Twoje wsparcie w rekrutacji
Znajdź wymarzoną
ofertę pracy i APLIKUJ
OGŁOSZEŃ: 1028        SUBSKRYBUJE: 6801

Elastyczny czas pracy. Jakie daje korzyści dla pracodawcy?

Elastyczny czas pracy. Jakie daje korzyści dla pracodawcy?

Rozwój gospodarczy i społeczny dzisiejszego świata stawia przed pracodawcami nowe wyzwania. Wymaga to przystosowania przedsiębiorstw do nowoczesnych trendów organizacji pracy i zarządzania zasobami ludzkimi. Na polskim rynku coraz więcej mówi się o elastycznym czasie pracy. Z czym się wiąże i jakie może mieć zalety w oczach pracodawców?

 

Elastyczny czas pracy

Jest to nic innego jak zmodyfikowany czas pracy etatowych pracowników. Mimo iż istnieje od wielu lat w wielu firmach, swoją formalną postać, regulowaną przepisami kodeksu pracy, uzyskał stosunkowo niedawno – w 2013 roku. Wciąż jeszcze dostosowuje się go do obowiązujących reguł prawa pracy, dlatego obecnie stanowi standardowe 8 godzin dziennie lub inaczej mówiąc 40 godzin w ciągu tygodnia. Zazwyczaj to przełożony ustala szerokie przedziały czasu wykonywania obowiązków, a następnie pracownik wybiera spośród dostępnych opcji. W zależności od rodzaju firmy, godzin otwarcia placówki, sektora i branży oraz formy pracy, takich opcji może być wiele. U podstaw istnienia elastycznego czasu pracy leży założenie, że to nie ścisłe pory rozpoczęcia i zakończenia pracy są najważniejsze, a jedynie skrupulatne pełnienie obowiązków w przewidzianym wymiarze czasu pracy.


Wymiar czasu pracy, czyli ustawowe zestawienie wymaganego progu  godzin pracy w danym miesiącu musi zostać zachowane, dlatego elastyczny czas pracy, jak mówi sama nazwa, to nie skrócenie czasu pracy, a dopasowanie go do indywidualnych predyspozycji pracownika i pracodawcy.


Rejestracja czasu pracy

Efektywne wdrożenie elastycznego czasu pracy w każdym przedsiębiorstwie wymaga doboru odpowiednich metod ewidencji i rozliczania pracowników. Szczegółowa organizacja to kwestia indywidualna. Jednak zawsze pracodawca oraz pracownicy powinni wykazywać się samodyscypliną, uczciwością i rzetelnością. Pozwoli na to usprawnienie całego systemu i da realny obraz wydajności takiego rozwiązania.


Praca zdalna

Nieodłącznym elementem elastycznego czasu pracy jest także praca zdalna. Niekiedy to właśnie  ona stanowi źródło zapotrzebowania na ten rodzaj systemu pracowniczego, zwłaszcza w określonych branżach takich jak IT, marketing, Public Relations czy e-commerce. Komunikacja internetowa oraz telefoniczna zazwyczaj pozwala na wykonywanie pracy zdalnie. Ponadto dochodzą do tego tradycyjne czynności możliwe do wykonania w domu lub podczas wyjazdu. Telekonferencja z kontrahentem, sporządzanie raportu lub odpisywanie na e-maile, jeśli są zadaniami wchodzącymi w zakres obowiązków pracownika, rozlicza się tak samo jak stawienie się w miejscu pracy.

 

Zadaniowy czas pracy

Zwolennicy elastycznego czasu pracy zwracają uwagę na poprawę jakości wykonywania obowiązków. Doskonale widać to na przykładzie firm, w których ilość pracy zależy od czynników zewnętrznych, sezonu lub koniunktury. Zdarza się, że stały czas pracy jest niedopasowany do poszczególnych warunków funkcjonowania, co skutkuje powtarzającą się bezczynnością pracownika i co za tym idzie – bezproduktywnością całego systemu.

Elastyczny czas pracy, dzięki zmianie priorytetów pracowniczych, przeradza się w czas zadaniowy. Pracownik nie udaje się do pracy, aby spędzić w niej wymagany czas, ale po to by wykonać bieżące zlecenia. Zadaniowy czas pracy ma też swoje zastosowanie w branżach przestojów oraz pracach sezonowych. Za zgodą całego zespołu pracodawca może zdecydować się na dostosowanie elastycznych godzin pracy do potrzeb przedsiębiorstwa – na przykład zwiększyć nakład pracy w danym okresie, aby następnie go obniżyć, wyrównując bilans do ustawowej regulacji.

Dla wielu firm wprowadzenie elastycznego czasu pracy to metoda na realną analizę wydajności. Przede wszystkim pozwala na obiektywne wyliczenia czasu potrzebnego do wykonania różnych zadań, gdy to pracownik dopasowuje swoją dyspozycję do każdego z nich z osobna i zazwyczaj uzależnia od nich etapy własnej pracy. Oprócz tego, w omawianym modelu wiele codziennych czynności rozkłada się na czynniki pierwsze i dzięki temu nadaje im postać zadania do wykonania. Właśnie dlatego poprawnie podjęty elastyczny czas w pracy w dłuższej perspektywie owocuje zauważalnym wzrostem  produktywności pracowników i ich satysfakcji ze swobody działania.


Korzyści dla pracownika

Zazwyczaj istotę elastycznego czasu pracy omawia się z punktu widzenia pracownika, jako głównego beneficjenta. Nie da się ukryć, że korzyści dla pracowników zdają się być oczywiste. Jest to przede wszystkim komfort psychiczny, przeciwdziałanie rutynie, zwiększona dyspozycyjność i efektywność,  nauka organizacji, samorozwoju i poprawa wydajności. Pracownik nie musi obawiać się konsekwencji wypadków losowych, takich jak spóźnienia, choroba lub nagły wyjazd, a do tego nie czuje się ograniczany. Może polegać na własnych preferencjach i łatwiej mu pogodzić różne sfery życia między innymi zawodową, rodzinną czy hobbistyczną.
Mówi się, że zadowolony pracownik to sukces pracodawcy, ale czy elastyczny czas pracy jest złotym środkiem? Należy pamiętać , że satysfakcja i wzrost efektywności pracowniczej nie są jedyną zaletą elastycznego czasu pracy. Można wskazać ich znacznie więcej, zwłaszcza z punktu widzenia pracodawcy.


Elastyczny czas pracy – korzyści dla pracodawcy

Elastyczny czas pracy to nie tylko wyjście przełożonych naprzeciw oczekiwaniom zatrudnionych, ale przede wszystkim konieczna reakcja na przemiany funkcjonowania wielu przedsiębiorstw – głównie w obliczu współpracy globalnej. Co więcej, pracodawca ma lepszy ogląd sytuacji kosztowej i jest w stanie dokonać racjonalizacji utrzymania pracowników. Przykładowo osoba, która wydaje się niedostatecznie produktywna w systemie codziennym, może okazać się nieoceniona w podziale pracy na okresy dużego zapotrzebowania na swoją pracę w zamian za zwolnienie tempa w sezonach przestoju. Dlatego właśnie analitycy rynku pracy i zarządzania procesami wskazują, że wprowadzenie elastycznego czasu pracy może zapobiegać mylnym ocenom pracowniczym i przeciwdziałać zwolnieniom grupowym, w tym strukturalnym.

W sferze psychologii pracy, elastyczne godziny obowiązków przyczyniają się do większej identyfikacji z każdym zadaniem, a to przekłada się na wzrost lojalności pracownika. Następuje przewartościowanie, to znaczy, że pracownik dzieli swój czas na czas pracy i czas wolny, a nie czas spędzany w pracy i poza nią. Dzięki temu poprawia się atmosfera w miejscu pracy i relacje z przełożonym oraz zespołem. Pracodawca zauważy też obniżenie braków kadrowych, nagłych nieobecności pracowników i urlopów okolicznościowych. W elastycznym modelu choroba dziecka, wizyta u dentysty czy fryzjera lub złe samopoczucie nie muszą skutkować koniecznością proszenia o dzień wolny. Oprócz tego istnieje szereg indywidualnych korzyści elastycznego czasu pracy, zależnych od profilu firmy.

 

Elastyczny czas pracy to znak czasów, kiedy na pierwszy plan wysuwają się chęci i  możliwości rozwoju. Choć w obecnym stadium nie jest on jeszcze dopasowany do profilu każdego przedsiębiorstwa, to pracodawcy powinni brać go pod uwagę i podejmować próby czerpania z jego potencjału.

Zobacz inne porady dla pracodawców

Komentarze do wpisu

(brak komentarzy)
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.