Spis treści
Gdy firma się rozwija, część wypracowanych zysków może zostać przeznaczona dla pracowników. Zdecydowana większość pracodawców decyduje się wypłacić np. premie. Tymczasem jednak jest też inna możliwość spożytkowania tej puli środków. Impreza motywacyjna to doskonałe rozwiązanie, które jest praktykowane głównie przez przedsiębiorców mających siedzibę w Europie Zachodniej i Ameryce. Ponieważ pracodawcy z Polski coraz częściej czerpią z rozwiązań powszechnie obowiązujących za granicą, imprezy motywacyjne są coraz częściej spotykanym narzędziem motywującym i integrującym pracowników.
Jeżeli twoje przedsiębiorstwo rozwija się dynamicznie, a ty myślisz o tym, by nagrodzić swoich podwładnych, to rozważ możliwość zorganizowania imprezy motywacyjnej. Sprawdź, na jakie korzyści możesz liczyć, decydując się na taki krok.
Gdzie odbywa się impreza motywacyjna?
W odróżnieniu od imprez integracyjnych, które najczęściej odbywają się w firmie lub klubie, imprezy motywacyjne najczęściej wiążą się z wyjazdem z miasta. Takie rozwiązanie jest podyktowane tym, by pracownicy odpoczęli od środowiska, w którym przebywają na co dzień. W porozumieniu z zatrudnionymi, pracodawcy mogą wybrać jedno z miast w Polsce lub za granicą.
Na wyjazd za granicę mogą pozwolić sobie wyłącznie najbogatsze, dynamicznie rozwijające się firmy. Inaczej jest w przypadku wyjazdów w Polskę – duża ilość ośrodków wypoczynkowych oferuje za przystępne ceny wiele atrakcji. Przykładem są gospodarstwa agroturystyczne czy hotele położone w atrakcyjnych turystycznie miejscowościach.
Kilka dni wytchnienia
W zależności od zobowiązań firmy i jej możliwości, pracodawca może zdecydować się zorganizować imprezę motywacyjną zarówno w weekend (często spotykane rozwiązanie), jak w tygodniu (rzadziej wybierana opcja). W każdym przypadku chodzi o to, by pracownicy odpoczęli od swoich codziennych zajęć, mogli spędzić czas w ciekawym miejscu.
Impreza motywacyjna w formie podróży to po prostu nagroda dla pracowników za rozbudowę firmy i działanie na rzecz jej rozwoju. W zależności od możliwości finansowych przedsiębiorstwa, jej właściciel może przewidzieć również, że w trakcie wyjazdu pracownicy spotkają się np. z coachem, który pomoże im ustalić ich cele na najbliższe miesiące.
Jakie korzyści płyną z organizacji imprez motywacyjnych?
Poza kwestią konieczności ustalenia terminu wyjazdu, co może być wyzwaniem, korzyści płynących ze zorganizowania imprezy motywacyjnej jest wiele. W ten sposób można zyskać przede wszystkim lojalnych pracowników, bo będą oni świadomi, że pracodawca dzieli się z nimi wypracowanymi zyskami i dba o nich. Lojalność pracowników łączy się bezpośrednio z rotacją pracowników. Takie zjawisko jest bardzo negatywne z punktu widzenia przedsiębiorcy – powoduje, że konieczne jest cykliczne organizowanie rekrutacji i wdrażanie nowych osób do pracy. To rozwiązanie, które nie opłaca się ani czasowo, ani finansowo.
Ciekawa, dobrze zorganizowana impreza motywacyjna może być też motywacją do wytężonej pracy – pracownicy będą chcieli zapracować na kolejny wyjazd. Jeżeli dodać do tego również to, że grupa będzie bardziej zgrana, zaś poszczególni pracownicy będą wiedzieli, że mogą na siebie liczyć, to z cała pewnością można powiedzieć, że to rozwiązanie, które się opłaca.
Motywowanie pracowników jest zadaniem trudnym, czasochłonnym i przede wszystkim wymagającym regularności. W wielu firmach jest to jednak aktywność, od której zależy całkiem wiele. Co więcej, współcześnie motywować podwładnych można na wiele sposobów. Poza premiami czy dodatkami do pensji należy wskazać na zagraniczne wczasy dla najlepszych czy pakiet szkoleń. Z drugiej strony, są firmy, które kreują swoją markę w ten sposób, że pokazują, iż przedsiębiorstwo nie jest nastawione wyłącznie na czerpanie zysków, ale również aktywnie uczestniczy w lokalnym życiu społecznym. Takie zakłady pracy, zamiast organizować wyjazdy integracyjne w egzotyczne miejsca na ziemi, starają się, aby integracja polegała na pracy na rzecz lokalnej społeczności. To tak zwane CRS, czyli Corporate Social Responsibility.
Przełamać schemat, czyli integracja pod znakiem CSR
Aktualnie na rynku działają firmy, które zajmują się organizacją wyjazdów integracyjnych. Większość z wyjazdów organizowana jest w innych miastach niż to, w którym znajduje się zakład pracy tak, aby pracownicy rzeczywiście mogli pobyć tylko ze sobą. Warto jednak zauważyć, że choć takie wyjazdy sprawdzają się, to zatrudnieni czasem mogą czuć się nieswojo. Ponadto, organizacja takiego wyjazdu to spory wydatek. Być może z tego względu coraz więcej firm interesuje się organizowaniem eventów opartych na wspomnianym powyżej CRS. W takim przypadku impreza odbywa się w środowisku, które pracownicy doskonale znają – najczęściej jest to dzielnica, w której zlokalizowana jest firma, w której pracują na co dzień.
Strategia | Korzyści |
---|---|
Wyjazdy integracyjne | Podniesienie morale pracowników, zwiększenie poziomu współpracy, budowanie relacji między zespołami |
Corporate Social Responsibility (CSR) | Zwiększenie zaangażowania pracowników, budowanie pozytywnego wizerunku firmy, tworzenie więzi z lokalną społecznością |
Połączenie przyjemnego z pożytecznym
Organizowanie imprez integracyjnych, które opierają się na niesieniu pomocy lub działaniu na rzecz lokalnej społeczności nie jest nowością. Warto jednak zauważyć, że dzięki takim pracom realizowanych jest kilka zadań jednocześnie. Poza integrowaniem pracowników, możliwe jest pokazanie firmy jako podmiotu, który dba o najbliższą okolicę. Najczęściej osoby zatrudnione – w ramach takich działań – sprzątają park czy pomagają w odnowie szkoły. To doskonały sposób na to, aby w naturalny sposób wyłoniony został lider grupy czy też firma nawiązała szereg znajomości biznesowych, szukając między innymi dodatkowych sponsorów. Inaczej mówiąc, korzyści są tu olbrzymie w odniesieniu do tego, co robią pracownicy.
Specjaliści zachwalają korzyści wynikające z procesów integracyjnych, jednak nie zawsze z ich stanowiskiem zgadzają się pracownicy oraz pracodawcy. Przeczytaj artykuł: Impreza integracyjna... pod okiem szefa.
Integracja wśród pracowników
Organizacja takiej imprezy integracyjnej jest znacznie tańsza i przydatna ze społecznego punktu widzenia. Pracownicy otrzymują dzień wolny od pracy, mogą odpocząć, zająć się czymś innym, przede wszystkim mają jednak możliwość poznać lepiej pracowników innych działów. Tego bowiem dnia liczy się nie rywalizacja, ale wspólne działanie, dzięki czemu zostanie osiągnięty konkretny, założony wcześniej cel. Warto przy tym zauważyć, że w tak prosty sposób dochodzi do złamania bariery "niemożliwe". Okazuje się, że wymalowanie klasy, posprzątanie parku czy części miasta jest możliwe. To zaś powoduje, że pracownicy wierzą we własne siły i bardziej entuzjastycznie podchodzą do swoich obowiązków. Nagle konkurencyjna firma, która walczy o tych samych klientów nie jest już problemem.
Dodatkowa promocja firmy
Tylko pozornie dzień bez biurka jest stratą dla pracodawcy. Trzeba wskazać na szereg innych korzyści, które wiążą się z tym, że osoby zatrudnione wychodzą na miasto. To doskonały moment choćby do założenia koszulki firmowej czy poinformowania lokalnych mediów o organizowanej akcji. Dzięki temu głośno jest o przedsiębiorstwie, które jest odpowiedzialne społecznie. A to już darmowa i świetna reklama, która potrafi przyciągnąć potencjalnych kontrahentów ceniących sobie takie akcje. Zachodnie firmy już dawno przekonały się, jak istotne i ważne są właśnie takie zadania. A skoro tak, to – jeżeli jesteś szefem – może warto pomyśleć właśnie o takiej formie integracji pracowników i jednocześnie reklamy prowadzonej firmy.
5 ciekawostek i dodatkowych informacji o imprezach firmowych
- Pierwsza impreza firmowa zorganizowana przez Google, znaną jako "Google Dance", miała miejsce w 2002 roku i zgromadziła ponad 400 gości.
- Zgodnie z raportem firmy Eventbrite, 69% pracowników uważa, że regularne imprezy firmowe poprawiają ich zadowolenie z pracy.
- Ciekawostką jest fakt, że najdłuższa w historii impreza firmowa trwała aż 542 dni. Była to wystawa Światowej Columbian Exposition w Chicago w 1893 roku, organizowana przez firmę Westinghouse Electric.
- Według badania przeprowadzonego przez Small Business Trends, 75% pracowników uważa, że imprezy firmowe są ważne dla kultury firmy.
- Brytyjska firma eventowa Chillisauce przeprowadziła badanie, z którego wynika, że ponad 50% pracowników uważa, że imprezy firmowe pomagają w zbudowaniu lepszych relacji zespołowych.
To może Cię również zainteresować