By rozpocząć przygodę z przedsiębiorczością, nie trzeba wiele. Współcześnie zakładanie firmy nie trwa wiele, osoba zainteresowana w ciągu jednego dnia może założyć firmę i rozpocząć produkcję czy świadczenie usług. Ponieważ jednak założenie firmy jeszcze nie świadczy o powodzeniu prowadzenia działalności, każdy zainteresowany powinien wykonać kilka kroków, które pozwolą mu na lepsze odnalezienie się na konkurencyjnym rynku.
Pomysł to zupełna podstawa
Osoby przedsiębiorcze nie powinny mieć problemu z pomysłem na biznes. Zdarza się jednak, że jest ich kilka lub… nie ma wcale. Od pomysłu należy jednak zacząć, bo to kluczowy element tego, by przyszłemu przedsiębiorcy udało się prowadzenie biznesu. Ci, którzy nie mają innowacyjnego pomysłu, powinni – w pierwszej kolejności – pomyśleć o branży, w jakiej chcą działać. Takie rozwiązanie pozwala na zawężenie pola działania i wskazanie, jakich usług na rynku brakuje.
Biznesplan, czyli krok po kroku do celu
Zdecydowana większość przedsiębiorców przypomina sobie o biznesplanie wówczas, gdy konieczne jest dołączenie go jako załącznika do wniosku kredytowego. To duży błąd, bo dobrze przygotowany biznesplan pozwala na określenie kosztów i maksymalnych przychodów przez kilka pierwszych miesięcy. Eksperci wskazują, że przygotowanie biznesplanu pozwala również na określenie źródeł finansowania, z których będzie mógł skorzystać przedsiębiorca.
Jeżeli przedsiębiorca zamierza zatrudnić pracownika, to również w biznesplanie może określić, jakie koszty będzie musiał ponieść. Dzięki wypunktowaniu wszystkich kosztów i oczekiwanych przychodów, może sprawdzić, czy prowadzenie firmy będzie opłacalne.
Zezwolenia. Czy będą ci potrzebne?
Zdarza się, że by prowadzić firmę, przedsiębiorca musi wystąpić do urzędów po stosowne zezwolenia. Jako przykład można wskazać konieczność zdobycia koncesji na sprzedaż alkoholu. Zdecydowana większość przedsiębiorców nie jest pewna, czy będzie musiała posiadać dodatkowe zezwolenia. By nie okazało się, że firma nie przestrzega przepisów, przedsiębiorca powinien odpowiednio wcześnie zorientować się, jakie zezwolenia będą mu potrzebne.
By firma zaistniała w świadomości konsumentów
Założenie firmy nie oznacza, że stanie się o niej głośno. O reklamę musi zadbać właściciel firmy i na tym polu ma wiele możliwości. W zależności od posiadanych środków finansowych, może zdecydować się na współpracę z profesjonalną agencją reklamową, może również postawić wyłącznie na stworzenie strony internetowej. Każde rozwiązanie jest dobre, warto jednak by było dostosowane do oczekiwań zainteresowanego i jego możliwości finansowych.
Dobra księgowa jest bezcenna
Jeszcze przed założeniem firmy dobrze też zorientować się, jakie biura rachunkowe działają w najbliższej okolicy i czy będą one w stanie poprowadzić księgowość firmy. Zdecydowana większość przedsiębiorców ma niewystarczającą wiedzę, by móc rozliczać się np. z urzędem skarbowym. Powierzenie tych zadań zewnętrznej firmie jest najlepszym rozwiązanie, bo pozwala na zaoszczędzenie zarówno pieniędzy, jak i czasu.
To może Cię również zainteresować