Pracodawca - prawa i obowiązki

Pracownik bez nałogu - co zyskuje firma?

3 lutego 2023

5 z 5

Ocena: 5 z 5 | 30 głosów

30 głosów

3 komentarze

Pracownik bez nałogu - co zyskuje firma?
W jaki sposób pomóc pracownikom, którzy chcą przestać palić? Wśród polskich firm coraz większą popularnością cieszy się program ?Firma bez dymu?, który jest realizowany w ramach antynikotynowej kampanii społecznej ?Nie rzucaj, bo wróci. Skutecznie rozstań się z nałogiem?.

Trend na pozapłacowe systemy motywacyjne ma się w polskich firmach całkiem dobrze. Szefowie chętnie obdarowują swoich podwładnych karnetami na basen czy siłownie. Równie często pracownicy mogą liczyć na objęcie ich prywatną opieką zdrowotną. Wszystko to sprawia, że teoretycznie są zdrowsi. A jednak, pojawia się rysa ? wciąż wielu pracowników w ciągu dnia pracy sięga po papierosa. Traci firma, tracą zatrudnieni. Kampania społeczna ?Nie rzucaj, bo wróci. Skutecznie rozstań się z nałogiem?, która została skierowana do właścicieli przedsiębiorstw, cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Okazuje się, że większość pracowników chętnie rozstałoby się z nałogiem.

88% chce przestać

Wciąż przez wielu pracodawców problem palenia w miejscu pracy jest bagatelizowany. Tymczasem, jak wynika z badań, uzależniony od tytoniu pracownik jest przede wszystkim mniej wydajny. Traci nie tylko on sam, ale również firma, w której jest zatrudniony. Co więcej, warto wskazać na badania przeprowadzone przez Klinikę i Ośrodek Badań nad Nikotynizmem Free Forever. Wynika z nich jednoznacznie, że 88% osób zatrudnionych chciałoby przestać palić, ale 96% prób rozstania się z papierosami kończy się zakupem nowej paczki. Dlaczego pracownicy mają takie trudności? Czy chodzi wyłącznie o uzależnienie od nikotyny?

Szukasz pracy?
Dodana
Dodana
Polecana
Dodana

Pracownik działu techniczno-handlowego

DREWMAX Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

  • Kędzierzyn-Koźle
Dodana

Rozwiązanie ? grupowe terapie antynikotynowe?

Niemal 70% badanych przyznało, że skorzystałoby z pomocy pracodawców ukierunkowanej na rozstanie się z papierosami. Czy grupowe terapie antynikotynowe są zatem rozwiązaniem? Z punktu widzenia pracodawców tak. Trzeba pamiętać, że każdy pracownik, który w ciągu dnia pracy sięga po papierosa generuje olbrzymie straty. W ciągu jednego roku mogą one sięgać nawet kilku tysięcy złotych. Warto przy tym podkreślić, że skuteczność coraz modniejszych grupowych terapii antynikotynowych metodą behawioralno ? poznawczą jest duża ? utrzymuje się na poziomie 60%. Oznacza to, że terapię taką śmiało można uznać za jeden ze sposobów inwestowania w zatrudnionych.

Społeczna odpowiedzialność biznesu

Pracodawcy, którzy zdecydują się na wdrożenie kampanii do swoich firm i pomogą pracownikom rozstać się z nałogiem wpisują się również w założenia polityki dotyczącej społecznej odpowiedzialności biznesu. Zyskać można zatem nie tylko w oczach zatrudnionych, którzy wezmą udział w terapii, ale również wśród kontrahentów. Ale korzyści płynące z uczestnictwa w programie są znacznie większe. Przedsiębiorcy mogą liczyć m.in. na zestawy bezpłatnych materiałów edukacyjnych, które pomogą w prowadzeniu zajęć. I choć należy zainwestować pieniądze w przeprowadzenie terapii, to koszty zwracają się bardzo szybko ? według organizatorów kampanii na 10 palaczy rozpoczynających zajęcia, aż 7 rozstanie się z papierosami.

Dlaczego tak trudno rzucić?

Szacuje się, że w Polsce po papierosa ? każdego dnia ? sięga 8,8 mln osób. Nie każdy z palących jest jednak uzależniony, część osób pali, gdyż w ten sposób odpręża się. Dodatkowo niemal każdego miesiąca ok. 440 000 osób podejmuje próbę rozstania się z nałogiem. Udaje się nielicznym, choć metod rzucania jest wiele. Na rynku, poza plastrami, dostępne są tabletki czy akupunktura. Tymczasem dobrym rozwiązaniem może być podjęcie terapii. Głównym problemem bowiem, dla którego tak trudno odstawić papierosy są właściwości nikotyny ? to właśnie ona uzależnia zarówno psychicznie, jak i fizycznie. Ponieważ tytoniowy nałóg jest coraz większym problemem, pomoc przedsiębiorców zostaje coraz bardziej doceniona. Dla osób prowadzących firmy to również szansa na poczynienie sporych oszczędności i zyskanie oddanych, cennych pracowników, którzy będą po prostu zdrowi.

A czy Ty, gdyby Twój szef przyłączył się do kampanii społecznej ?Nie rzucaj, bo wróci. Skutecznie rozstań się z nałogiem? wziąłbyś w niej udział?

Podziel się

3 komentarze

Nina

Nina

Po co palić papierosy. Szkoda zdrowia i pieniędzy. Jedna paczka najtańsza to około 12 złotych, na miesiąc to 360 złotych a na rok??? U mnie w pracy jest zakaz palenia papierosów, a kto pali papierosy, to zamiast na na przerwie odpocząć, zjeść śniadanie- jest na polu i tam puszcza dymka. Pracownik bez nałogu lepiej wykonuje swoje obowiązki.
SZASZA nie palący

SZASZA nie palący

Pracownik bez nałogu to pracownik, który jest wydajniejszy od nałogowego palacza. Nałogowy palacz jak pragnie zapalić w danej chwili aa nie może, stresuje się i nie jet wydajnym pracownikiem. Powinien skorzystać z terapii antynikotynowej, która jest skuteczna w 99%.
KAZ

KAZ

To zawsze lepsze. Nie ma potrzeby nadmiernej rekompensaty za pomocą pewnych stylów przywództwa opartych na tym, jak prowadzą inni ludzie - zwłaszcza jeśli jest to poza Twoją strefą komfortu.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.

Dbamy o Twoją prywatność

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe, które za zgodą Użytkownika są przechowywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym Użytkownika, co może wiązać się również z przetwarzaniem danych osobowych Użytkownika. Pliki cookies przetwarzane przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem: ul. Legionów 26/28, 43-300 Bielsko-Biała, NIP: 5471567654, REGON: 070776507, w celu umożliwienia korzystania z Serwisu, jak również na potrzeby analizy zachowań Użytkownika w Serwisie, personalizacji prezentowanych Użytkownikowi treści oraz reklam, zapewnienia działania funkcji mediów społecznościowych oraz do zarządzania Serwisem. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies, jak również dostęp do panelu zarządzania ustawieniami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych zawartych w plikach cookies jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych wyrażona poprzez akceptację wykorzystania plików cookies (art. 6 (1)(a) RODO).

Zgoda udzielona poprzez wybór opcji "Wyrażam zgodę" oznacza akceptację wszystkich wykorzystywanych w Serwisie plików cookies. Zgoda Użytkownika może być w każdym momencie zmieniona poprzez kliknięcie w link umieszczony w Polityce Prywatności.

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo do żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących Użytkownikowi praw, można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.

Dostosowuję swój wybór

Dokonaj szczegółowego wyboru poniższych ustawień, aby zapisać indywidualne ustawienia prywatności. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Pliki cookies niezbędne do świadczenia usług drogą elektroniczną Zawsze aktywne
Narzędzia statystyczne i marketingowe Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads, Facebook Piksel (remarketing)
Narzędzie analityczne HotJar Statystyka