Nie każdy przedsiębiorca wie, co może zrobić w sytuacji, gdy nie odprowadził należności do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych tytułem składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. A wiedza ta jest bardzo ważna, bo w ten sposób można nie tylko zaoszczędzić, lecz także uchronić się przed zajęciem firmowego sprzętu i licytacją komorniczą.
Jeżeli przedsiębiorca nie jest w stanie spłacić całości zadłużenia widniejącego na jego koncie w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, to powinien zainteresować się możliwością podpisania układu ratalnego. Korzyści płynących z takiego rozwiązania jest całkiem sporo. To również najprostsza droga do tego, by uregulować swoje zobowiązania.
Czym jest układ ratalny?
Najprościej mówiąc, podpisanie układu ratalnego gwarantuje przedsiębiorcy zadłużonemu w ZUS, że będzie on mógł uregulować swoje zadłużenie w miesięcznych ratach. By jednak doszło do podpisania takiej umowy między zainteresowanym podmiotem a przedsiębiorcą, niezbędne jest spełnienie przez tego drugiego szeregu wymogów. Wszystko dlatego, że nie wszystkie składki mogą być objęte układem ratalnym.
Jeżeli zadłużenie dotyczy tylko przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą, to na raty rozłożyć można całe, widniejące na koncie, zadłużenie. Inaczej jednak wówczas, gdy pracodawca zatrudnia pracowników. Tu przepisy są bardziej skomplikowane – by możliwe było rozłożenie na raty składek: rentowych, chorobowych, wypadkowych, na Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych – przedsiębiorca musi, w pierwszej kolejności, uregulować składki emerytalne i zdrowotne.
Konieczne jest złożenie wniosku i podpisanie umowy
Przedsiębiorca zainteresowany podpisaniem układu ratalnego musi pamiętać o konieczności złożenia stosownego wniosku. Liczba i rodzaj załączników zależy od wielu czynników, choćby tego, czy prowadzi on w dalszym ciągu działalność gospodarczą, czy zdecydował się ją zawiesić lub zamknąć. Jeżeli pracownicy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych uznają, na podstawie przedstawionych dokumentów, że wnioskodawca będzie w stanie spłacać raty, to zostaje wydana pozytywna decyzja – przedsiębiorca może podpisać układ ratalny.
O czym należy pamiętać, gdy mowa o podpisaniu układu ratalnego? W tym dokumencie nie tylko zostaje wyszczególniona wysokość rat, lecz także termin płatności. Przedsiębiorca zostaje też poinformowany, w jakiej sytuacji dojdzie do zerwania układu – głównym powodem jest nieregularne regulowanie przez niego zobowiązań.
Szereg korzyści
Z punktu widzenia przedsiębiorcy – niezależnie od tego, czy prowadzi on działalność, czy już nie – ważne jest to, że podpisując układ ratalny można zyskać wiele. Dlaczego i co konkretnie? Jeżeli przeciwko dłużnikowi jest prowadzone postępowanie egzekucyjne, to na czas układu ratalnego zostaje ono zawieszone. W praktyce zatem nie ma możliwości, by komornik zajął majątek należący do przedsiębiorcy.
Zawarcie układu ratalnego to również konkretne korzyści finansowe. Od następnego dnia, po którym przedsiębiorca złożył wniosek o zawarcie układu ratalnego, na jego koncie nie są naliczane odsetki od zaległości, tylko tzw. opłata prolongacyjna (50% stawki odsetek, jaka została wyliczona na dzień podpisania umowy). Nie można też zapomnieć, że układ ratalny może być zawarty maksymalnie na 96 miesięcy. To sporo czasu, by uregulować zaległości.