W Polsce, najbardziej rozbudowany jest sektor małych i średnich przedsiębiorstw. To właśnie te podmioty mają największy udział w polskim PKB. One są też najczęściej narażone na problemy finansowe. Wystarczy bowiem, że firma nie otrzyma na czas płatności od 2–3 kontrahentów, by sama zaczęła mieć trudności z regulowaniem swoich zobowiązań. Co wówczas?
Każda firma, która spóźnia się z odprowadzaniem składek do ZUS, podatku do urzędu skarbowego czy regulowaniem faktur musi liczyć się z szeregiem konsekwencji. Oprócz odsetek, może jej grozić np. postępowanie ze strony urzędu skarbowego. W związku z powyższym, coraz więcej przedsiębiorców – świadomych czyhających na nich zagrożeń – postanawia zgłębiać zagadnienia związane z windykacją. Jak skutecznie chronić się przed koniecznością dochodzenia swoich roszczeń przed sądami?
Prewencja jest istotna
Podstawową kwestią jest umiejętność zabezpieczania się przed potencjalnymi dłużnikami, czyli firmami, które są niewypłacalne. Wiedza ta nie jest tak istotna w przypadku firm, które wymagają natychmiastowej płatności za dostarczone produkty czy wykonane usługi. Sytuacja wygląda jednak zgoła inaczej w przypadku podmiotów stosujących odroczony termin płatności. Najlepiej widać to na przykładzie firm działających w branży budowlanej, gdzie faktury są wystawiane z 60- lub 90-dniowym terminem płatności.
Działania prewencyjne polegają zatem głównie na sprawdzaniu, czy kontrahent nie widnieje w jednej z baz gromadzących dane o dłużnikach. Innym metodą może być sprawdzenie, czy firma nie ma zaległości w urzędach. Znaczenie mają również opinie, które można znaleźć w internecie.
Odroczony termin płatności tylko dla rzetelnych podmiotów
Przedsiębiorca może stosować odroczony termin płatności, ale powinien ostrożnie podchodzić do tego, komu taki oferuje. Najlepszym rozwiązaniem jest przyjęcie, że z takiego udogodnienia mogą skorzystać wyłącznie stali klienci firmy, którzy dotychczas regulowali swoje zobowiązania bez opóźnień. W ten sposób przedsiębiorca może zapobiec sytuacji, w której towary lub usługi będą u niego zamawiać kontrahenci, którzy wcale nie zamierzają płacić.
Stosowanie pieczęci prewencyjnej, czyli…
To kolejny sposób, by zabezpieczyć się przed nieuczciwymi klientami i jednocześnie nie narażać swojego wizerunku. Pieczęć prewencyjna informuje kontrahenta o tym, jakie kroki podejmie przedsiębiorca w sytuacji, gdy wystawiona faktura nie zostanie uregulowana w terminie. W zależności od tego, z jakim podmiotem przedsiębiorca rozpocznie współpracę, może on stosować pieczęć prewencyjną o różnej treści i w różnych wersjach językowych.
Gdy zadłużenie jest faktem…
…niezbędne jest szybkie działanie. Zdecydowanie najłatwiej mają firmy, które zabezpieczyły się na taką ewentualność i nawiązały współpracę z zewnętrznymi podmiotami, np. firmami windykacyjnymi. One mogą liczyć na to, że w celu odzyskania pieniędzy specjaliści szybko nawiążą z dłużnikami kontakt czy to telefoniczny, czy też osobisty.
To może Cię również zainteresować