Outsourcing ma początek w zakładach produkcyjnych
Trudno wyobrazić sobie, aby najlepiej zorganizowany zakład produkcyjny był samowystarczalny. Zdecydowana większość korzysta z pomocy zewnętrznych podmiotów, np. innych zakładów produkcyjnych wytwarzających choćby prefabrykaty. Właśnie z tego względu outsourcing ściśle wiąże się z działalnością zakładów produkcyjnych i fabryk.
W XX w. potencjał outsourcingu został dostrzeżony i doceniony przez przedsiębiorców działających w innych branżach. Wówczas też zaczął on być postrzegany jako element strategii prowadzenia biznesu. Właściciele firm działających w różnych branżach zaczęli zastanawiać się, wykonanie których prac mogą zlecić zewnętrznym podmiotom. Celem było nie tylko zoptymalizowanie kosztów, lecz także dokładniejsze wykonanie przekazanych prac. Dziś trudno wyobrazić sobie firmę chcącą być konkurencyjną, która nie korzysta z outsourcingu.
Zatrudnienie księgowej nie zawsze się opłaca
Większość przedsiębiorców korzysta z outsourcingu już od pierwszy dni prowadzenia firmy. Założenie takiej wiąże się z koniecznością regularnego rozliczania się m.in. z urzędem skarbowym. Ci, którzy dotychczas nie mieli styczności z księgowością, często mają nawet problem z wyborem najkorzystniejszej formy opodatkowania. Pojawia się również konieczność cyklicznego przygotowywania rozliczeń, co – z punktu widzenia przedsiębiorców – jest czasochłonnym zajęciem
Z raportu „Usługi księgowe w Polsce. Edycja 2013” przygotowanego przez Fundację Rozwoju Biznesu „Starter” wynika, że w 2013 r. na polskim rynku działało ponad 45 tys. biur rachunkowych. Statystycznie każde biuro obsługiwało 25 klientów, a rok wcześniej 21,14 przedsiębiorców. Szczególnie dynamicznie rozwija się księgowość online, a wartość tego segmentu rynku wzrasta co roku.
Właściciele firm sprzątających nie narzekają na brak zleceń
Polscy przedsiębiorcy równie chętnie korzystają z usług firm zajmujących się utrzymywaniem czystości w przestrzeniach biurowych. W odróżnieniu jednak od biur rachunkowych oferujących swoje usługi firmom niezależnie od wielkości, firmy sprzątające współpracują głównie z dużymi podmiotami. Przykładami są banki, urzędy czy inni klienci instytucjonalni.
Właściciele firm sprzątających nie narzekają ani na brak klientów, ani na zarobki. Korzystanie z usług takich podmiotów jest dla wielu przedsiębiorców finansowo korzystniejszym rozwiązaniem niż zatrudnienie na etat osób, których zakres obowiązków sprowadzałby się do dbania o porządek. Co więcej, takie rozwiązanie eliminuje koszty związane z zakupem środków czyszczących i specjalistycznych maszyn.
Outsourcing a firmy transportowe i kurierskie
Podobnie jak właściciele biur rachunkowych czy firm sprzątających, również właściciele przedsiębiorstw transportowych i kurierskich nie narzekają na brak zleceń. Nawiązanie współpracy z podmiotem zewnętrznym, który będzie odpowiedzialny za przewóz towarów czy przesyłek, to rozwiązanie pozwalające zaoszczędzić przedsiębiorcy zarówno na zakupie pojazdów, jak i zatrudnieniu pracowników. Odpadają również koszty utrzymania czy regularnych przeglądów pojazdów.
Jeżeli chodzi o rynek usług kurierskich, to trzeba pamiętać, że za jego rozwojem stoją firmy działające w sektorze e-commerce. Jak podaje portal Newseria.pl, w Polsce co roku odnotowuje się min. 10% wzrost liczby przesyłek kurierskich.
Rozwiązanie, które się opłaca
Z punktu widzenia przedsiębiorców outsourcing to ekonomicznie opłacalne rozwiązanie. Skorzystanie z wyspecjalizowanych podmiotów gwarantuje, że poszczególne zadania zostaną wykonane z należytą precyzją. Zainteresowanie współpracą z kontrahentami kierującymi swoje usługi do klientów biznesowych to główny powód, dla którego takich przedsiębiorstw przybywa na polskim rynku z roku na rok.
To może Cię również zainteresować