Rozwiązanie to jest korzystne zarówno dla franczyzodawcy, jak i franczyzobiorcy – każdy z tych podmiotów może zarobić. A jakie przepisy regulują franczyzę?
Co musi znaleźć się w umowie franczyzy?
Podstawą kwestią jest to, że franczyzę zalicza się do tzw. umów nienazwanych. Oznacza to tyle, że strony mają możliwość samodzielnego decydowania o tym, jakie informacje znajdą się w umowie. Nie funkcjonują przepisy określające, co koniecznie muszą zawrzeć strony w skonstruowanym dokumencie, który podpiszą. Elastyczność tej umowy sprawia, że strony mogą bardzo skrupulatnie wskazać swoje obowiązki i prawa.
Większość sieci franczyzowych posługuje się wzorami umów. Taki dokument udostępnia też do wglądu tych, którzy są zainteresowani współpracą. Każdy potencjalny franczyzobiorca powinien zatem pamiętać o dokładnym zapoznaniu się z treścią otrzymanego szkicu umowy. Ma on prawo zaproponować np. własne brzmienie poszczególnych punktów. To bardzo istotna informacja z punktu widzenia wszystkich podmiotów, które chciałyby czerpać korzyści z rozwijania biznesu pod cudzym logo.
Franczyzodawca udostępnia m.in. logo, zatem…
…istotne są również przepisy z ustawy z dnia 30 czerwca 2000 Prawo własności przemysłowej. To właśnie w tej ustawie ustawodawca zawarł artykuły regulujące np. ochronę znaków towarowych. Franczyzobiorca nie musi dokładnie znać całej ustawy, ale powinien orientować się, jak może korzystać np. z udostępnionego mu logo czy materiałów marketingowych. W ten sposób zabezpieczy się przed ewentualnymi roszczeniami ze strony swojego kontrahenta.
Konkurencja nie śpi
Sieci franczyzowe działają w niemal wszystkich branżach. Choć najwięcej jest ich w spożywczej, to nie brakuje podmiotów upatrujących szansę na odniesienie sukcesu w branży np. finansowej. Z uwagi na rozwój sklepów internetowych, na rynku powstało wiele firm kurierskich i operatorów pocztowych, którzy intensywnie rozwijają swoją działalność. W każdej branży można zatem znaleźć konkurencyjne podmioty. Z tego też względu do franczyzy odnosi się również część przepisów znajdujących się w ustawie z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Poradź się specjalisty
Franczyza to specyficzny model prowadzenia biznesu. W umowie zawieranej przez strony bez większego problemu można zauważyć elementy charakterystyczne dla najmu czy sprzedaży. Z tego względu konieczne jest też odwołanie się do niektórych przepisów zawartych w kodeksie cywilnym.
Większość potencjalnych franczyzobiorców nie ma wykształcenia pozwalającego im na sprawne poruszanie się po przepisach i łączenie ich treści w całość. W przypadku wątpliwości nie warto żałować środków na zasięgnięcie opinii specjalistów. Dobrze również, by ze szkicem umowy zaproponowanej przez franczyzodawcę zapoznał się radca prawny, z którego usług korzysta franczyzobiorca. W ten sposób może on rozwiać swoje wątpliwości i być pewien, że w umowie nie znajdują się niekorzystne dla niego zapisy.
To może Cię również zainteresować