Skrót BPO wywodzi się z języka angielskiego – Bussiness Process Outsourcing. W uproszczeniu oznacza to przeniesienie z danej firmy pewnej części działalności, np. usług IT, księgowości, HR albo telemarketingu. Firmy stosujące ten model rezygnują z poszczególnych działów w ramach swoich struktur i zakupują je u wyspecjalizowanych zewnętrznych usługodawców, np. zagranicznych. Dzieje się to z uwagi na niższe koszty utrzymania i wynagradzania pracowników.
SSC – Shared Services Centers, czyli centra usług wspólnych. Są to wydzielone z firmy macierzystej działy lub samodzielne podmioty gospodarcze, przeniesione poza granice kraju, z którego pochodzi firma. Mamy tu więc do czynienia z outsourcingiem w ramach tej samej korporacji, która zamiast otwierać działy w różnych krajach, tworzy jedno centrum w wybrany kraju. Będzie ono obsługiwało wszystkie działy firmy na całym świecie.
Te trendy biznesowe wzięły się z dążenia do redukcji kosztów. Warto zaznaczyć, że najczęściej przekazywane do zewnętrznej obsługi są te obszary działalności firmy, które nie są dla niej strategicznie najistotniejsze.
Nie da się ukryć, że praca w sektorach BPO i SSC charakteryzuje się pewnymi wymogami. Najpopularniejsze działy to IT, HR, finanse i telemarketing. Tym samym znajomość najnowszych norm, standardów, trendów, technologii i języka jest niemal niezbędna. Ponadto ważne są również kompetencje miękkie, np. umiejętność pracy w zespole, komunikatywność, chęć rozwoju i szukania nowych rozwiązań. Wszystkie te cechy powinny charakteryzować absolwentów studiów poszczególnych kierunków. Dzięki temu mają oni największe szanse na znalezienie zatrudnienia w centrach BPO i SSC.
Polska przestała być krajem kojarzonym z inwestycjami wyłącznie w procesy produkcyjne. Dobrze wykształcona kadra pracownicza gwarantuje wysoką jakość usług, dzięki wiedzy i doświadczeniu, jakie prezentują. Doświadczenie w korporacjach BPO/SSC nie jest jednak niezbędne. Firmy te zapewniają liczne szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne. To szczególnie istotne dla osób młodych, które dopiero wkraczają na rynek pracy.
Ponadto takie korporacje zapewniają korzystne warunki zatrudnienia. Najczęściej możemy liczyć na umowę o pracę, a nie tzw. „śmieciówki”. Ponadto oferują atrakcyjny system wynagrodzeń oraz liczne benefity, np. abonamenty medyczne, wejściówki do obiektów sportowych lub bezpłatne posiłki w czasie pracy. Te najlepiej prosperujące zapewniają także odpowiednie warunki pracy, godne standardów XXI wieku, np. strefy ciszy, czy zajęcia z jogi lub języków obcych. Dla młodych praca w BPO/SSC to doskonała szansa na rozwój osobisty, ale także możliwość wspięcia się na wyższe szczeble kariery.
Polska umocniła swoją pozycję, jako wiodącej europejskiej lokalizacji dla sektora nowoczesnych usług biznesowych. W kraju działa obecnie ponad 1000 centrów BPO/SSC, w których pracuje ponad 200 tys. osób. Sektory te generują większość popytu na powierzchnie biurowe w dużych miastach, a to oznacza silne napędzanie rynku deweloperskiego i infrastruktury.
Większość ośrodków mieści się w dużych aglomeracjach, najczęściej stolicach województw. Prym pod względem ilości centrów BPO/SSC wiedzie Warszawa, nie mniej jednak to Kraków charakteryzuje się największą ilością zatrudnianych tam osób, a po piętach depcze im stolica Dolnego Śląska, czyli Wrocław. Wielu młodych znajdzie pracę również w rozwijających się regionach pod względem tego typu biznesu, np. na Śląsku.
Z roku na rok liczba centrów BPO/SSC w Polsce wzrasta. Niektóre rozszerzają swoją działalność i przenoszą swoje biura również do innych miast, inne powiększają swoje struktury, a jeszcze inne dopiero wchodzą na nasz rynek. Wszystkie łączny jedna cecha – to szansa na nowe miejsca pracy.
Co ważne, tempo wzrostu zarobków w tej branży jest dwukrotnie szybsze niż w całej gospodarce. Według Raportu Płacowego Antal 2016 średnie wynagrodzenie na umowie o pracę w sektorze SSC/BPO wyniosło 5562 PLN brutto. Oznacza to, że było o ponad 350 złotych wyższe niż rok wcześniej. Wynagrodzenie zależy przede wszystkim od znajomości branży, wybranego języka obcego oraz lokalizacji firmy. Wynika ono przede wszystkim z rosnącej konkurencji, ale wiąże się także z potrzebą zatrudniania nowych specjalistów.