Spis treści
Telemarketerzy są często określani mianem pracowników call center. Jaki jest zakres ich obowiązków? Ten zależy głównie od rodzaju infolinii, na której pracują. Zasadniczo wyróżnia się infolinie z połączeniami wychodzącymi i przychodzącymi. W przypadku tych pierwszych telemarketerzy mają za zadanie oferować i nakładać do zakupu konkretnych produktów. Infolinie przychodzące to m.in. infolinie techniczne. Zatrudnione tam osoby najczęściej pomagają dzwoniącym rozwiązać problem np. ze sprzętem.
Czy ty możesz zostać telemarketerem?
Wiele osób uważa, że by otrzymać pracę na infolinii, wcale nie trzeba wykazać się konkretnymi umiejętnościami. Tymczasem firmy prowadzące infolinie już dawno zauważyły konkretne korzyści płynące z faktu zatrudniania specjalistów, czyli np. dobrych sprzedawców. Z tego też względu tak istotne jest to, by potencjalny kandydat zainteresowany zatrudnieniem właśnie na infolinii, posiadał konkretne predyspozycje. O jakich mowa?
Podstawą jest to, by osoba zainteresowana pracą na infolinii umiała rozmawiać z potencjalnymi klientami. Znaczenie ma również to, by szybko rozpoznawała ich potrzeby. To zaś nie zawsze jest łatwe, bo nie wszyscy rozmówcy są w stanie powiedzieć, czego konkretnie oczekują. Liczy się też ciepły ton głosu. Wszystkie te czynniki mogą wpłynąć na efekt rozmowy, czyli na to, czy klient zdecyduje się nabyć konkretny produkt.
Gdzie szukać zatrudnienia?
Znalezienie zatrudnienia nie powinno być większym problemem, bo co najmniej jedną firmę utrzymującą infolinię można znaleźć w każdym większym mieście Polski. Część z nich nie zatrudnia jednak bezpośrednio, ale przez agencje zatrudnienia. Z tego względu osoby zainteresowane powinny regularnie przeglądać nie tylko portale z ogłoszeniami o pracę, lecz także zaglądać na serwisy lokalnie działających agencji zatrudnienia.
Osoby posługujący się doskonale językiem obcym, mogą również wystosować zapytania do zagranicznych podmiotów mających swoje oddziały lub przedstawicielstwa w Polsce. Takie firmy często utrzymują infolinie dla klientów, zaś od pracowników wymagają tego, by władali oni co najmniej jednym językiem obcym w stopniu komunikatywnym. Znalezienie zatrudnienia w takiej firmie to również wyższe – niż w pozostałych – wynagrodzenie.
Umowa i zarobki, czyli na co może liczyć telemarketer?
Zarobki, na które mogą liczyć telemarketerzy nie należą do najwyższych. Zdecydowana większość pracowników call center nie pracuje w pełnym wymiarze godzin, ale np. na ¾ czy ½ etatu. Z tego też względu wiele osób zatrudnionych w takich miejscach to rzeczywiście studenci lub osoby, które nie mogą pozwolić sobie na pracę w pełnym wymiarze godzin (bo np. opiekują się dzieckiem).
Odrębną kwestią jest umowa. Tylko niewielka część pracowników infolinii otrzymuje umowę o pracę – większość pracuje na postawie jednej z umów cywilnoprawnych, czyli umowy zlecenia lub umowy o dzieło. Również na ten fakt powinny zwrócić uwagę osoby zamierzające szukać pracy na jednej z działających infolinii.
To może Cię również zainteresować