Własna firma

Na czym oszczędzać, prowadząc firmę?

5 z 5

Ocena: 5 z 5 | 13 głosów

13 głosów

7 komentarzy

Na czym oszczędzać, prowadząc firmę?
Oszczędzanie w firmie to skomplikowane zagadnienie, bo możliwości, jakie ma przedsiębiorca na tym polu zależą głównie od tego, w jakiej branży działa jego firma. Optymalizacja kosztów, bo tak mówi się o oszczędzaniu w firmie, może dotyczyć różnych płaszczyzn. Jakich najczęściej?

Japońscy przedsiębiorcy doskonale wiedzą, że w obliczu kryzysu lub osiągnięcia przez firmę niższych zysków niż zaplanowane, to prezesi firm jako pierwsi mają obowiązek zrezygnować z otrzymywanych wynagrodzeń lub zmniejszyć je o kilkanaście procent. Jako przykład można podać firmę Nintendo, której szefostwo i kadra zarządzająca oddali od 20 do 30% swojej pensji wówczas, gdy ogłoszono, że przedsiębiorstwo wypracowało niższe zyski niż oczekiwano. W Polsce większość prezesów nie rezygnuje z wynagrodzeń, ale w obliczu strat, kryzysu lub problemu z płynnością firmy szuka płaszczyzn, na których można byłoby poczynić oszczędności.

Niezależnie od tego, czy mowa o dużej, międzynarodowej korporacji, czy też o znacznie mniejszej, działającej lokalnie firmie, każda musi pamiętać o tym, by bacznie przyglądać się wydatkom. Gdy te są zbyt duże, należy rozważyć optymalizację kosztów. Jest to możliwe na kilku płaszczyznach przez następujące działania: zlecenie części prac podmiotom zewnętrznym, dokładne zapoznanie się ze stanem zatrudnienia i rodzajami umów, jakie zostały wręczone pracownikom czy przeanalizowaniem wydatków związanych z zakupem papieru lub przyborów biurowych.

Szukasz pracy?
Dodana
Dodana
Dodana
Polecana

PRACOWNIK UTRZYMANIA RUCHU (K/M)

AUDIT HR Sp. z o.o.

  • Kłodawa
Dodana

KONTROLER JAKOŚCI (K/M)

AUDIT HR Sp. z o.o.

  • Gorzów Wielkopolski
Dodana


Współpraca z podmiotami zewnętrznymi

Dziś nikogo nie dziwi to, że przedsiębiorca nawiązuje współpracę z podmiotami zewnętrznymi. Przykładem takiego działania jest np. zlecanie prac firmom zajmującym się sprzątaniem czy prowadzeniem księgowości. Taka optymalizacja kosztów jest sprawdzona – nie tylko pozwala na poczynienie w firmie oszczędności, lecz przede wszystkim umożliwia współpracę ze specjalistami z danego zakresu. Przedsiębiorca może mieć zatem pewność, że powierza zadania osobom o odpowiednim wykształceniu czy doświadczeniu.
Współpraca z podmiotami zewnętrznymi może dotyczyć zarówno dostarczania dóbr, jak i usług. W zakresie dostaw produktów najczęściej współpracują ze sobą firmy produkcyjne, które wzajemnie uzupełniają swoją ofertę.


Nie obniżka pensji, ale zmiana umowy

Zatrudnienia pracowników wiąże się z konkretnymi kosztami. Przedsiębiorca powinien pamiętać, że nie zawsze do podpisania kandydatowi musi wręczyć umowę o pracę, czasem wystarczająca jest umowa cywilnoprawna: zlecenie lub o dzieło. Doradztwo w tym zakresie prowadzi wiele firm, które intensywnie rozwijają się, oferując swoje usługi przedsiębiorcom.

By mądrze oszczędzać, przedsiębiorca powinien zainteresować się nie tylko stanem zatrudnienia w swojej firmie, lecz także umowami, jakie zostały wręczone poszczególnych pracownikom. Dzięki temu będzie miał możliwość zweryfikować, czy rzeczywiście wszyscy zatrudnieni muszą wykonywać swoje obowiązki na podstawie umowy o pracę. Ponieważ jednak popełnienie błędów w tym zakresie może być kosztowe, niezbędne jest zdanie się na opinię specjalistów.


Ile miesięcznie firma wydaje na… papier?

Często drukujemy zupełnie niepotrzebne nam dokumenty. Na znacznie większą skalę odbywa się to w firmach. Przedsiębiorca powinien dokładnie przeanalizować, czy wydatki na papier lub przybory biurowe nie są zbyt duże. Uwagę należy zwrócić również na to, czy firma nie wydaje zbyt wiele pieniędzy tytułem utrzymania urządzeń biurowych. Zdarza się, że zupełnie niepotrzebnie pracują np. trzy drukarki, podczas gdy w zupełności wystarczyłaby jedna.

Gdy mowa o wykorzystaniu papieru, należy pamiętać, że w tym zakresie przyda się edukacja zatrudnionych. Powinni oni dokładnie wiedzieć, jakie dokumenty mają drukować, a na druku jakich można oszczędzać.

Podziel się

7 komentarzy

Magda 1999

Magda 1999

Oszczędzanie to zawsze mądra decyzja, jeżeli można dzięki temu te środki inaczej przekeirować.
Bolko

Bolko

Wszystko zależy co to jest oszczędzanie, jeżeli dajesz do toalety brązowy papier to wcale to nie jest oszczędność a wstyd.
Boban Oleg

Boban Oleg

Z pewnością czytając takie porady człowiek dowie się najróżniejszych rzeczy jak oszczędzać na wszystkim prowadząc swoją firmę. Czasami można się wielkich cudów dowiedzieć i są one istotne.
drukarz

drukarz

W zależności od profilu firmy, warto oszczędzać. U nas w pracy- geodezja- bardzo dużo pracowników każdego dnia drukuje i wywala to co wydrukowane, bo popełnili błędy. A papier taki z drukiem kosztuje. Ile oszczędności już mogłoby być, gdyby wykonał pracę dobrze i raz wydrukował.
Mariusz

Mariusz

Oszczędności znalezione są zawsze korzystne. Wszystko zależy jak oszczędzać od profilu działalności danej firmy. Można zacząć od schematycznych rozwiązać lub szukać innych opcji.
Laura Wilczak

Laura Wilczak

Wiele oszczędności drobnych powoduje duże koszty. Jak dobrze zaplanować te sprawy to człowiek może się bardzo zdziwić ile można zaoszczędzić i wykorzystać inaczej.
Pinki

Pinki

Drukowanie niepotrzebny dokumentów to jakaś plaga. Często nie zdajemy sobie sprawy jak wiele można zaoszczędzić mądrym drukowaniem. W firmie polecam Documaster, bo pomaga zarządzać drukowaniem. No i dobra drukarka, która tez nie jest droga w utrzymaniu. I w ten prosty sposób oszczędności same się znajdują.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.

Dbamy o Twoją prywatność

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe, które za zgodą Użytkownika są przechowywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym Użytkownika, co może wiązać się również z przetwarzaniem danych osobowych Użytkownika. Pliki cookies przetwarzane przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem: ul. Legionów 26/28, 43-300 Bielsko-Biała, NIP: 5471567654, REGON: 070776507, w celu umożliwienia korzystania z Serwisu, jak również na potrzeby analizy zachowań Użytkownika w Serwisie, personalizacji prezentowanych Użytkownikowi treści oraz reklam, zapewnienia działania funkcji mediów społecznościowych oraz do zarządzania Serwisem. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies, jak również dostęp do panelu zarządzania ustawieniami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych zawartych w plikach cookies jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych wyrażona poprzez akceptację wykorzystania plików cookies (art. 6 (1)(a) RODO).

Zgoda udzielona poprzez wybór opcji "Wyrażam zgodę" oznacza akceptację wszystkich wykorzystywanych w Serwisie plików cookies. Zgoda Użytkownika może być w każdym momencie zmieniona poprzez kliknięcie w link umieszczony w Polityce Prywatności.

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo do żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących Użytkownikowi praw, można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.

Dostosowuję swój wybór

Dokonaj szczegółowego wyboru poniższych ustawień, aby zapisać indywidualne ustawienia prywatności. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Pliki cookies niezbędne do świadczenia usług drogą elektroniczną Zawsze aktywne
Narzędzia statystyczne i marketingowe Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads, Facebook Piksel (remarketing)
Narzędzie analityczne HotJar Statystyka