Nie każdy wypadek może zostać uznany za wypadek przy pracy. Definicja takiego została zawarta w ustawie z dnia 30 października 2002 roku o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Zgodnie z art. 3 przywołanej ustawy, za wypadek przy pracy ?uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą:
Warto też pamiętać, że nie tylko w powyżej wymienionych przypadkach konieczne będzie powołanie zespołu powypadkowego.
Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami, nie tylko powyższe przypadki uznawane są za wypadek przy pracy. Trzeba podkreślić, że za taki uważa się także nagłe zdarzenie, które nastąpiło w okresie ubezpieczenia wypadkowego z danego tytułu. Przykładem może być wypadek, któremu ulega wiezień przy wykonywaniu odpłatnej pracy, do jakiej został oddelegowany na podstawie skierowania do pracy i to w czasie odbywania kary pozbawienia wolności lub też tymczasowego aresztowania.
Poza wypadkami przy pracy trzeba też wskazać grupę zdarzeń, które są uznawane na równi z wypadkiem przy pracy. Jest to o tyle istotne, że takie stwierdzenie bezpośrednio wpływa na prawo poszkodowanego pracownika do określonych świadczeń. I tak, zgodnie z art. 3 ust. 2 mowa tu o takim wypadku, któremu pracownik uległ:
I w takich przypadkach pracodawca będzie zobowiązany zadbać o to, aby powołany został zespół powypadkowy.
Na podmiocie zatrudniającym spoczywają określone obowiązki. Część z nich odnosi się do sytuacji bezpośrednio po wystąpieniu wypadku. Zgodnie z art. 234 § 1 Kodeksu pracy: ?W razie wypadku przy pracy pracodawca jest obowiązany podjąć niezbędne działania eliminujące lub ograniczające zagrożenie, zapewnić udzielenia pierwszej pomocy osobom poszkodowanym i ustalenia w przewidzianym trybie okoliczności i przyczyn wypadku oraz zastosować odpowiednie środki zapobiegające podobnym wypadkom?. Dodatkowo, jeżeli poszkodowany doznał ciężkiego urazu, wypadek dotyczy więcej niż jednego pracownika lub też wypadek był śmiertelny, to pracodawca powinien niezwłocznie zawiadomić okręgowego inspektora pracy i prokuratora.
Po każdym wypadku w zakładzie pracy musi zostać powołany zespół powypadkowy i to zawsze w dwuosobowym składzie ? zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2009 roku w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy. W skład takiego zespołu wchodzi:
Zespół powypadkowy ma obowiązek przystąpić do ustalania okoliczności i przyczyn wypadku niezwłocznie po otrzymaniu stosownej informacji o wypadku. Wszelkie koszty, które związane są z ustalaniem okoliczności, jak i przyczyn wypadku obciążają pracodawcę.