Spis treści
By otrzymać pracę w callcenter nie trzeba mieć większego doświadczenia. By jednak się utrzymać i być zadowolonym z zarobków, osoba zainteresowana musi posiadać konkretne predyspozycje. Wszystko zależy również od branży, w jakiej dana firma działa. Bo choć callcenter kojarzy się głównie z oferowaniem usług i produktów potencjalnym klientom, etat na słuchawce nie musi polegać właśnie na tym.
Jak wygląda praca w callcenter? Trzeba pamiętać, że zasadniczo można ją podzielić na dwa obszary. Pracownicy mogą być odpowiedzialni za wykonywanie połączeń wychodzących i wówczas np. oferują produkty klientom indywidualnym lub firmom, mogą również być odpowiedzialni za obsługę połączeń przychodzących. W tym przypadku praca polega głównie na udzielaniu odpowiedzi na pytania zadawane przez osoby dzwoniące.
Na jaką słuchawkę trafisz?
Podmiotów zajmujących się callcenter jest na rynku całkiem sporo. Część z nich korzysta z usług wyspecjalizowanych firm, część zaś tworzy we własnym zakresie takie oddziały. Niezależnie jednak od tego, o jakim przedsiębiorstwie mowa, ważne, że słuchawka słuchawce wcale nie musi być równa. Pracownicy mogą pracować telefonicznie zarówno przy promowaniu produktów lub usług, mogą też jednak zajmować się np. odzyskiwaniem należności. Infolinie windykacyjne tworzone są przez liczne podmioty działające na rynku, choćby banki.
Poza promowaniem produktów czy usług i przypominaniem o konieczności uregulowania należności, na rynku działają także infolinie, które powstały z myślą o pomocy lub obsłudze klientów. Takie tworzone są np. przez operatorów sieci komórkowych i umożliwiają osobom zainteresowanym zdobycie informacji na temat aktualnej oferty czy pomocy przy kwestiach technicznych. W praktyce zatem, osoba rozważająca aplikowanie na stanowisko konsultanta powinna dokładnie sprawdzić, gdzie będzie pracować.
Ile można zarobić?
Zarobki osób pracujących na stanowisku telefonicznego konsultanta są zróżnicowane. Wynika to nie tylko z umiejętności i predyspozycji zatrudnionego, lecz także zależy od tego, czy biegle posługuje się on językami obcymi. Ci, którzy znają języki obce, mogą zarabiać znacznie więcej niż ci, którzy nie są w stanie porozumieć się z klientami np. po angielsku.
Zarobki zależeć mogą również od tego, czy firma przewiduje dla swoich pracowników wyłącznie podstawową pensję, czy też mogą oni liczyć na dodatkowe pieniądze, np. premię. W drugim przypadku pensja konsultanta może być znacznie wyższa. Z raportu opublikowanego na stronie internetowej www.moja-pensja.pl wynika, że pracownicy na słuchawce mogą zarabiać od 1200 do 3200 zł.
Skąd te rozbieżności?
Poza faktem, że poszczególni pracownicy mogą świadczyć pracę na różnych infoliniach, nie można zapomnieć, że liczy się również skuteczność zatrudnionych. Konsultanci zachęcający do zakupu produktów lub usług mogą najczęściej wypracować dodatkowe pieniądze za sprzedaż. Jeżeli potrafią przedstawić oferowany produkt lub usługę w sposób interesujący dla rozmówcy, to są w stanie więcej zarobić.
Choć praca w callcenter uchodzi za idealne zajęcie dodatkowe dla studentów, w praktyce jest jednak znacznie trudniejsza niż się wydaje. By osiągać rezultaty i by przekładały się one na konkretne pieniądze nie tylko trzeba pamiętać o specyfice tej pracy, lecz także być świadomym swoich predyspozycji – nie każdy jest świetnym sprzedawcą.
To może Cię również zainteresować