Kto tworzy zespół?
W każdej firmie można wskazać zespół, który jest odpowiedzialny za jej sukces. Jeżeli prowadzisz duże przedsiębiorstwo, to poszczególne osoby są przydzielone do działów, prawda? Każdy z nich ma określone zadania do wykonania, a od tego, jak je wykonuje, zależy, czy firma zarabia. W przypadku małej, działającej lokalnie firmy zespół jest jeden – tworzą go pracownicy wraz z tobą. Niezależnie od tego, o którym zespole mowa, musi być on zawsze zgrany. Właśnie dlatego nie powinieneś polegać wyłącznie na swojej ocenie potencjalnych kandydatów wyłonionych w procesie rekrutacji – pod uwagę weź również opinie swoich podwładnych.
Jak przygotować się do powiększenia zespołu? Dziś każdy pracodawca zainteresowany zatrudnieniem kolejnego pracownika umieszcza po prostu ogłoszenie na jednym z portali z ogłoszeniami o pracę. Zanim to jednak zrobisz, porozmawiaj z osobami już pracującymi dla ciebie. Zastanówcie się, jakimi umiejętnościami powinien wykazać się idealny pracownik. W ten sposób łatwiej będzie wam skonstruować dobrą ofertę pracy.
Kiedy szukać osoby, która zasili zespół?
Coraz częściej docierają do ciebie informacje, że pracownicy nie są w stanie wyrobić się z wykonywanymi zadaniami? Zanim zdecydujesz, że czas napisać ogłoszenie o pracę, zorientuj się, czy pracownikom rzeczywiście przybyło obowiązków w ostatnim czasie. Nie zawsze dodatkowe obowiązki są związane z faktem pozyskania przez firmę nowego klienta – wystarczy, żeby jeden pracownik przebywał na zwolnieniu lekarskim, aby reszta miała poważny problem z dotrzymaniem np. uzgodnionych wcześniej terminach.
Jeżeli pracy jest ewidentnie więcej niż rąk, to konieczne jest zatrudnienie dodatkowej osoby. Pamiętaj, że przemęczeni pracownicy nie będą pracować efektywnie, a po pewnym czasie mogą być na tyle sfrustrowani, że zaczną szukać nowych posad. Chyba nie o to ci chodzi, prawda?
Rozmowa kwalifikacyjna? Nie przeprowadzaj jej sam
Zarządzasz zakładem pracy, to do ciebie należy ostatnio słowo. Musisz mieć jednak świadomość, że to zespół pracuje na twój sukces. W związku z tym tak ważne jest, abyś odpowiednio wziął pod uwagę zadanie poszczególnych osób. Jeżeli jest to możliwe, rozmowy rekrutacyjnej nie przeprowadzaj sam, ale zaproś na nią np. managera działu, w którym pracownik będzie docelowo pracował. Dlaczego takie rozwiązanie jest dobre?
Prowadząc niewielką firmę, doskonale orientujesz się, jakie prace wykonują poszczególne osoby. Jeżeli jednak przedsiębiorstwo rozrosło się do takich rozmiarów, że konieczne było utworzenie różnych działów, to o codziennej pracy wykonywanej w nich najlepiej odpowiedzą osoby, które właśnie tam pracują.
Zapraszając na rozmowę kwalifikacyjną swoich współpracowników, pokażesz, że liczysz się z ich zdaniem. W ten sposób masz również możliwość wybrać najlepszego kandydat, który w realny sposób przyczyni się do rozwoju działu i nie spowoduje, że wypracowane dotychczas schematy przestaną obowiązywać. Pamiętaj też, że o ile dla ciebie najważniejsze mogą być kompetencje kandydatów, o tyle twoi pracownicy mogą zwrócić uwagę również na charakter potencjalnego współpracownika.
To może Cię również zainteresować