Z punktu widzenia pracowników premia jest bardzo pożądana, bo świadczy o tym, że pracodawca docenia swoich podwładnych. Problem jednak w tym, że nie wszyscy pracodawcy – być również ty – zdają sobie sprawę z tego, że dodatkowe pieniądze mogą być wręczane albo wszystkim, albo tylko niektórym pracownikom. Jako przedsiębiorca i osoba zatrudniająca pracowników, możesz przyznawać premie uznaniowe, możesz również opracować przejrzyste warunki, po spełnieniu których pracownik będzie mógł liczyć na dodatkowe pieniądze. Na które rozwiązanie się zdecydować?
Premia, która (nie) motywuje
Pracodawcy decydujący się przyznawać premie swoim pracownikom robią to przede wszystkim po to, aby motywować swoich podwładnych. Niestety, czasem mogą osiągnąć efekt odwrotny. Kiedy? Premia może stać się kością niezgody wśród pracowników, może również pogorszyć relacje między kadrą zarządzającą zakładem a podwładnymi. Kiedy ma to miejsce?
Gdybyś był pracownikiem, chciałbyś, aby twoje wysiłki były doceniane, prawda? A gdyby tak premię dostawali wszyscy, niezależnie od wkładu pracy? Czy wówczas, byłby w stanie dać z siebie 100% każdego miesiąca? Właśnie dlatego najlepiej, abyś – jako pracodawca – wskazał, po spełnieniu jakich warunków, twój podwładny nabędzie prawo do dodatkowego wynagrodzenia. Wprowadzenie jasnych kryteriów pozwala uniknąć nieporozumień wśród pracowników, pozwala również wykorzystać potencjał premii jako czynnika motywującego do wydajnej pracy.
Gdy pracownicy zaczną odchodzić z firmy…
…zaczniesz mieć poważne problemy. Szczególnie uciążliwe może być to w sytuacji, gdy firmę zaczną opuszczać kluczowi dla niej pracownicy. Może to mieć miejsce wówczas, gdy dodatkowe pieniądze będziesz przyznawał wszystkim bez wyjątku, czyli zupełnie pomijał wkład pracy poszczególnych osób. Cykliczne odejścia pracowników mogą doprowadzić do ruiny każdą firmę, bo to przecież właśnie oni ją budują. Czy wyobrażasz sobie co miesiąc wdrażać na stanowiska nowych pracowników? Czy wyobrażasz sobie, jak bardzo negatywnie na wizerunek twojej firmy wpłynie fakt, że co chwilę będziesz poszukiwał nowych osób do pracy? To kolejny powód, dla którego premia powinna być przyznawana po ustaleniu przejrzystych kryteriów.
Czy premia zawsze musi być finansowa?
Potrzeby pracowników są różne. Nie poznasz ich, dopóki nie zaczniesz o nie pytać. Czasem gratyfikacja finansowa nie jest pracownikowi potrzebna, bo odczuwa on np. chęć rozwijania się. Właśnie dlatego, zanim zdecydujesz, że będziesz zasilał pracownicze rachunki bankowe dodatkowymi środkami, powinieneś porozmawiać ze swoim zespołem. Możesz również zdecydować się przeprowadzić ankietę – każde rozwiązanie będzie dobre. Chodzi przede wszystkim o to, aby ustalić aktualne potrzeby pracowników.
Jeżeli twoi podwładni zdecydują, że zdecydowanie bardziej zależy im na szkoleniach, to również ustal kryteria wysyłania na nich zatrudnionych. Przykładowo pracownicy, którzy osiągną w miesiącu najlepsze wyniki finansowe lub wykonają założone z góry obowiązki, będą mogli liczyć na udział w organizowanych w całej Polsce szkoleniach, które pozwolą im rozwijać się.
A jak Ty rozwiązałeś kwestię premii w swoim zakładzie pracy?
To może Cię również zainteresować