Spis treści
Czym jest wolontariat pracowniczy i jakie są jego cele?
Wolontariat pracowniczy to forma aktywności społecznej, która polega na tym, że pracownicy wspólnie, w godzinach pracy, wykonują określone zadania mające na celu pomaganie konkretnym osobom lub instytucjom, np. szkołom czy domom opieki. Idea wolontariatu pracowniczego różni się od klasycznego wolontariatu tym, że odbywa się on w ramach pracy i angażuje zespoły pracowników działających razem na rzecz określonych celów społecznych.
Głównym celem wolontariatu pracowniczego jest niesienie pomocy i wsparcia osobom lub instytucjom, które tego potrzebują. Poprzez zaangażowanie pracowników w akcje społeczne, firma może realnie wpłynąć na poprawę warunków życia w lokalnym środowisku. Działania wolontariatu pracowniczego mogą obejmować szeroki zakres działań, począwszy od remontów budynków, poprzez organizację zbiórek, aż po prowadzenie warsztatów edukacyjnych. Dodatkowym celem jest zintegrowanie pracowników wokół wspólnej idei pomagania i wolontariatu, co może korzystnie wpłynąć na relacje w zespole oraz budowanie więzi między pracownikami.
Każda firma, która wprowadza program wolontariatu czerpie szereg korzyści
Przede wszystkim należy zauważyć, że pracodawca stwarza dzięki temu swoim pracownikom pole do aktywności społecznej. Pracownicy mogą nie tylko integrować się – co ma znaczenie zwłaszcza w odniesieniu do dużych firm – ale również mieć większą satysfakcję z wykonywanej pracy. Warto przy tym zauważyć, że realizowanie poszczególnych zadań powinno odbywać się zgodnie z umiejętnościami lub zainteresowaniami osób zatrudnionych. Ten aspekt podkreślają zwłaszcza specjaliści, którzy działają w branży HR. Jakie jeszcze korzyści może odnieść firma, w której wdrożono wolontariat pracowniczy?
Wizerunek firmy
Korzyści firmy w zakresie wizerunku – po wprowadzeniu wolontariatu pracowniczego – należy rozpatrywać na dwóch płaszczyznach. Przede wszystkim inaczej na zakład pracy patrzą osoby w nim pracujące. Taka firma przestaje być dla nich wyłącznie miejscem, w którym zarabiają pieniądze i wykonują powierzone im obowiązki służbowe. Trzeba przy tym zwrócić uwagę na fakt, że znacząco wzrasta poziom energii i motywacji wśród pracowników, gdyż są oni społecznie zaangażowani i dodatkowo mają możliwość niesienia pomocy innym, potrzebującym. Poza tym trzeba pamiętać, że firma staje się społecznie odpowiedzialna – jest doceniana przez inne instytucje i przede wszystkim osoby, którym niesie pomoc.
Budowanie więzi między pracownikami
Wolontariat pracowniczy pomaga w budowaniu więzi na linii pracownik-firma i jednocześnie między zatrudnionymi. Dzieje się tak dlatego, że w naturalny sposób dochodzi tu do wyłonienia liderów, budowania prestiżu. Co więcej, pracownik czuje, że jest potrzebny nie tylko przy swoim biurku, ale – w godzinach pracy – może również pomagać. Ewentualne działania w grupie to konieczność poznania ludzi z innych działów, wymiana doświadczeń i poglądów. Wszystko to sprawia, że osoby zatrudnione stają się społecznie aktywne. Przede wszystkim jednak nie jest to przymus – wolontariuszem może zostać każdy, ale nie powinno być to pracownikom narzucane.
Dlaczego warto?
Jeżeli jesteś szefem, to doskonale zdajesz sobie sprawę z tego, że pracowników należy nieustannie motywować do pracy. Niekiedy wysokie zarobki w połączeniu z dostępem do systemu opieki medycznej czy służbowy sprzęt z górnej półki to za mało. Część pracowników może postrzegać swoje życie zawodowe jako po prostu dobre, ale nie doskonałe. Wprowadzenie wolontariatu pracowniczego to szansa na weryfikacje życiowych wartości czy przekonań. Dzięki takiej akcji pojawiają się inspiracje, zaś pracownicy otrzymują szansę, aby się dowartościować i móc spróbować czegoś nowego. Niejednokrotnie to właśnie wolontariat sprawia, że pracownik zmienia swój sposób myślenia, przełamuje negatywny stereotyp. To wyzwanie, dzięki któremu można zaangażować się w niesienie pomocy tym, którzy mają w życiu gorzej.
Biznes i wolontariat
Prowadzenie firmy to doskonały sposób na to, aby budować swój wiarygodny wizerunek. Poza tym, taka aktywność pozwala również na poznanie partnerów działających w środowisku, na nawiązanie kontaktów, które w okresie późniejszym mogą się przydać. Co więcej, działalność na rzecz lokalnej społeczności to odpowiadanie na potrzeby dużej grupy, u której buduje się świadomość marki. Takie działania, jak podkreślają specjaliści z zakresu HR, pozwalają również na poznanie i kooperację z otoczeniem. Mają one również wpływ na poziom świadczonych usług – pracownicy są bardziej empatyczni w stosunku do klientów, ich potrzeb. Dzięki temu wykonują powierzone im działania lepiej, szybciej i z większym zaangażowaniem. Trzeba też pamiętać o tym, że mniej boją się przyszłości – działanie w grupie pozwala nabrać przekonania, że nawet w złych chwilach znajdzie się ktoś, kto wyciągnie pomocą dłoń.
Piątki z myślą o innych
Wolontariat pracowniczy to przede wszystkim okazja, by wszyscy pracownicy, którzy na co dzień pracują przy swoich biurkach wykonali jakąś pracę wspólnymi siłami. W zależności od firmy i jej wielkości, wolontariat może przybrać różne formy. Część przedsiębiorców organizuje takie spotkania jednorazowo, część zaś decyduje się na wdrożenie wolontariatu cyklicznego, np. w ostatni piątek każdego miesiąca. Niezależnie od formy, cel jest zawsze taki sam – pomoc określonym osobom lub instytucjom. Może to być np. wymalowanie sal w szkole lub posprzątanie najbliższego w okolicy parku. Wybór pracowników nie ma większego znaczenia, ważne jednak, by służył społeczności. Przy wolontariacie ważne jest to, by pracownicy wykonywali pracę razem. Dzięki temu nie tylko mogą lepiej się poznać, lecz także oderwać się od swoich codziennych zajęć. To doskonały sposób, by pożegnać monotonię.
Pomoc fundacji
Inną możliwością jest stworzenie przez firmę fundacji lub wspieranie już istniejącej. W pierwszym przypadku część wypracowanych przez pracowników zysków jest przeznaczana bezpośrednio na działanie fundacji, w drugim zaś fundacja może być wspierana przez zatrudnionych na różne sposoby. Wśród najpopularniejszych wskazać należy fizyczną pomoc, np. organizowanie zbiorek, pomoc przy wykonywaniu codziennych prac związanych z funkcjonowaniem podmiotu czy wspieranie go w miesiącach, w których pracy jest najwięcej. Warto zauważyć, że gdy przedsiębiorca decyduje się na powołanie fundacji, to właśnie pracownicy są za nią odpowiedzialni, poświęcają swój czas i energię, by jej pomóc.
Wrażliwy pracownik
Nie można zapomnieć, że uczestnictwo w wolontariacie pracowniczym to również duże wydarzenie z punktu widzenia poszczególnych zatrudnionych. Stają się oni nie tylko bardziej wrażliwi, lecz także zmieniają się ich priorytety. Pomoc innym to wyjście poza własną strefę komfortu, a dzięki temu możliwe jest poszerzenie swoich horyzontów. Ponadto, pracownik sam przed sobą musi przyznać, że by pomagać innym wcale nie potrzeba wiele czasu – wystarczy po prostu wstać i zabrać się do pracy.
Wolontariat pracowniczy to nie nowość w polskich warunkach. Trzeba jednak podkreślić, że pomysł na to, by pracownicy firm włączali się do lokalnego życia przywędrował do nas z Europy Zachodniej. Funkcjonujące tam zakłady pracy jako pierwsze postanowiły wspomagać potrzebujących i działać na rzecz lokalnych społeczności. Dziś do tej idei przekonują się kolejne firmy na całym świecie. I okazuje się, że wolontariat pracowniczy to doskonały sposób, by zatrudnieni poznali się jeszcze lepiej.
Nawiązanie współpracy z innymi firmami
Wolontariat pracowniczy niekiedy wychodzi poza jedną firmę. Dziś już nie należy do rzadkości sytuacja, w której przy danym projekcie, np. odmalowaniu sal szkolnych, współpracują ze sobą pracownicy z konkurencyjnych zakładów pracy. Wbrew pozorom żadna z firm nie traci, przeciwnie – zatrudnieni mają szansę się poznać, mogą również zapoznać się z metodami pracy drugiej grupy. Również wizerunkowo takie zakłady wypadają całkiem dobrze – to, że ich właściciele potrafią porozumieć się poza codziennym zdobywaniem klientów bardzo dobrze o nich świadczy.
Wolontariat pracowniczy, a pandemia Covid-19
Pandemia COVID-19 wpłynęła na wiele dziedzin życia, w tym również na wolontariat pracowniczy. Ze względu na ograniczenia i obostrzenia, niektóre formy działania wolontariatu musiały zostać dostosowane do nowych warunków. Wielu pracowników angażowało się w pomoc społeczną zdalnie, np. poprzez organizację zbiórek online czy prowadzenie edukacyjnych webinarów. Mimo trudności, wolontariat pracowniczy okazał się niezwykle ważny w czasach pandemii, pozwalając na wsparcie osób potrzebujących i budowanie więzi w zespole pracowników.
To może Cię również zainteresować