Wprowadzenie zakazu palenia wyrobów tytoniowych w zakładach pracy spowodowało, że pracodawcy nie są zobowiązani do tego, aby tworzyć palarnie. W rozumieniu przepisów z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy takie pomieszczenia nie są już też uznawane za przestrzenie higieniczno-sanitarne. Z drugiej strony, nic nie stoi na przeszkodzie, aby pracodawca zapewnił swoim pracownikom palarnie. W tym przypadku ma on duże pole działania ponieważ może również zakazać palenia na terenie firmy. To, jaką decyzję podejmie, wynikać powinno przede wszystkim z jego możliwości i tego, czy na terenie zakładu pracy została stworzona odpowiednio wcześniej palarnia.
Tu nie zapalisz
Aktualnie obowiązujące przepisy są tak skonstruowane, że zakaz palenia obowiązuje na terenie wielu zakładów pracy. Palić tytoniu nie można między innymi w lokalach gastronomiczno-rozrywkowych, w pomieszczeniach obiektów kultury i wypoczynku czy na terenie zakładów opieki zdrowotnej. Nie oznacza to jednak, że ? przykładowo ? prywatni przedsiębiorcy nie mogą zdecydować się na urządzenie w swojej firmie palarni. Warto jednak pamiętać, że podjęcie takiej decyzji odbywa się tu na zasadzie dobrowolności, pracownicy nie mogą więc od swojego przełożonego wymagać, że rzeczywiście on taką stworzy. W praktyce palenie tytoniu przez pracowników w godzinach pracy jest poważnym problemem dla pracodawców, którzy nierzadko muszą dyscyplinować ukradkiem wychodzących z firmy podwładnych.
W zakładzie pracy tylko w palarniach
Pracownicy na terenie zakładu pracy mogą palić tytoń wyłącznie w miejscach, które są do tego odpowiednio przystosowane. Ważne jest nie tylko, aby pomieszczenie takie było odpowiednio wyodrębnione od pozostałych, ale również wyposażone w wystarczającą liczbę popielniczek. Specjaliści zwracają przy tym uwagę na fakt, że pomieszczenia takie muszą by zaopatrzone w wywiewaną wentylację mechaniczną lub też system filtracyjny. Wszystko po to, aby dym tytoniowy nie przedostał się do pozostałych pomieszczeń znajdujących się na terenie zakładu pracy.
Kwestia wizerunku
Pracodawca, który nie zamierza wyodrębnić na terenie zakładu pracy palarni, musi pamiętać o kwestiach wizerunkowych. W praktyce pracownicy najczęściej będą opuszczać budynek, aby zapalić papierosa, na przykład, przed firmą. Z tego też względu tak istotna jest możliwość podejmowania innych działań, które ukrócą niepożądane zachowania pracowników. Trzeba pamiętać, że na pracodawcy ciąży zapewnienie pracownikowi bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Z tego też względu może on zakazać w aktach prawa wewnątrzzakładowego palenia tytoniu na terenie całego zakładu pracy. W takiej sytuacji pracownik, który łamie zakaz musi liczyć się z ewentualnością poniesienia konsekwencji. W regulaminie, który obowiązuje na terenie zakładu pracy mogą znaleźć się zapisy mówiące, że za łamanie regulacji dotyczących palenia tytoniu w firmie pracownik może zostać ukarany karą porządkową lub odebrane może mu zostać prawo do premii. Pracodawcy, którzy zdecydują się na takie rozwiązanie kwestii palenia przez pracowników tytoniu muszą pamiętać by w odpowiednich miejscach znalazły się właściwe tabliczki informujące o zakazie palenia na terenie zakładu pracy.
Coraz więcej pracodawców decyduje się pomóc swoim pracownikom w zwalczeniu nałogu, jakim jest palenie. Jakie korzyści zyskuje firma, która pomaga zatrudnionym rozstać się z paleniem? Szczegóły w artykule: Pracownik bez nałogu - co zyskuje firma?
To może Cię również zainteresować