Własna firma

Premie mogą zrujnować twoją firmę nie tylko finansowo?

5 z 5

Ocena: 5 z 5 | 4 głosy

4 głosy

6 komentarzy

Premie mogą zrujnować twoją firmę nie tylko finansowo?
Dodatkowe pieniądze, czyli premia, to jeden z najbardziej pożądanych benefitów wśród pracowników. Jeżeli jednak nieumiejętnie będziesz je przyznawał, może się okazać, że twoja firma… musi zakończyć działalność na rynku. Dlaczego? Jak to możliwe?

Z punktu widzenia pracowników premia jest bardzo pożądana, bo świadczy o tym, że pracodawca docenia swoich podwładnych. Problem jednak w tym, że nie wszyscy pracodawcy – być również ty – zdają sobie sprawę z tego, że dodatkowe pieniądze mogą być wręczane albo wszystkim, albo tylko niektórym pracownikom. Jako przedsiębiorca i osoba zatrudniająca pracowników, możesz przyznawać premie uznaniowe, możesz również opracować przejrzyste warunki, po spełnieniu których pracownik będzie mógł liczyć na dodatkowe pieniądze. Na które rozwiązanie się zdecydować?


Premia, która (nie) motywuje

Pracodawcy decydujący się przyznawać premie swoim pracownikom robią to przede wszystkim po to, aby motywować swoich podwładnych. Niestety, czasem mogą osiągnąć efekt odwrotny. Kiedy? Premia może stać się kością niezgody wśród pracowników, może również pogorszyć relacje między kadrą zarządzającą zakładem a podwładnymi. Kiedy ma to miejsce?

Gdybyś był pracownikiem, chciałbyś, aby twoje wysiłki były doceniane, prawda? A gdyby tak premię dostawali wszyscy, niezależnie od wkładu pracy? Czy wówczas, byłby w stanie dać z siebie 100% każdego miesiąca? Właśnie dlatego najlepiej, abyś – jako pracodawca – wskazał, po spełnieniu jakich warunków, twój podwładny nabędzie prawo do dodatkowego wynagrodzenia. Wprowadzenie jasnych kryteriów pozwala uniknąć nieporozumień wśród pracowników, pozwala również wykorzystać potencjał premii jako czynnika motywującego do wydajnej pracy.

Szukasz pracy?

Pracownik wprowadzania danych do systemu - Katowice Dąb

ZoltOs.pl Agencja Pracy Tymczasowej i Pośrednictwa Pracy

  • Katowice
Dodana

Wsparcie Doradcy Obsługi Klienta - Tarnów

ZoltOs.pl Agencja Pracy Tymczasowej i Pośrednictwa Pracy

  • Tarnów
Dodana

Specjalista ds. Kalkulacji Usług - Gliwice

ZoltOs.pl Agencja Pracy Tymczasowej i Pośrednictwa Pracy

  • Gliwice
Dodana
Polecana

Młodszy Specjalista ds. Help Desk (Pierwsza Linia Wspracia) - Katowice

ZoltOs.pl Agencja Pracy Tymczasowej i Pośrednictwa Pracy

  • Katowice
Dodana

Pracownik Obsługi Kancelaryjnej - Katowice

ZoltOs.pl Agencja Pracy Tymczasowej i Pośrednictwa Pracy

  • Katowice
Dodana


Gdy pracownicy zaczną odchodzić z firmy…

…zaczniesz mieć poważne problemy. Szczególnie uciążliwe może być to w sytuacji, gdy firmę zaczną opuszczać kluczowi dla niej pracownicy. Może to mieć miejsce wówczas, gdy dodatkowe pieniądze będziesz przyznawał wszystkim bez wyjątku, czyli zupełnie pomijał wkład pracy poszczególnych osób. Cykliczne odejścia pracowników mogą doprowadzić do ruiny każdą firmę, bo to przecież właśnie oni ją budują. Czy wyobrażasz sobie co miesiąc wdrażać na stanowiska nowych pracowników? Czy wyobrażasz sobie, jak bardzo negatywnie na wizerunek twojej firmy wpłynie fakt, że co chwilę będziesz poszukiwał nowych osób do pracy? To kolejny powód, dla którego premia powinna być przyznawana po ustaleniu przejrzystych kryteriów.


Czy premia zawsze musi być finansowa?

Potrzeby pracowników są różne. Nie poznasz ich, dopóki nie zaczniesz o nie pytać. Czasem gratyfikacja finansowa nie jest pracownikowi potrzebna, bo odczuwa on np. chęć rozwijania się. Właśnie dlatego, zanim zdecydujesz, że będziesz zasilał pracownicze rachunki bankowe dodatkowymi środkami, powinieneś porozmawiać ze swoim zespołem. Możesz również zdecydować się przeprowadzić ankietę – każde rozwiązanie będzie dobre. Chodzi przede wszystkim o to, aby ustalić aktualne potrzeby pracowników.

Jeżeli twoi podwładni zdecydują, że zdecydowanie bardziej zależy im na szkoleniach, to również ustal kryteria wysyłania na nich zatrudnionych. Przykładowo pracownicy, którzy osiągną w miesiącu najlepsze wyniki finansowe lub wykonają założone z góry obowiązki, będą mogli liczyć na udział w organizowanych w całej Polsce szkoleniach, które pozwolą im rozwijać się.


A jak Ty rozwiązałeś kwestię premii w swoim zakładzie pracy?

To może Cię również zainteresować

Wynagrodzenie - wszystko co powinieneś o nim wiedzieć

Podziel się

6 komentarzy

Janek

Janek

Jeżeli firmę nie stać na premie to ich przecież nie daje. Wszystko trzeba przemyśleć w oparciu o strategię długoterminową.
Justyna

Justyna

Do wszystkich spraw finansowych trzeba podchodzić z umiarem. Często przecież firma tego nie przeżyje. Warto o tym pamiętać.
Samantha

Samantha

Zależy jak na to patrzeć. Trzeba o tym wiedzieć. Premie powinny motywować ale to już każdy pracodawca powinien wiedzieć jak matematycznie nie zrobić sobie kłopotów.
Zuzia

Zuzia

Każdy pracownik powinien znać regulamin pracy i wynagradzania. Czasami są przyznawane premie pracownikom, ale je powinni otrzymać tylko wyróżniający się pracownicy. Premie mogą zrujnować twoją firmę nie tylko finansowo? Dlaczego - zerknijcie na wpis w tym artykule.
Itaka

Itaka

Premia to koszt. Eksperci generalnie zgadzają się, że firmy start-upowe często zawodzą, ponieważ zbyt szybko tracą pieniądze, zanim osiągną zysk. Trzeba dobrą strategię mieć.
Żaba

Żaba

W środowisku biznesowym jest wielu takich ludzi. Nigdy nie trzymaj się wielkich pomysłów biznesowych, które wymagają początkowo dużych inwestycji. To samo tyczy się premii za dużych.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.

Dbamy o Twoją prywatność

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe, które za zgodą Użytkownika są przechowywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym Użytkownika, co może wiązać się również z przetwarzaniem danych osobowych Użytkownika. Pliki cookies przetwarzane przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem: ul. Legionów 26/28, 43-300 Bielsko-Biała, NIP: 5471567654, REGON: 070776507, w celu umożliwienia korzystania z Serwisu, jak również na potrzeby analizy zachowań Użytkownika w Serwisie, personalizacji prezentowanych Użytkownikowi treści oraz reklam, zapewnienia działania funkcji mediów społecznościowych oraz do zarządzania Serwisem. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies, jak również dostęp do panelu zarządzania ustawieniami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych zawartych w plikach cookies jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych wyrażona poprzez akceptację wykorzystania plików cookies (art. 6 (1)(a) RODO).

Zgoda udzielona poprzez wybór opcji "Wyrażam zgodę" oznacza akceptację wszystkich wykorzystywanych w Serwisie plików cookies. Zgoda Użytkownika może być w każdym momencie zmieniona poprzez kliknięcie w link umieszczony w Polityce Prywatności.

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo do żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących Użytkownikowi praw, można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.

Dostosowuję swój wybór

Dokonaj szczegółowego wyboru poniższych ustawień, aby zapisać indywidualne ustawienia prywatności. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Pliki cookies niezbędne do świadczenia usług drogą elektroniczną Zawsze aktywne
Narzędzia statystyczne i marketingowe Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads, Facebook Piksel (remarketing)
Narzędzie analityczne HotJar Statystyka