Działalność gospodarcza

Misja i wizja firmy – na którym etapie zakładania działalności trzeba ją sporządzić?

16 września 2022

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 15 głosów

15 głosów

0 komentarzy

Misja i wizja firmy – na którym etapie zakładania działalności trzeba ją sporządzić?
Zakładanie własnej działalności gospodarczej wiąże się z wieloma krokami, które należy poczynić, chcąc zagwarantować sukces sobie i własnemu przedsiębiorstwu. Jednym z takich działań, jest przede wszystkim ustalenie misji i wizji firmy.

 Z niniejszego artykułu dowiesz się między innymi:

  • czym jest misja i wizja firmy oraz co powinny zawierać oba rozporządzenia;
  • na którym etapie zakładania firmy należy pomyśleć o ich ustaleniu;
  • jakie są zalety sporządzania misji i wizji firmy oraz dlaczego warto postawić na ich jakościowe ustalenie;
  • o jakich kluczowych elementach należy pamiętać, sporządzając wizję i misję swojej organizacji.

Zastanawiasz się, czy założenie własnej firmy jest opłacalne, a sama w sobie działalność przedsiębiorcza może przynieść realne korzyści? W takim razie, koniecznie przeczytaj ten artykuł: Plusy i minusy prowadzenia własnej firmy.

Co to jest i co powinna zawierać misja i wizja przedsiębiorstwa?

Wizja i misja firmy to postulaty, których zawartość określa konkretne cele oraz sposoby ich realizacji przez daną organizację. W większości przypadków są one sporządzane przez założycieli lub kierowników, gdyż to właśnie oni odpowiadają za organizację pracy w przedsiębiorstwieOdpowiednio opracowana misja oraz wizja wzajemnie się uzupełniają, tworząc strategię mającą doprowadzić w ostateczności do realizacji określonych celów. Należy jednak pamiętać, iż nie są to pojęcia tożsame, z tego też powodu nie należy ich stosować zamiennie.

Misja firmy zawiera konkretne cele przedsiębiorstwa, które powinny zostać zrealizowane w czasie teraźniejszym. Stanowi ona główną myśl przedsiębiorstwa, rację jej bytu oraz motyw. Powinna być ona określoną w sposób jasny i precyzyjny w taki sposób, aby w późniejszym czasie nie powstały żadne wątpliwości. W praktyce, misja to cel działalności danej firmy, przedsiębiorstwa, sklepu czy organizacji. Pojęcie misji możemy zilustrować przykładem: "Misją firmy jest zapewnienie najwyższej jakości preparatów do pielęgnacji samochodów". 

Jeśli chodzi natomiast o wizję firmy, sprawa ma się tutaj nieco inaczej, gdyż skupia się ona na przyszłości firmy. Do głównych zadań tego rodzaju postulatu należy motywowanie zespołu pracowniczego do podejmowania działań, mających na celu realizację planu, opracowanego krok po kroku w zawartości misji. Wizja często zawiera takie sformułowania, jak "Nasza firma ma stać się najlepszym..." czy "W przyszłości pragniemy zostać certyfikowanymi i renomowanymi sprzedawcami...".

Szukasz pracy?

Recepcjonista/ka. Z doświadczeniem i bez

PI MANAGEMENT SP. Z O.O

  • Kraków
Dodana
Dodana
Polecana

Praca dla kosmetologa

So Beautiful Marta Błasiak, Magdalena Jaworska s.c.

  • Pruszków
Dodana
Polecana
Dodana
Polecana

Video

Kiedy należy ustalić misję i wizję przedsiębiorstwa?

Jeśli zależy Ci na dobrze prosperującym przedsiębiorstwie, osiągającym z roku na rok coraz to wyższe dochodyo odpowiednio opracowaną misję i wizję musisz zadbać już na samym początku. Jeżeli chodzi o ten pierwszy rodzaj postulatu, ustalenie jego należy do najłatwiejszych zadań w kontekście całego zakładania firmy. Zastanów się dokładnie, czym będzie trudnić się Twoja organizacja - czy będzie to sprzedaż roślin kwiatowych dla klientów hurtowych, świadczenie usług, obejmowanych naprawę i regenerację przekładni kierowniczych, a może handel zdrową żywnością? Ustal dokładny plan działania, który pomoże Ci w podejmowaniu przyszłych kroków.

Motywacja oraz odpowiednia organizacja pracy to klucz do sukcesu w każdej firmie. Szczegółowo opracowana wizja firmy z pewnością pomoże w osiąganiu sukcesów, motywując do stawania się coraz lepszym w danym zakresie. Wizja, z przeciwieństwie do misji, nie musi być ustalana już na samym wstępie. Należy jednak pamiętać, że jeśli zależy nam na tak zwanym dobrym starcie, powinniśmy zadbać o nią nie później niż miesiąc od założenia przedsiębiorstwa.

Dlaczego warto ustalić misje i wizję firmy podczas zakładania działalności?

Zakładanie firmy krok po kroku to jedno z najpopularniejszych, a zarazem najkorzystniejszych rozwiązań, cieszących się coraz większym uznaniem wśród przyszłych przedsiębiorców. Aby ta metoda okazała się jednak skuteczna, warto na wstępie opracować plan działania oraz cele na przyszłości, w postaci misji i wizji własnej firmy.

Taka metoda działania przynosi wiele niekwestionowanych korzyści, do których możemy zaliczyć przede wszystkim nastawienie na działanie. Zarówno kierownik zespołu pracowniczego, jak i poszczególni pracownicy, mając przed sobą jasno określony cel działania wraz z jego ostatecznymi rezultatami, będą do niego dążyć z większym zaangażowaniem. Zwiększa to znacznie poziom motywacji w całej firmie.

Dokładnie sprecyzowana misja oraz wizja to również krok do organizacji pracy w firmie na najwyższym poziomie. Na samym początku, kiedy mamy w planach założenie działalności gospodarczej, nie zawsze wiemy, czym tak naprawdę będzie zajmować się nasza firma, do jakich rezultatów dążymy czy jakie usługi czy produkty będzie obejmować nasze przedsiębiorstwo. Skuteczną pomoc stanowi w tym przypadku oczywiście plan działania. Ustal, co jest Twoim i Twoich pracowników wspólnym celem, a następnie odpowiednio opracuj wszelkie niezbędne kroku, prowadzące do jego szybkiej, sprawnej i prostej, ale jednocześnie możliwie jak najskuteczniejszej realizacji.

Z jakich elementów składa się misja i wizja przedsiębiorstwa?

Eksperci wyróżnili pewne procedury zakładania działalności, obejmujące również zawartość dokumentów misji oraz wizji firmy. Ich zadaniem jest zebranie oraz regulacja poszczególnych przepisów, stanowiących konieczność podczas zakładania w pełni legalnie prosperującego przedsiębiorstwa. Misja składa się z kilku kluczowych elementów, a obejmuje zarówno pobieżny, jak i szczegółowy plan działania, którego wykonanie powinno skutkować spełnieniem założeń, zawartych w dokumencie wizji. Warto również wspomnieć, iż powinna ona skupiać się jedynie na realnych celach, dotyczących działalności danej firmy czy przedsiębiorstwa. Misja obejmuje wszelkie założenia, takie jak na przykład główne motto czy zasady produkcji, a także paragraf o samych w sobie usługach lub produktach, oferowanych przez organizację. 

Jeśli chodzi natomiast o wizję, należy pamiętać, że powinna być ona w pełni realistyczna. Nie znaczy to jednak, że nie może być ambitna. Wręcz przeciwnie. Ambitna wizja, zawierająca jasno sprecyzowane cele, do których realizacji potrzeba wiele czasu, chęci i zaangażowania, stanowi istny klucz do sukcesu.

Najczęściej zadawane pytania

O jakie elementy należy zadbać, chcąc sporządzić misję i wizję firmy?

Według specjalistów wizja firmy powinna składać się z kilku kluczowych części, do których należą między innymi opis jej kompetencji, opis pozycji obecnej oraz pozycji do której aspiruje daną organizacja, a także jej drogi. Misja to cel istnienia firmy wraz z jej najważniejszymi założeniami.

Jakie funkcje spełniają misja i wizja, jeśli chodzi o założenie firmy?

Zarówno misja, jak i wizja odgrywają niezwykle znaczącą rolę w przypadku każdego przedsiębiorstwa, niezależnie od obszaru jego działalności. Odpowiadają one za motywację pracodawcy i pracowników, a także pozwalają na skuteczną organizację pracy. Dzięki tym dokumentom, dążenie do wyznaczonego celu stanie się o wiele łatwiejsze.

Podziel się

Komentarze

Nikt jeszcze nie dodał komentarza do tego artykułu.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.

Dbamy o Twoją prywatność

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe, które za zgodą Użytkownika są przechowywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym Użytkownika, co może wiązać się również z przetwarzaniem danych osobowych Użytkownika. Pliki cookies przetwarzane przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem: ul. Legionów 26/28, 43-300 Bielsko-Biała, NIP: 5471567654, REGON: 070776507, w celu umożliwienia korzystania z Serwisu, jak również na potrzeby analizy zachowań Użytkownika w Serwisie, personalizacji prezentowanych Użytkownikowi treści oraz reklam, zapewnienia działania funkcji mediów społecznościowych oraz do zarządzania Serwisem. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies, jak również dostęp do panelu zarządzania ustawieniami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych zawartych w plikach cookies jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych wyrażona poprzez akceptację wykorzystania plików cookies (art. 6 (1)(a) RODO).

Zgoda udzielona poprzez wybór opcji "Wyrażam zgodę" oznacza akceptację wszystkich wykorzystywanych w Serwisie plików cookies. Zgoda Użytkownika może być w każdym momencie zmieniona poprzez kliknięcie w link umieszczony w Polityce Prywatności.

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo do żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących Użytkownikowi praw, można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.

Dostosowuję swój wybór

Dokonaj szczegółowego wyboru poniższych ustawień, aby zapisać indywidualne ustawienia prywatności. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Pliki cookies niezbędne do świadczenia usług drogą elektroniczną Zawsze aktywne
Narzędzia statystyczne i marketingowe Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads, Facebook Piksel (remarketing)
Narzędzie analityczne HotJar Statystyka