Na drugim końcu znajdują się pracodawcy, który coraz częściej skarżą się na niemożność znalezienia pracowników z konkretnymi umiejętnościami. Masz problem ze znalezieniem pracowników na wolne stanowiska pracy? A może zatrudniasz właściwe osoby i obawiasz się, że przejdą one do konkurencji? Sprawdź, co możesz zrobić, aby zatrzymać najlepszych.
Przejrzyste zasady gry
Przeprowadzane badania wskazują, że pracownicy lubią wiedzieć, czy będą mogli awansować i rozwijać się w danej firmie. Jako pracodawca powinieneś zatem zadbać o to, aby każda osoba rozpoczynająca u ciebie pracę doskonale zdawała sobie sprawę z tego, jak będzie przebiegać jej ścieżka kariery.
Dotychczas nie rozmawiałeś ze swoimi podwładnymi na temat awansu czy ścieżki kariery? Wyobraź sobie, że jesteś pracownikiem. Czy byłbyś w stanie rzetelnie wykonywać powierzone ci obowiązki w sytuacji, gdybyś nie wiedział, czy możesz liczyć na awans? Jeżeli nie poinformujesz zatrudnionych o tym, jak zamierzasz prowadzić firmę i czy w najbliższym czasie niektóre osoby będą mogły liczyć na wyższe stanowisko, to powinieneś mieć świadomość, że twoi pracownicy będą szukali firm, w których otrzymają szczegółowe informacje na temat możliwości swojego rozwoju.
Ile można u ciebie zarobić?
Oczekiwania finansowe pracowników są różne – zależą od doświadczenia, stanowiska i ilości obowiązków. Dla części zatrudnionych wynagrodzenie nie jest priorytetem, dla innych to główny czynnik decydujący o tym, czy będą pracować efektywnie. Sprawdź, jak wyglądają wynagrodzenia w twojej firmie. Czy pracownicy mogą liczyć na pensje obowiązujące w branży? Jeżeli nie, to możesz spodziewać się, że najlepsi odejdą przy pierwszej okazji, jaka się nadarzy.
Wynagrodzenie to nie wszystko. Dziś wielu pracodawców stawia również na pozapłacowe benefity. Świetnym przykładem jest prywatne ubezpieczenie medyczne. Dostęp do takiego to dla wielu pracowników duże ułatwienie – nie muszą oni czekać na wizytę miesiącami, dzięki czemu pracodawca może zaoszczędzić, bo jego podwładni rzadziej korzystają ze zwolnień lekarskich.
Czy ufasz swoim pracownikom?
Często poruszaną przez pracowników choćby na portalach dyskusyjnych kwestią jest np. instalowanie kamer w miejscu zatrudnienia. Czasem montaż takich jest niezbędny – pracodawca chce w ten sposób zapewnić bezpieczeństwo klientom. Co jednak, gdy kamery zaczynają pracować w biurze, którego kontrahenci nie odwiedzają? Pamiętaj, że zaufanie jest niezwykle ważne z punktu widzenia pracowników. Jeżeli zapomnisz o tej kwestii lub będziesz dążył do obserwowania każdego kroku zatrudnionych, przy okazji rozliczając ich z każdej minuty, to wcale nie będą oni pracować wydajniej – w takiej sytuacji pojawi się stres i zła atmosfera w miejscu pracy.
Ufając pracownikom, możesz pokazać, że są oni częścią firmy, bez której nie mogłaby ona prosperować. Podchodząc do sprawy w taki sposób, możesz być pewien, że zatrudnieni nie będą masowo składać wypowiedzeń, i to nawet wówczas, gdy dotrą do nich pracownicy agencji headhuntingowej. Takie rozwiązanie po prostu się opłaca.
To może Cię również zainteresować