Spis treści
Coworking można tłumaczyć jako wspólną pracę dwóch lub więcej osób. Istotne jest przy tym to, że nie pracują one nad wspólnym projektem, ale swoje zadania realizują w tym samym pomieszczeniu. Jednocześnie biuro znajduje się w dobrej lokalizacji, najczęściej w centrum miasta. Taka lokalizacja ułatwia dojazd wszystkim zainteresowanym, którzy nie chcą pracować w zaciszu własnego mieszkania.
Rosnąca popularność coworkingu
W dzisiejszych czasach, coraz więcej pracodawców zwraca uwagę na innowacyjne sposoby organizacji pracy, a coworking wyróżnia się jako dynamicznie rozwijająca się koncepcja. Biura coworkingowe w największych miastach stały się symbolem nowoczesności i elastyczności w prowadzeniu biznesu, przyciągając przedsiębiorców z różnych branż. Ta rosnąca popularność coworkingu to wynik potrzeby dostosowania się do zmieniających się trendów rynkowych i preferencji pracowników.
Współcześnie coworkingiem nie interesują się wyłącznie freelancerzy lub osoby, które zrezygnowały z pracy w biurze na rzecz pracy w domu. Coraz częściej wynajmem powierzchni coworkingowych są zainteresowani sami pracodawcy. Takie rozwiązanie pozwala im zaoszczędzić środki, które należałoby przeznaczyć na wynajem przestrzeni biurowej (całego biura). Już dziś w największych miastach w Polsce można znaleźć pracodawców, którzy stawiają na pracę w przestrzeni coworkingowej. Oni też, z myślą o swoich pracownikach, najczęściej wynajmują więcej niż jedno biurko.
Coworking to same zalety!
O zaletach coworkingu można mówić zarówno w kontekście pracowników, jak i pracodawców. Ci pierwsi mają możliwość wymieniać się kontaktami z osobami, które, tak jak oni, zdecydowali się pracować w domu. W ten sposób najłatwiej budować własną sieć kontaktów. Te, jak wiadomo, mogą przydać się później – wówczas, gdy pracownik będzie poszukiwał np. dodatkowego zatrudnienia czy chciał zmienić szefa.
Poza tym, że coworking to sporo zalet z punktu widzenia pracowników, nie można zapomnieć, że korzystają również pracodawcy. Ci drudzy, jak wspomniano, mogą przede wszystkim zaoszczędzić na kosztach wynajmu pomieszczeń biurowych. Jest to szczególnie ważne, jeżeli przedsiębiorca stawia na optymalizację kosztów. W takim przypadku wystarczy, że porozmawia on z pracownikami o zaletach telepracy i ustali warunki jej wykonywania.
Praca w kreatywnym miejscu
Zdecydowana większość biur coworkingowych znajduje się w atrakcyjnych lokalizacjach. Ale nie tylko lokalizacja jest istotna. Z punktu widzenia osób zainteresowanych pracą w takim miejscu istotne jest też to, że większość takich biur jest doskonale urządzona. Zdecydowana większość biur coworkingowych w największych miastach Polski jest zaprojektowana i wykonana w taki sposób, by sprzyjać kreatywności osób wynajmujących biurka.
Jak zatem urządzone są biura coworkingowe? Nie brakuje takich, w których biurka znajdują się pod… palmami. Nie brakuje również takich, w których znajdują się… leżaki. A wszystko to po to, by osoby zainteresowane mogły wykonywać swoją pracę w kreatywnym miejscu, w którym warunki sprzyjają wykonywaniu pracy zawodowej.
Bo lepiej wyjść z domu
Wynajęcie biura w mieście jest szczególnie istotne dla osób wykonujących pracę w domu. Podkreśla to wielu specjalistów, wskazując, że wykonywanie zawodowych obowiązków w domowym zaciszu, choć jest kuszące, na dłużą metę może spowodować zaburzenie między życiem prywatnym a zawodowym. Wówczas też dochodzi do sytuacji, że pracownik faktycznie wykonuje pracę przez cały dzień, bo nie potrafi zwiększyć swojej efektywności w ciągu godzin pracy. Brak przełożonych sprzyja temu, że pracownik faktycznie nie wykonuje swoich obowiązków wówczas, gdy powinien.
Eksperci zajmujący się zagadnieniem pracy zawodowej wskazują, że coworking jest istotny nie tylko z uwagi na finanse, lecz także z uwagi na rozwój więzi społecznych. W biurach, w których można wynająć biurko, bez większego problemu można również poznać nowych ludzi i to z innych branż. A to kolejny powód, dla którego wyjście z domu i wynajęcie biura w jednej z przestrzeni coworkingowych jest opłacalne i przynosi konkretne korzyści.
Przedsiębiorcy najczęściej posiadali własne przestrzenie, w których prowadzili działalność lub decydowali się na wynajem biura. Współcześnie istnieje jeszcze jedna droga – możliwość wynajmu biurka w przestrzeni coworkingowej. Biura coworkingowe prężnie działają już w wielu miastach Polski. Ich właściciele proponują zainteresowanym zarówno wynajem biurka na godziny, jak i nielimitowany dostęp do biura po wykupieniu miesięcznego abonamentu. Część biur coworkingowych idzie o krok dalej, proponując np. pomoc asystenta, obsługę concierge czy wirtualny adres.
Koszty własnego biura vs. coworking
Porównując koszty prowadzenia własnego biura do wynajmu przestrzeni coworkingowej, widać wyraźną różnicę. Wynajem biura coworkingowego wiąże się z niższymi kosztami początkowymi, eliminując konieczność inwestowania w wyposażenie, meble i inne elementy potrzebne do urządzenia biura. Pracodawcy płacą tylko za rzeczywiście wykorzystane biurka, co jest szczególnie opłacalne dla firm, które nie potrzebują stałego miejsca pracy dla każdego pracownika.
Ponadto, koszty stałego utrzymania biura, takie jak czynsz, media czy utrzymanie infrastruktury, są znacznie niższe przy korzystaniu z biura coworkingowego. To pozwala pracodawcom skupić się na rozwijaniu biznesu, zamiast angażować znaczące środki finansowe w koszty niezwiązane bezpośrednio z produkcją i działalnością firmy.
Zacznij od zbadania rynku
Gdybyś miał otworzyć np. sklep spożywczy, to sprawdziłbyś, jak wygląda lokalny rynek, prawda? Poza zorientowaniem się, jak wiele takich podmiotów działa w najbliższej okolicy, z pewnością wziąłbyś pod uwagę liczbę mieszkańców i ich potrzeby. Podobnie sytuacja powinna wyglądać wówczas, gdy zamierzasz otworzyć punkt coworkingowy. Stworzenie takiej przestrzeni wiąże się z koniecznością poniesienia sporych kosztów. Dobrze zatem, abyś miał pewność, że podjęte wysiłki zwrócą się.
Jak zadbać się za badanie lokalnego rynku? Tu z pomocą przychodzą nowoczesne technologie i artykuły informacje na lokalnych portalach. W ten sposób może z łatwością zorientować się, ile osób jest potencjalnie zainteresowanych pracą w takiej przestrzeni. Dobrym pomysłem jest również zorganizowanie spotkania informacyjnego. W trakcie takiego możesz również sprawdzić (choćby za pomocą ankiet), czego konkretnie oczekują osoby, które chciałyby pracować w przestrzeni coworkingowej. W przypadku niewielkich miejscowości, gdzie takie biura jeszcze nie funkcjonują, dobrze zorientować się również, ile potencjalnie zainteresowani będą skłonni zapłacić za godzinę lub miesiąc dostępu do biura. To pozwoli na dokładniejszą kalkulację kosztów.
Warto również zapoznać się z artykułem: Własna firma. Jak pozyskać środki na start?
Biuro tylko w prestiżowej lokalizacji?
Decydując się prowadzić biuro coworkingowe, musisz pamiętać przede wszystkim o jego lokalizacji. Jeżeli wynajmiesz przestrzeń biurową w prestiżowej dzielnicy lub lokalizacji, masz szansę dotrzeć do szerokiego grona przedsiębiorców lub freelancerów, czyli twoich potencjalnych klientów. Pamiętaj jednak, że takie rozwiązanie jest stosunkowo drogie – musisz liczyć się z tym, że wynajem biura będzie naprawdę drogi.
Nie wszystkie biura coworkingowe działające w Polsce znajdują się w prestiżowych lokalizacjach. Czasem wystarczy, aby biuro znajdowało się w dobrze skomunikowanym punkcie miasta. Dużo zależy od tego, kto będzie korzystał z biura. Jeżeli mowa o przedsiębiorcach poszukujących po prostu miejsca do pracy, lokalizacja nie ma większego znaczenia. Inaczej jest wówczas, gdy twoimi klientami będą głównie klienci poszukujący np. sal konferencyjnych na spotkania z klientami.
Dobre wyposażenie to podstawa
Jak zainteresować klientów swoją ofertą? Otwierając biuro coworkingowe w dużym mieście, w którym już na starcie musisz zmierzyć się z konkurencją, musisz postawić na wyposażenie. Jako np. freelancer chciałbyś pracować w kreatywnej przestrzeni, prawda? Dlatego właśnie taką powinieneś stworzyć. Mając pieniądze na rozwój biznesu, powinieneś pomyśleć np. o zaangażowaniu architekta lub dekoratora wnętrz. W ten sposób otrzymasz przestrzeń urządzoną w nowoczesnym sposób, która będzie przyciągać drobnych przedsiębiorców czy nawet niewielkie firmy.
Pamiętaj również o stworzeniu pomieszczenia socjalnego. Udostępnij swoim klientom wszystkie niezbędne urządzenia biurowe, np. faks, drukarkę czy skaner. Nieustannie badaj również potrzeby tych, którzy nawiążą z tobą współpracę. Dzięki temu z powodzeniem będziesz mógł konkurować z innymi podmiotami działającymi na rynku.
Zapozaj się z tekstem: Nowe obowiązki pracodawcy już od 1 września 2016 roku.
Zalety coworkingu | Przestrzeń coworkingowa | Koszty i elastyczność | Przyszłość coworkingu |
---|---|---|---|
• Budowanie sieci kontaktów • Rozwój relacji zawodowych |
• Nowoczesne i kreatywne przestrzenie • Współdzielone miejsca |
• Oszczędność na wynajmie • Elastyczne opcje |
• Rozwijający się trend • Rewolucja w pracy |
• Wymiana doświadczeń • Rozwój osobisty |
• Lokalizacja w centrum • Funkcjonalne biurka |
• Bez konieczności stałego wynajmu • Oszczędności |
• Rosnąca popularność • Nowe możliwości |
• Praca w kreatywnej atmosferze • Nowe perspektywy |
• Dobre wyposażenie biura • Pomocne narzędzia |
• Minimalizacja kosztów • Dostosowanie do potrzeb |
• Zmiana sposobu pracy • Wpływ na rynek |
Dlaczego warto zwrócić uwagę na coworking?
Decydując się na wprowadzenie elementów coworkingu w swojej firmie, pracodawcy stawiają na nowoczesny sposób pracy, który uwzględnia potrzeby współczesnych profesjonalistów. Elastyczne biuro, dynamiczne środowisko i możliwość współpracy w różnorodnych dziedzinach przyciągają utalentowanych pracowników oraz sprzyjają innowacjom. Wynajmując biura coworkingowe, pracodawcy nie tylko redukują koszty, ale także tworzą przestrzeń sprzyjającą efektywnej i inspirującej pracy.
To może Cię również zainteresować