Skrót BPO wywodzi się z języka angielskiego – Bussiness Process Outsourcing. W uproszczeniu oznacza to przeniesienie z danej firmy pewnej części działalności, np. usług IT, księgowości, HR albo telemarketingu. Firmy stosujące ten model rezygnują z poszczególnych działów w ramach swoich struktur i zakupują je u wyspecjalizowanych zewnętrznych usługodawców, np. zagranicznych. Dzieje się to z uwagi na niższe koszty utrzymania i wynagradzania pracowników.
SSC – Shared Services Centers, czyli centra usług wspólnych. Są to wydzielone z firmy macierzystej działy lub samodzielne podmioty gospodarcze, przeniesione poza granice kraju, z którego pochodzi firma. Mamy tu więc do czynienia z outsourcingiem w ramach tej samej korporacji, która zamiast otwierać działy w różnych krajach, tworzy jedno centrum w wybrany kraju. Będzie ono obsługiwało wszystkie działy firmy na całym świecie.
Te trendy biznesowe wzięły się z dążenia do redukcji kosztów. Warto zaznaczyć, że najczęściej przekazywane do zewnętrznej obsługi są te obszary działalności firmy, które nie są dla niej strategicznie najistotniejsze.
Dobra praca dla absolwentów
Nie da się ukryć, że praca w sektorach BPO i SSC charakteryzuje się pewnymi wymogami. Najpopularniejsze działy to IT, HR, finanse i telemarketing. Tym samym znajomość najnowszych norm, standardów, trendów, technologii i języka jest niemal niezbędna. Ponadto ważne są również kompetencje miękkie, np. umiejętność pracy w zespole, komunikatywność, chęć rozwoju i szukania nowych rozwiązań. Wszystkie te cechy powinny charakteryzować absolwentów studiów poszczególnych kierunków. Dzięki temu mają oni największe szanse na znalezienie zatrudnienia w centrach BPO i SSC.
Polska przestała być krajem kojarzonym z inwestycjami wyłącznie w procesy produkcyjne. Dobrze wykształcona kadra pracownicza gwarantuje wysoką jakość usług, dzięki wiedzy i doświadczeniu, jakie prezentują. Doświadczenie w korporacjach BPO/SSC nie jest jednak niezbędne. Firmy te zapewniają liczne szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne. To szczególnie istotne dla osób młodych, które dopiero wkraczają na rynek pracy.
Ponadto takie korporacje zapewniają korzystne warunki zatrudnienia. Najczęściej możemy liczyć na umowę o pracę, a nie tzw. „śmieciówki”. Ponadto oferują atrakcyjny system wynagrodzeń oraz liczne benefity, np. abonamenty medyczne, wejściówki do obiektów sportowych lub bezpłatne posiłki w czasie pracy. Te najlepiej prosperujące zapewniają także odpowiednie warunki pracy, godne standardów XXI wieku, np. strefy ciszy, czy zajęcia z jogi lub języków obcych. Dla młodych praca w BPO/SSC to doskonała szansa na rozwój osobisty, ale także możliwość wspięcia się na wyższe szczeble kariery.
Polski rynek BPO/SSC
Polska umocniła swoją pozycję, jako wiodącej europejskiej lokalizacji dla sektora nowoczesnych usług biznesowych. W kraju działa obecnie ponad 1000 centrów BPO/SSC, w których pracuje ponad 200 tys. osób. Sektory te generują większość popytu na powierzchnie biurowe w dużych miastach, a to oznacza silne napędzanie rynku deweloperskiego i infrastruktury.
Większość ośrodków mieści się w dużych aglomeracjach, najczęściej stolicach województw. Prym pod względem ilości centrów BPO/SSC wiedzie Warszawa, nie mniej jednak to Kraków charakteryzuje się największą ilością zatrudnianych tam osób, a po piętach depcze im stolica Dolnego Śląska, czyli Wrocław. Wielu młodych znajdzie pracę również w rozwijających się regionach pod względem tego typu biznesu, np. na Śląsku.
Inwestycje trwają dalej
Z roku na rok liczba centrów BPO/SSC w Polsce wzrasta. Niektóre rozszerzają swoją działalność i przenoszą swoje biura również do innych miast, inne powiększają swoje struktury, a jeszcze inne dopiero wchodzą na nasz rynek. Wszystkie łączny jedna cecha – to szansa na nowe miejsca pracy.
Co ważne, tempo wzrostu zarobków w tej branży jest dwukrotnie szybsze niż w całej gospodarce. Według Raportu Płacowego Antal 2016 średnie Wynagrodzenie na umowie o pracę w sektorze SSC/BPO wyniosło 5562 PLN brutto. Oznacza to, że było o ponad 350 złotych wyższe niż rok wcześniej. Wynagrodzenie zależy przede wszystkim od znajomości branży, wybranego języka obcego oraz lokalizacji firmy. Wynika ono przede wszystkim z rosnącej konkurencji, ale wiąże się także z potrzebą zatrudniania nowych specjalistów.
To może Cię również zainteresować