Przez „słomiany zapał” należy rozumieć chęć wykonania czegoś, która jednak bardzo szybko mija. Zdecydowana większość osób zalicza słomiany zapał do wad. Prawdą jednak jest, że gdy łapiemy się właśnie na takim zachowaniu, nie myślimy o pozytywnie. Gdy pierwsza ekscytacja minie, pojawia się pytanie, co dalej, a wraz z nim również uczucie frustracji lub złości na samego siebie.
Jeżeli zauważyłeś u siebie skłonność do słomianego zapału, to powinieneś wiedzieć, że możesz z tym skutecznie walczyć. Potrzebna będzie jednak cierpliwość i praca nad organizacją pracy. Od czego zacząć?
Po pierwsze: ustal przyczyny słomianego zapału
To, jak się zachowujemy, zawsze ma przyczyny. Jak jest w Twoim przypadku? Dlaczego masz problem z wykonaniem zadań, których się podejmujesz? Przykładowe powody to:
- Brak dobrej organizacji pracy. Bez tego trudno będzie ci wykonać zadania, które na siebie bierzesz. Jeżeli dotychczas nie prowadziłeś kalendarza, to z pewnością warto się z takim bliżej zaprzyjaźnić. Być może nie masz po prostu świadomości swoich obowiązków. Mając kalendarz, będziesz doskonale wiedzieć co i kiedy musisz zrobić.
- Brak umiejętności. Rozwój osobisty czy zawodowy zawsze sprowadza się do przekraczania dotychczas ustanowionych granic. Jeżeli masz problem, aby zabrać się za wykonanie zadania, którego się podjąłeś, to być może jest to spowodowane tym, że nie masz odpowiednich umiejętności. W takim przypadku nie wahaj się prosić o pomoc.
- Lubisz rywalizować i… tyle. Może być też tak, że po prostu lubisz rywalizować z innymi pracownikami i zawsze musisz być najlepszy. Wówczas musisz zacząć nad sobą panować, musisz również przyjąć do wiadomości, że twoi współpracownicy wcale nie są dla ciebie konkurencją – większość z nich może nawet nie mieć ochoty z Tobą konkurować.
Po drugie: czy masz wizję tego, co masz zrobić?
Podejmując się zadania, powinieneś mieć wizję jego wykonania. Bardzo ważne jest to, aby obrazować sobie poszczególne etapy pracy i efekt końcowy. Dlaczego? Możesz uznać to za zbędne, ale prawda jest taka, że im częściej będziesz myślał o zadaniu, które przed Tobą stoi, tym łatwiej ci będzie je wykonać. Jest to szczególnie ważne, gdy praca jest czasochłonna. W takiej sytuacji dobrze, abyś podzielił zadanie na etapy i sukcesywnie je realizował.
Mając plan i wizję, łatwiej będzie ci dotrzeć do celu, trudniej będzie też poddać się w połowie. Jeżeli nie masz pomysłu na realizację zadania, również powinieneś wesprzeć się pomocą osób trzecich. Być może współpracownicy wskażą ci swoje koncepcje, na podstawie których będzie mógł stworzyć własną.
Po trzecie: małymi krokami do celu
Nie wszystko musi ci się udać od razu, ale ważne jest, abyś wykonał pierwszy krok i… zaplanował kolejny. Taktyka małych kroków sprawdza się w walce ze słomianym zapałem. Wykazując trochę chęci i przede wszystkim zmieniając dotychczasowe podejście, możesz w kilka tygodni lub miesięcy osiągnąć to, co założyłeś. Wówczas też słomiany zapał odejdzie, pozostanie zaś zapał – prawdziwy i mobilizujący do działania.
To może Cię również zainteresować