Gdy firma dynamicznie się rozwija, potrzebni są nowi pracownicy. Być może myślisz, że znalezienie pracownika to nic łatwiejszego – możesz się zdziwić. Z informacji zgromadzonych i podanych przez GUS wynika, że na koniec stycznia 2016 r. stopa bezrobocia wyniosła 10,3%. To mniej niż w styczniu 2015 r. Zmiany dokonujące się na rynku pracy zauważają również specjaliści zajmujący się HR. Podkreślają oni, że dziś można mówić o rynku pracownika, nie pracodawcy. Przykładowo programiści są poszukiwani przez tak wiele firm, że faktycznie to one musi się dostosować do oczekiwań potencjalnych pracowników.
Jeżeli zdecydowałeś się stworzyć nowe stanowisko pracy, możesz zastanawiać się, czy warto postawić na rekrutację ukrytą. Polega ona na tym, że w ogłoszeniu nie podajesz nazwy firmy czy adresu jej siedziby. W większości takich ogłoszeń można zaś znaleźć m.in. takie zwroty, jak: „Lider w branży x poszukuje pracowników na stanowisko…”, „Dynamicznie rozwijająca się firma przyjmie specjalistów zajmujących się…”. Okazuje się, że są plusy i minusy takiego rozwiązania.
Rekrutacja ukryta – zalety
Zacznijmy od zalet rekrutacji ukrytej. Zasadniczo możesz przeprowadzić taką rekrutację samodzielnie, zlecając swoim pracownikom lub wynajmując zewnętrzną firmę – agencję zatrudnienia. W takiej sytuacji będziesz musiał jedynie zadbać, aby spotkania z kandydatami odbywały się poza siedzibą firmy.
Zastanawiasz się, jakie zalety ma rekrutacja ukryta? Oto główne:
- Firmowa poczta elektroniczna nie zostanie zasypana wiadomościami od potencjalnych pracowników. Również telefon nie będzie dzwonił częściej niż dotychczas.
- Możesz sprawdzić kreatywność potencjalnych pracowników – zdecydowanie trudniej będzie im udzielić odpowiedzi na pytanie, dlaczego są zainteresowani pracą właśnie w tej firmie.
- Rekrutacja ukryta sprawdza się wówczas, gdy zamierzasz zwolnić pracownika. Stosując takie rozwiązanie, nie dowie się on, że szukasz kogoś na jego miejsce.
Rekrutacja ukryta – wady
Mimo że rekrutacja ukryta ma zalety, to nie można zapomnieć o jej wadach. Musisz o nich pamiętać, aby odpowiedzieć sobie na pytanie, co bardziej będzie ci się opłacać.
Jeżeli chodzi o wady rekrutacji ukrytej, to z pewnością należy wskazać na:
- Najlepsi kandydaci mogą nie być zainteresowani aplikowaniem do twojej firmy, obawiając się rozczarowania czy kiepskich warunków pracy i płacy. W efekcie możesz zamknąć sobie w ten sposób dostęp do najlepszych w branży.
- Kandydaci mogą podejrzewać, że twojej firmie jest duża rotacja lub firma nie cieszy się dobrą opinią wśród pracowników.
- Rekrutacja ukryta wymaga, abyś na jej czas wynajął biuro lub np. salę w hotelu, gdzie będą odbywać się spotkania. To zaś wiąże się z dodatkowymi kosztami.
Tak czy nie dla rekrutacji ukrytej?
Możesz zastanawiać się, czy rekrutacja ukryta to dobre rozwiązanie. Warto ją rozważyć, ale – o czym musisz pamiętać – nie zawsze się ona sprawdzi. Jeżeli poszukujesz pracowników o konkretnych kwalifikacjach, lepiej będzie, jeżeli przygotujesz obszerne ogłoszenie, którym wzbudzisz nie tylko zainteresowanie, lecz także zaufanie wśród kandydatów. Wówczas z pewnością znajdziesz osobę, którą poszukujesz.
To może Cię również zainteresować