Spis treści
Pieczątka firmowa – dlaczego warto ją mieć?
Pieczątka firmowa to rozwiązanie, na które decyduje się większość przedsiębiorców. Wszystko dlatego, że jej nabycie nie wiąże się z większym kosztem, a korzyści, jakie może odnotować przedsiębiorca są bardzo konkretne. Przede wszystkim możliwe jest zaoszczędzenie sporej ilości czasu, zwłaszcza jeżeli przedsiębiorca wysyła miesięcznie wiele listów.
Gdy mowa o pieczęci firmowej, pojawia się problemem: jakie dane powinny się na niej znaleźć. Co umieśić, by danych nie było za dużo an i za mało? Jest to kłopot, bo przepisy nie regulują tej kwestii. W związku właśnie z tym wielu przedsiębiorców zastanawia się, jakie informacje umieścić na pieczęci.
Jakie informacja na pieczęci firmowej?
Trzeba pamiętać, że przedsiębiorca będzie korzystać z pieczęci firmowej codziennie. By spełniała ona swoje funkcje, dane jakie się na niej znajdą, powinny wyeliminować konieczność umieszczania dodatkowych informacji o firmie. Dzięki temu pieczęć będzie można użytkować np. adresując koperty czy wykorzystać podczas załatwiania spraw w urzędach.
A zatem co przedsiębiorcy umieszczają firmowej pieczęci? W pierwszej kolejności jest to pełna nazwa firmy. W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej warto zawrzeć również imię i nazwisko przedsiębiorcy. Ponadto ważne jest by podać dokładny adres firmy i dane kontaktowe firmy, czyli numer telefonu, adres mailowy, adres strony www czy numer faksu. Przedsiębiorca powinien też pamiętać o podaniu numeru REGON i NIP.
Kto musi posiadać pieczęć firmową?
Warto pamiętać, że gdy mowa o pieczęciach firmowych, to nie istnieją żadne regulacje nakazujące przedsiębiorcom posiadanie takiej pieczęci. Z drugiej strony, o czym należy pamiętać, procedury obowiązujące w bankach czy nawet w urzędzie skarbowym, mogą spowodować, że przedsiębiorca i tak będzie musiał w taką zainwestować. Przykładowo w dokumentach, które składa się Fiskusowi, często znajduje się pole na „podpis i pieczątkę firmową”. Takie sytuacje można mnożyć, dlatego choć prawo nie nakłada tego obowiązku, w praktyce prędzej czy później przedsiębiorca musi wyrobić pieczątkę firmową.
Trzeba też pamiętać, że w sytuacji kontaktów z organami innymi niż te należące do administracji publicznej, działają jeszcze wewnętrzne regulaminy. Ponadto posiadanie pieczęci podnosi prestiż przedsiębiorcy i czasem eliminuje konieczność noszenia przy sobie stale części pism i przechowywania danych, np. numeru NIP. W praktyce takie rozwiązanie jest po prostu korzystne. O tym, według jakich zasad umieszczać dane na pieczątce, piszemy w kolejnych akapitach.
Koszt wyrobienia pieczątki firmowej
Większość przedsiębiorców decyduje się na wyrobienie pieczęci firmowej również dlatego, że wiąże się to z niewielkim kosztem. Faktycznie – zakup pieczęci to koszt w granicach od 20 do 50 zł, w zależności od wybranego modelu. Cena jest niewielka, a dzięki nabyciu pieczątki, przedsiębiorca rozwiązuje wiele problemów, zwłaszcza z koniecznością tłumaczenia się, dlaczego tej nie przystawił na dokumencie.
Gdzie zamówić pieczątkę? Sprzedażą takich zajmują się profesjonalne firmy. Na rynku działają również przedsiębiorstwa, zajmujące się produkowaniem pieczątek, obecnie bardzo łatwo i szybko możne taką pieczęć także zamówić przez internet. W związku z tym wybór jest bardzo szeroki, a każdy przedsiębiorca ma możliwość wybrać swoją wśród różnorodnych modeli. Faktycznie zatem, choć osoba prowadząca działalność gospodarczą nie ma obowiązku posiadania pieczęci firmowej, warto na taką postawić.
Czy istnieje uniwersalny wzór pieczątki?
Pieczęć przedsiębiorstwa, jak wspomnieliśmy, nie jest wymagana przepisami prawa, dlatego nie istnieje jeden uniwersalny wzór pieczątki firmowej, na podstawie którego wszystkie byłyby wykonywane. Miejsce na pieczątkę znajduje się na większości urzędowych formularzy, dlatego należy uznać, iż pełni ona funkcję informacyjną i pozwala na identyfikacyjną firmy. Tym samym kwestie tego, co powinno być na pieczątce, regulowane są przepisami powiązanymi. Wskazuje się w nich, jakie informacje muszą pojawić się na zamówieniach handlowych i pismach wymaganych w różnego rodzaju instytucjach państwowych – to właśnie w takich sytuacjach najczęściej korzysta się z pieczęci.

Pieczątki firmowych spółek z ograniczoną odpowiedzialnością mogą zawierać pełną nazwę przedsiębiorstwa, jednak pieczątka firmy zwykle nie jest zbyt duża, dlatego dozwolone jest korzystanie z nazw skróconych. Dla jednoosobowych działalności gospodarczych wymagane jest podanie pełnego imienia i nazwiska przedsiębiorcy, a jeśli we wniosku CEIDG-1 zgłoszono jeszcze dodatkową nazwę, to ona również może być umieszczona na pieczęci. Pozostałe ważne dane na pieczątce to oczywiście numer identyfikacji podatkowej, czyli NIP oraz adres siedziby firmy. Adres musi być taki sam jak podany we wnioskach rejestracyjnych danej działalności. Jeśli siedziba nie jest wskazana, np. w jednoosobowej działalności gospodarczej, to trzeba podać adres przedsiębiorcy.
Od kilku już lat na pieczątce firmowej nie trzeba umieszczać numeru REGON – obowiązek ten nakładała Ustawa o statystyce publicznej, ale zapis ten usunięto po nowelizacjach. Wymienione informacje to podstawa, ale dodatkowo na pieczątce warto też umieścić numer telefonu, adres mailowy czy adres strony internetowej przedsiębiorstwa. Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością mogą też zamieścić numer KRS i wzmiankę o wysokości kapitału zakładowego – wspomina o tym kodeks spółek handlowych, w którym podkreśla się, że zamówienia handlowe oraz pisma powinny zawierać nie tylko podstawowe dane, ale również informacje o sądzie rejestracyjnym i kapitale zakładowym.
To może Cię również zainteresować