Pracodawca - prawa i obowiązki

Prezenteizm w pracy - dlaczego przynosi straty i jak walczyć z tym zjawiskiem?

9 sierpnia 2023

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 22 głosy

22 głosy

3 komentarze
Prezenteizm w pracy - dlaczego przynosi straty i jak walczyć z tym zjawiskiem?
Rozpoznaj skutki prezenteizmu dla firmy, przyczyny, źródła i jak skutecznie przeciwdziałać nieefektywnej obecności pracowników. Znajdź możliwe rozwiązania problemu.

W sferze zawodowej często można zaobserwować zjawisko, że pracownicy przychodzą do pracy mimo zaleceć lekarzy. Okazuje się, że taka postawa większość pracowników wynika z obawy, jak szef zareaguje na okazane zwolnienie lekarskie, a nawet czy pójście na L4 nie skończy się utratą stanowiska. Takie zachowanie pracowników, które zdefiniowano jako prezenteizm prowadzi do wielu poważnych konsekwenci dla firmy. Współcześnie coraz więcej fachowców zajmujących się tą tematyką. Aktualnie prezenteizm jest rozważany w wielu aspektach - zdrowotnym, społecznym czy wydajności pracy. Nieefektywna obecność w pracy jest uważana przez wielu specjalistów za jedno z największych obciążeń zarówno finansowych, jak i społecznych w ostatnich latach. 

Czym jest prezenteizm?

Najprościej mówiąc, prezenteizm sprowadza się do tego, że do służbowych czynności przystępuje pracownik, który jest nieefektywny z uwagi na swój stan zdrowia. Trzeba przy tym wskazać, że zgodnie z badaniami, wydajność chorego zatrudnionego spada nawet o 40%. Niewłaściwie leczona choroba np. przeziębienie, nie tylko trwa dłużej, ale rośnie też ryzyko zarażenia pozostałych pracowników. Pracownicy mogą również postawić obecność w pracy ponad swoje zdrowie, w przypadku poważnych schorzeń takich jak depresja, alergia, czy wypalenie zawodowe. Taka postawa niestety niesie ze sobą bardzo poważne konsekwencje zarówno zdrowotne, jak i biznesowe. Zainteresowane tym tematem osoby powinny szczegółowo zapoznać się z analizami prowadzonymi przez naukowców. Wynika z nich, że to właśnie prezenteizm jest odpowiedzialny za niemal 60% strat ponoszonych przez pracodawców z tytułu niezdolności do pracy, która spowodowana jest chorobami.

Nieefektywana obecność w pracy

Skutki prezenteizmu dla firmy mogą być długotrwałe i destrukcyjne. Nieefektywna obecność w pracy, zwłaszcza jeśli nie zostaje odpowiednio rozpoznana jako źródło problemów w firmie, może prowadzić do spadku wydajności, zwiększenia błędów i ostatecznie finansowych strat. Dlatego dla pracodawcy kluczowe jest rozumienie, co to jest prezenteizm, i jakie są jego podstawowe przyczyny, aby można było skutecznie przeciwdziałać temu zjawisku.

Szukasz pracy?

Kurier rowerowy // elastyczny grafik

Gi Group S.A.

  • 31 do 31 zł brutto / h
  • Katowice
Dodana
Dodana

Stolarz Meblowy - Praca Niemcy - Styczeń 2026

MR JOB Agencja Pracy Tymczasowej Sp. z o.o.

  • 15 500 do 16 000 zł brutto / mc
  • Niemcy
Dodana

Pracownik sprzątający | umowa zlecenie | 15-19 grudnia |

Gi Group S.A.

  • 37 do 37 zł brutto / h
  • Warszawa
Dodana
Dodana

Dlaczego prezenteizm przynosi straty?

Prezenteizm przynosi straty głównie z powodu spadku wydajności i jakości pracy ze strony chorych pracowników. Długotrwała obecność pracowników w stanie niezdolnym do efektywnego wykonywania swoich zadań wpływa negatywnie na atmosferę w zespole, obniża motywację współpracowników, prowadzi do zwiększenia stresu i może wywołać szereg poważniejszych problemów zdrowotnych. Dla pracodawcy, zrozumienie dlaczego prezenteizm jest tak szkodliwy i identyfikacja źródła prezenteizmu wśród pracowników, jest kluczowe w zachowaniu zdrowego i produktywnego środowiska pracy.

Jak walczyć z prezenteizmem?

Walczyć z prezenteizmem można przez opracowanie i wdrożenie skutecznych strategii, które zidentyfikują i zminimalizują problem. Wprowadzenie jasnych wytycznych dotyczących obecności w pracy, promowanie zdrowego stylu życia wśród pracowników i zapewnienie wsparcia w przypadku choroby są niektórymi z możliwych rozwiązań problemu prezenteizmu. Odpowiednie szkolenia i świadomość ze strony zarządu mogą prowadzić do kultury pracy, w której pracownicy czują się zrozumiani i wspierani, co z kolei prowadzi do większej efektywności i zadowolenia z pracy.

Rozpoznawanie i przeciwdziałanie prezenteizmowi jest kluczem do zwiększenia wydajności i zachowania zdrowego środowiska pracy.

Przyjść czy nie? O to jest pytanie!

Sama abstynencja, jako pewne zjawisko, było obiektem wielu badań głównie z uwagi na wysokie koszty ponoszone przez pracodawców i budżet państwa. Inaczej jest w przypadku nieefektywnej obecności w pracy - to zagadnienie jest nie tylko stosunkowo nowe, ale również trudne do rozpoznania. Dzieje się tak z kilku powodów. Przede wszystkim sami pracownicy często lekceważą pierwsze objawy chorób i - mimo wszystko - stawiają się w miejscu pracy. Według Europejskich Badań Warunków Pracy w ciągu ostatnich 12 miesięcy niemal 1/4 badanych pozytywnie odpowiedziała na pytanie, czy przychodzili oni do pracy mimo choroby. Skala problemu jest duża, gdyż coraz więcej pracowników - w obawie choćby przed zwolnieniem - decyduje się na lekceważenie problemów zdrowotnych.

Powody nieefektywnej obecności w pracy

Z punktu widzenia osób, które zajmują się tym problemem istotne jest, że prezenteizm jest zjawiskiem trudnym do zidentyfikowania. Z tego też względu tak ważne jest określenie przyczyn jego występowania, czyli wskazanie czynników, które powodują, że pracownik - mimo choroby - decyduje się świadczyć pracę na swoim stanowisku. Z całą pewnością trudno wyliczyć wszystkie przyczyny takiego postępowania. W literaturze badacze najczęściej wyodrębniają trzy obszary:

  • związane z pracą (na przykład presja czasu, chęć terminowego wywiązywania się z obowiązków zawodowych czy chęć posiadania kontroli nad realizowanymi zadaniami),
  • kwestie osobiste (głównie w sferze materialnej i rodzinnej - niemożność pozwolenia sobie na zwolnienie z powodów finansowych, czynniki psychologiczne, niezadowolenie z życia rodzinnego),
  • postawy (poczucie odpowiedzialności wśród współpracowników, przeświadczenie o byciu niezastąpionym czy zaangażowanie w pracę).

Koszty ekonomiczne i szukanie rozwiązania

Choć w Polsce nie przeprowadzono dotychczas badań dotyczących kosztów ekonomicznych nieefektywnej obecności w pracy, to opierając się na wynikach analiz innych krajów europejskich śmiało można stwierdzić, że i polski przedsiębiorca traci na nieefektywnej obecności w pracy. Wyniki większości badań wskazują, że zjawisko to kosztuje podmioty zatrudniające średnio 2-3 razy więcej niż bezpośrednia ochrona zdrowia. Z tego też względu tak istotne jest uzyskanie odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób skutecznie można walczyć z prezenteizmem. Okazuje się, że niezbędna do tego jest nie tylko determinacja pracodawców, ale również pracowników. Ci pierwsi nie powinni wywierać presji na osobach zatrudnionych, zaś osoby świadczące pracę powinny dbać o odpowiedni poziom równowagi między życiem zawodowym i prywatnym oraz jednocześnie dbać o zdrowie, a w przypadku zauważenia pierwszych symptomów choroby skorzystać z pomocy lekarzy.

Najczęściej zadawane pytania

Co to jest prezenteizm i dlaczego jest uważany za nieefektywną obecność w pracy?

Prezenteizm to zjawisko, w którym pracownik jest obecny w pracy, mimo choroby lub złego samopoczucia, co może prowadzić do obniżenia wydajności i jakości pracy.

Dlaczego prezenteizm przynosi straty przedsiębiorstwu?

Prezenteizm przynosi straty z powodu spadku wydajności chorych pracowników, zwiększenia błędów i potencjalnego wpływu na morale w zespole.

Jak można walczyć z prezenteizmem w mojej firmie?

Walka z prezenteizmem wymaga zrozumienia jego przyczyn, wprowadzenia jasnych wytycznych dotyczących obecności oraz promowania zdrowia i wsparcia pracowników.

Jakie są możliwe rozwiązania problemu prezenteizmu?

Możliwe rozwiązania to m.in. elastyczne godziny pracy, wsparcie psychologiczne, programy promujące zdrowy styl życia i jasne komunikowanie oczekiwań.

W jaki sposób rozpoznać źródła prezenteizmu w mojej organizacji?

Rozpoznanie źródła prezenteizmu wymaga analizy kultury organizacji, środowiska pracy, relacji między pracownikami a zarządzaniem oraz indywidualnych motywacji pracowników.

Autor

Artykuł został opracowany i zmodyfikowany przez kilku autorów. Poniżej podajemy dane redaktora lub autora, który dokonał ostatniej modyfikacji.

autor

Albert Turza

Stażysta

Jestem copywriterem w serwisie Aplikuj.pl. Copywritingiem zajmuje się już kilka lat i od zawsze mnie to pasjonowało.

Newsletter

Jesteś rekruterem lub specjalistą HR? Ten newsletter jest dla Ciebie!

Otrzymuj garść inspiracji, praktyczne porady i gotowe materiały wspierające codzienną pracę w rekrutacji i employer brandingu.

Bądź na bieżąco z trendami HR i rozwijaj swoje działania z Aplikuj.pl

Klauzula informacyjna  

Administratorem danych osobowych osób korzystających ze strony internetowej Aplikuj.pl i wszystkich ich podstron (dalej: Serwis) w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO) jest Aplikuj.pl Paweł Strykowski z siedzibą w Bielsku – Białej przy ul. Legionów 26/28, NIP: 5471567654.

Dokonując zapisu na newsletter wyrażacie Państwo zgodę na przesyłanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w tym w szczególności poczty elektronicznej, dotyczących marketingu bezpośredniego usług i towarów oferowanych przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski oraz jej zaufanych partnerów handlowych, zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych uzasadniony interes Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Przesłanie formularza jest równoznaczne ze złożeniem oświadczenia o zapoznaniu się z Polityką Prywatności.

W każdym momencie przysługuje Państwu możliwość wycofania zgody na przetwarzanie Państwa danych osobowych w celach marketingowych. Więcej informacji na temat przetwarzania oraz podstaw przetwarzania Państwa danych osobowych przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, w tym także przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce Prywatności.

3 komentarze

Francio

Francio

Prezenteizm, czyli przychodzenie do pracy dla samej obecności, jest zjawiskiem stosunkowo nowym, ale już dość kłopotliwym. Praca na pewno nie jest wydajna. Pracownicy przychodzą do pracy, bo mogą stracić premię....
lekarz medycyny pracy

lekarz medycyny pracy

Prezenteizm - nowa choroba wśród pracowników. Ciekawy artykuł- warto się z nim zapoznać. Dopowiem tylko: prezenteizm oraz pracoholizm to jedne z groźniejszych chorób dopadających pracowników.
Bendzi

Bendzi

No dobry szef zawsze się kapnie tym bardziej gdy dana sytuacja co jakis czas się powtarza. Chociaż zdarzają się aktorzy jacy potrafią dobrze zagrać swoją rolę itp.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.