczyć? Oto nasze kompendium wiedzy w kwestii praca Kanada!

Praca Kanada

Kanada uznawana jest za kraj bardzo atrakcyjny pod względem standardu życia. Stopa bezrobocia w Kanadzie jest najniższa od 1976 roku (poniżej 6%), a zarobki są całkiem pokaźne, co pozwala nie tylko na życie na dostatnim poziomie, ale też odłożenie oszczędności. Z tego względu praca Kanada cieszy się popularnością zarówno wśród osób, które wyjeżdżają, aby tam rozpocząć nowe życie i zostać na dłużej, jak i tych, które chcą przez jakiś czas zasmakować Kanady, zwiedzić ten kraj i zgromadzić nieco oszczędności.

Wyjazd do Kraju Klonowego Liścia odbywa się na kilka sposobów. Jeśli podróżujesz w celach turystycznych na okres nieprzekraczający 6 miesięcy, wystarczy paszport biometryczny oraz wyrobienie eTA, czyli Electronic Travel Authorization. Jest to dokument zezwalający na wjazd do Kanady podczas przekraczania granicy samolotem. W przypadku przekraczania granicy drogą lądową lub morską eTA nie jest wymagana.

W przypadku osób, które podróżują na okres powyżej 6 miesięcy, konieczne będzie uzyskanie wizy. Dotyczy to także osób, które w Kanadzie pragną znaleźć zatrudnienie. Każdy, kto chce podjąć pracę wakacyjną lub pracę na stałe, musi przejść przez liczne formalności związane z zatrudnieniem.

Zgodnie z informacjami podanymi przez Kanadyjski Urząd ds. Imigracji należy:

  • już przed wyjazdem należy znaleźć pracę w Kanadzie lub wybrać udział w programie typu work&travel;
  • zdobyć potwierdzenie kwalifikacji (tzw. credentials);
  • znać język angielski bądź francuski (certyfikaty są pożądane, ale niekonieczne).

Praca w Kanadzie dla Polaków

Polacy wśród kanadyjskich pracodawców mają opinię bardzo dobrych pracowników. Uznawani są za fachowców nieustannie podnoszących kwalifikacje, którzy znają się na swojej branży, angażują się i dobrze wykonują swoje obowiązki. Niemniej szukanie pracy w Kanadzie nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać. Sam proces przeglądania ofert oczywiście nie wymaga specjalnych umiejętności – wystarczy szukać ogłoszeń typu „praca w Kanadzie dla Polaków” na stronach z ofertami i w mediach społecznościowych. Można również nawiązać współpracę z agencją pośredniczącą. Jeśli już znajdzie się ofertę, a pracodawca wyrazi chęć nawiązania współpracy, zaczynają się procedury.

To Cię powinno też zainteresować: Praca Holandia

Na początku niezbędne jest uzyskanie pozwolenia na pracę. To wydawane jest na podstawie LMIA (Labour Market Impact Assessment), czyli proces weryfikacji dokonywany przez kanadyjski Urząd ds. Zatrudnienia i Rozwoju Społecznego (EKBiO). Ten ocenia otrzymaną ofertę pracy i upewnia się, czy zatrudnienie pracownika zagranicznego nie wpłynie negatywnie na kanadyjski rynek pracy. Formalności leżą po stronie potencjalnego pracodawcy – ten musi m.in. przedstawić informacje, ilu Kanadyjczyków ubiegało się o stanowisko, czemu ich nie przyjęto i czy pracownik zagraniczny w jakiś sposób wpłynie na rozwój rynku pracy (np. wspomoże rozwój firmy, co doprowadzi do zatrudnienia kolejnych osób). Urząd ocenia również, czy proponowane warunki pracy i płacy są zgodne z przepisami prawa. Pozytywne rozpatrzenie wniosku jest podstawą do wydania wizy pracowniczej.

Kolejną możliwością na podjęcie pracy w Kanadzie dla Polaków jest program International Experience Canada, czyli coś jak wiza work&travel, jednak opiera się na innych zasadach. Udział w nim mogą wziąć osoby do 35. roku życia. Mając takie pozwolenie na pracę w Kanadzie, możesz przez 6 miesięcy podejmować zatrudnienie, a przez kolejnych 6 miesięcy zwiedzać kraj.

Bardzo korzystnym rozwiązaniem jest posiadanie Canadian Experience Class. Niemniej niewiele osób może na takowe liczyć. Pozwolenie na pobyt stały przysługuje bowiem osobom, które mają kanadyjskie wykształcenie i posiadają przynajmniej roczne doświadczenie pracy w Kanadzie albo nie mają wykształcenia kanadyjskiego, ale mogą się pochwalić 2-letnim doświadczeniem w pracy w tym kraju.

Praca w Kanadzie jest też możliwa dla osób, które posiadają pozwolenie na pobyt stały. To można uzyskać jeśli w Kanadzie ma się partnera lub rodzinę. Można również je dostać, kiedy wyjedzie się wyłącznie na 6 miesięcy (na podstawie paszportu biometrycznego i eTA), a następnie zaaplikuje się o wizę na pobyt stały. Jeśli przed złożeniem dokumentów będziesz mieć ofertę pracy od pracodawcy, proces ten będzie znacznie łatwiejszy.

Zarobki w Kanadzie

Zarobki w Kanadzie w dużej mierze uzależnione są od lokalizacji, bowiem każda prowincja ustala swoją stawkę minimalną. Wynosi ona od 11 do 15 dolarów kanadyjskich (od 30 do 44zł) za godzinę. Zastanawiasz się, czy to dużo jak na realia życia w Kanadzie? Przykładowe ceny to:

  • pieczywo 2$,
  • kilogram kurczaka 8$,
  • kilogram wołowiny 10$,
  • butelka wina 10$,
  • wynajem mieszkania 2-pokojowego wraz z rachunkami od ok. 1500$.

Czy to dużo? Można powiedzieć, że podobnie jak w Polsce – zarabiając najniższą stawkę – owszem, koszty są duże w porównaniu do pensji. Najczęściej jednak zarobki w Kanadzie się znacznie powyżej najniższej stawki – specjaliści zarabiają nawet ich kilku krotność, a jeśli zawód jest w puli deficytowej, szanse na dobrą pensję wzrastają. Warto dysponować referencjami w języku angielskim lub francuskim od poprzednich pracodawców i przetłumaczonymi dokumentami (dyplomami z uczelni, certyfikatami potwierdzającymi kursy itp.), co przekłada się na stawkę proponowaną przez przyszłego zatrudniającego.

Praca w Kanadzie bez języka

Tak jak zostało wspomniane, aby otrzymać wizę, pożądana jest znajomość języka angielskiego lub francuskiego. To kryterium szczególnie ważne w przypadku ubiegania się o wizę pracowniczą czy o pobyt stały. W przypadku wyjazdów work&travel, czy au-pair, wiele zależy od agencji, z którą wyjeżdżasz, ponieważ to jej kryteria decydują o dostaniu się do programu. Praca w Kanadzie bez języka będzie bardzo trudna do znalezienia. Pracodawcy wymagają komunikacji – przynajmniej w stopniu podstawowym po angielsku albo po francusku. Mniej restrykcyjne są obwarowania w przypadku pracy na niższych stanowiskach, pracy fizycznej czy pracy wakacyjnej (np. sprzątanie, produkcja itp.), większe są wówczas, gdy wymagana jest praca z klientem, praca z dokumentacją czy wymagająca kreatywności albo współpracy z innymi. Jeśli więc planujesz podjąć pracę w Kanadzie – podszkol swoje umiejętności językowe!

Ambasada Kanady praca

Ambasada Kanady znajduje się w Warszawie przy ul. Jana Matejki 1-5. Podzielona jest na kilka wydziałów – Sekcję Wizową, Sekcję Handlową, Sekcję Konsularną, Sekcję Polityczno – Ekonomiczną, Współpracy Kulturalnej i Akademickiej oraz Spraw Publicznych, oraz Biuro Attaché Sił Zbrojnych Kanady. Jeśli chodzi o kwestię „Ambasada Kanady praca”, to głównie interesować powinna nas Sekcja Wizowa. Tam możliwe jest dopełnienie formalności związanych z uzyskaniem pozwolenia na pracę, pozwolenia na pobyt stały czy wiz studenckich albo innych.

W celu uzyskania wizy kanadyjskiej należy zwrócić się do Punktu Obsługi Wniosków Wizowych w Warszawie. Niezbędny będzie wniosek, który można pobrać na stronie Punktu Obsługi, a także dostarczenie danych biometrycznych (np. ważnego paszportu biometrycznego). Można umówić się na dokładną datę, co zaoszczędzi Twój czas na oczekiwaniu w kolejce.

Formalności po przyjeździe do Kanady

Zanim wyjedziesz – zatroszcz się o ubezpieczenie. Takowe oferuje wiele firm ubezpieczeniowych i nie są nader kosztowne, więc warto mieć w zanadrzu. Bilety zamówione? W takim razie pora przejść do formalności po przyjeździe do Kanady. Te zaczynają się już na lotnisku podczas odprawy celnej. Zostaniesz poddany serii pytań – m.in. o powód przylotu, ilość oszczędności, czy ma się tu krewnych itp. W kolejnym kroku oczywiście warto znaleźć mieszkanie, jeśli takowego jeszcze się nie posiada, nawiązać kontakt z pracodawcą i przejść do następnych etapów.

Pierwszy to wyrobienie numeru SIN (Social Insurance Number), czyli indywidualnego numeru podatkowego. Jest to odpowiednik polskiego NIP-u, bez którego nie można podjąć legalnej pracy w Kanadzie. Aby go otrzymać, wystarczy przedstawić pozwolenie na pracę oraz podać adres zamieszkania (pobytu). Można to uczynić w jednym z Service Canada Offices.

Drugi to założenie konta w banku i wyrobienie karty kredytowej, dzięki czemu pracodawca po pierwsze otrzyma potwierdzenie wiarygodności, a po drugie będzie mógł przelewać wypłaty. Trzecim etapem jest wybór sieci telefonii komórkowej.

Czwarty etap jest niezwykle istotny. Dotyczy opieki zdrowotnej. Tutaj, w przeciwieństwie do np. Nowej Zelandii, osobie podejmującej zatrudnienie przysługuje opieka zdrowotna. Ta bywa różna w zależności od prowincji i ma inne wymagania. Warto sprawdzić, na co możesz liczyć i dopełnić wszelkich formalności, jakie są obowiązkowe w danym regionie.

Podsumowując, praca w Kanadzie to kusząca opcja. Atrakcyjne zarobki, wysoki poziom życia, przyjazność mieszkańców i zapierające dech w piersi widoki zachęcają. Trzeba jednak dopełnić formalności i postarać się m.in. o uzyskanie pozwolenia na pracę.

Oceń ten wpis
Praca w Kanadzie
Ocena: 0, liczba głosów: 0

Opinie

Oliwka
2019-12-17, 10:21
Kanadyjski rynek osobiście mi się bardziej podoba od amerykańskiego. Jeżeli tam się ma wizę to można fajną pracę mieć.
olek
2019-12-09, 14:16
Nie jest tak łatwo znaleźć pracę, a faktycznie ją dostać w Kanadzie. Kto tam już jest i pracuje, na pewno z zarobków jest zadowolony.
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.