Twoje wsparcie w rekrutacji
Znajdź wymarzoną
ofertę pracy i APLIKUJ
OGŁOSZEŃ: 1060        SUBSKRYBUJE: 7262
Tematy, które interesują czytelników:  Wypadek przy pracy, Rozmowa kwalifikacyjna przygotowanie, Praca zdalna

Franczyza - które przepisy ją regulują?

Franczyza - które przepisy ją regulują?

Franczyza to specyficzny system sprzedaży. Zainteresowane podmioty zobowiązują się do wzajemnych świadczeń na swoją rzecz. Franczyzodawca udostępnia zleceniobiorcy całe know-how, materiały marketingowe i organizuje szkolenia. W zamian za to franczyzobiorca zobowiązuje się odprowadzać prowizję od uzyskiwanych obrotów.

Rozwiązanie to jest korzystne zarówno dla franczyzodawcy, jak i franczyzobiorcy – każdy z tych podmiotów może zarobić. A jakie przepisy regulują franczyzę?


Co musi znaleźć się w umowie franczyzy?

Podstawą kwestią jest to, że franczyzę zalicza się do tzw. umów nienazwanych. Oznacza to tyle, że strony mają możliwość samodzielnego decydowania o tym, jakie informacje znajdą się w umowie. Nie funkcjonują przepisy określające, co koniecznie muszą zawrzeć strony w skonstruowanym dokumencie, który podpiszą. Elastyczność tej umowy sprawia, że strony mogą bardzo skrupulatnie wskazać swoje obowiązki i prawa.

Większość sieci franczyzowych posługuje się wzorami umów. Taki dokument udostępnia też do wglądu tych, którzy są zainteresowani współpracą. Każdy potencjalny franczyzobiorca powinien zatem pamiętać o dokładnym zapoznaniu się z treścią otrzymanego szkicu umowy. Ma on prawo zaproponować np. własne brzmienie poszczególnych punktów. To bardzo istotna informacja z punktu widzenia wszystkich podmiotów, które chciałyby czerpać korzyści z rozwijania biznesu pod cudzym logo.
 

Franczyzodawca udostępnia m.in. logo, zatem…

…istotne są również przepisy z ustawy z dnia 30 czerwca 2000 Prawo własności przemysłowej. To właśnie w tej ustawie ustawodawca zawarł artykuły regulujące np. ochronę znaków towarowych. Franczyzobiorca nie musi dokładnie znać całej ustawy, ale powinien orientować się, jak może korzystać np. z udostępnionego mu logo czy materiałów marketingowych. W ten sposób zabezpieczy się przed ewentualnymi roszczeniami ze strony swojego kontrahenta.

 

Konkurencja nie śpi

Sieci franczyzowe działają w niemal wszystkich branżach. Choć najwięcej jest ich w spożywczej, to nie brakuje podmiotów upatrujących szansę na odniesienie sukcesu w branży np. finansowej. Z uwagi na rozwój sklepów internetowych, na rynku powstało wiele firm kurierskich i operatorów pocztowych, którzy intensywnie rozwijają swoją działalność. W każdej branży można zatem znaleźć konkurencyjne podmioty. Z tego też względu do franczyzy odnosi się również część przepisów znajdujących się w ustawie z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

 

Poradź się specjalisty

Franczyza to specyficzny model prowadzenia biznesu. W umowie zawieranej przez strony bez większego problemu można zauważyć elementy charakterystyczne dla najmu czy sprzedaży. Z tego względu konieczne jest też odwołanie się do niektórych przepisów zawartych w kodeksie cywilnym.

To Cię powinno też zainteresować: Franczyza w Polsce - wady i zalety

Większość potencjalnych franczyzobiorców nie ma wykształcenia pozwalającego im na sprawne poruszanie się po przepisach i łączenie ich treści w całość. W przypadku wątpliwości nie warto żałować środków na zasięgnięcie opinii specjalistów. Dobrze również, by ze szkicem umowy zaproponowanej przez franczyzodawcę zapoznał się radca prawny, z którego usług korzysta franczyzobiorca. W ten sposób może on rozwiać swoje wątpliwości i być pewien, że w umowie nie znajdują się niekorzystne dla niego zapisy.

Zobacz inne porady dla pracodawców

Komentarze do wpisu

(brak komentarzy)
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.