Spis treści
Telemarketerzy są często określani mianem pracowników call center. Jaki jest zakres ich obowiązków? Ten zależy głównie od rodzaju infolinii, na której pracują. Zasadniczo wyróżnia się infolinie z połączeniami wychodzącymi i przychodzącymi. W przypadku tych pierwszych telemarketerzy mają za zadanie oferowanie konkretnych produktów. Infolinie przychodzące to m.in. infolinie techniczne. Zatrudnione tam osoby najczęściej pomagają dzwoniącym rozwiązać problem np. ze sprzętem.
Czy ty możesz zostać telemarketerem?
Wiele osób uważa, że by otrzymać pracę na infolinii, wcale nie trzeba wykazać się konkretnymi umiejętnościami. Tymczasem firmy prowadzące infolinie już dawno zauważyły konkretne korzyści płynące z faktu zatrudniania specjalistów, czyli np. dobrych sprzedawców. Z tego też względu tak istotne jest to, by potencjalny kandydat zainteresowany zatrudnieniem właśnie na infolinii, posiadał konkretne predyspozycje. O jakich mowa?
Podstawą jest to, by osoba zainteresowana pracą na infolinii umiała rozmawiać z potencjalnymi klientami. Znaczenie ma również to, by szybko rozpoznawała ich potrzeby. To zaś nie zawsze jest łatwe, bo nie wszyscy rozmówcy są w stanie powiedzieć, czego konkretnie oczekują. Liczy się też ciepły ton głosu. Wszystkie te czynniki mogą wpłynąć na efekt rozmowy, czyli na to, czy klient zdecyduje się nabyć konkretny produkt.
Jak zostać skutecznym telemarketerem?
Kto może pracować jako telemarketer? Czy istnieją określone umiejętności, które są niezbędne do wykonywania zawodu telemarketera? Na pewno kluczowe jest umiejętność nawiązywania i utrzymywania kontaktu z klientem. Dobry telemarketer powinien szybko nawiązać relację z rozmówcą, a także potrafić odpowiednio zareagować na jego potrzeby. Ważne jest także znajomość produktu czy usługi, którą sprzedaje - to podstawa skutecznego przekonywania klienta. W przypadku pracy w call center sprzedażą usług, nieocenione może okazać się także doświadczenie w email marketingu.
Kluczowe obowiązki telemarketera - co powinieneś wiedzieć?
Głównym zadaniem telemarketera jest przede wszystkim sprzedaż produktów lub usług. Jest to zawód, w którym kluczowa jest umiejętność przekonywania i budowania relacji z klientem. Obowiązki telemarketera obejmują między innymi prowadzenie rozmów telefonicznych z klientami, prezentowanie ofert, negocjowanie warunków sprzedaży, ale także dbanie o dobry wizerunek firmy. Często do obowiązków telemarketera należy również obsługa email marketingu. Pomimo że jest to wymagające zadanie, dla osób, które lubią kontakt z ludźmi i są skuteczne w sprzedaży, praca telemarketera może być bardzo satysfakcjonująca.
Gdzie szukać zatrudnienia jako telemarketer?
Znalezienie zatrudnienia nie powinno być większym problemem, bo co najmniej jedną firmę utrzymującą infolinię można znaleźć w każdym większym mieście Polski. Część z nich nie zatrudnia jednak bezpośrednio, ale przez agencje zatrudnienia. Z tego względu osoby zainteresowane powinny regularnie przeglądać nie tylko portale z ogłoszeniami o pracę, lecz także zaglądać na serwisy lokalnie działających agencji zatrudnienia.
Osoby posługujące się doskonale językiem obcym, mogą również wystosować zapytania do zagranicznych podmiotów mających swoje oddziały lub przedstawicielstwa w Polsce. Takie firmy często utrzymują infolinie dla klientów, zaś od pracowników wymagają tego, by władali oni co najmniej jednym językiem obcym w stopniu komunikatywnym. Znalezienie zatrudnienia w takiej firmie to również wyższe – niż w pozostałych – wynagrodzenie.
Umowa i zarobki, czyli na co może liczyć telemarketer?
Zarobki, na które mogą liczyć telemarketerzy nie należą do najwyższych. Zdecydowana większość pracowników call center nie pracuje w pełnym wymiarze godzin, ale np. na ¾ czy ½ etatu. Z tego też względu wiele osób zatrudnionych w takich miejscach to rzeczywiście studenci lub osoby, które nie mogą pozwolić sobie na pracę w pełnym wymiarze godzin (bo np. opiekują się dzieckiem).
Odrębną kwestią jest umowa. Tylko niewielka część pracowników infolinii otrzymuje umowę o pracę – większość pracuje na postawie jednej z umów cywilnoprawnych, czyli umowy zlecenia lub umowy o dzieło. Również na ten fakt powinny zwrócić uwagę osoby zamierzające szukać pracy na jednej z działających infolinii.
Praca telemarketera - czym naprawdę jest ta praca?
Praca telemarketera może być bardzo różna w zależności od tego, w jakim typie call center dana osoba pracuje. Możliwości są wiele - od firm zajmujących się sprzedażą produktów, przez te obsługujące infolinie techniczne, po firmy oferujące usługi finansowe czy telekomunikacyjne. W każdym przypadku jednak, rolą telemarketera jest przede wszystkim dbałość o relacje z klientem i skuteczna sprzedaż. O ile zakres obowiązków może się różnić, o tyle jedno jest pewne - praca telemarketera to przede wszystkim praca z ludźmi, która wymaga empatii, cierpliwości i umiejętności komunikacyjnych.
To może Cię również zainteresować