Twoje wsparcie w rekrutacji
Znajdź wymarzoną
ofertę pracy i APLIKUJ
OGŁOSZEŃ: 4079        SUBSKRYBUJE: 7524
Tematy, które interesują czytelników:  Aneks do umowy, Zwolnienie lekarskie, CV dla ucznia

Na czym oszczędzać, prowadząc firmę?

Na czym oszczędzać, prowadząc firmę?
Oszczędzanie w firmie to skomplikowane zagadnienie, bo możliwości, jakie ma przedsiębiorca na tym polu zależą głównie od tego, w jakiej branży działa jego firma. Optymalizacja kosztów, bo tak mówi się o oszczędzaniu w firmie, może dotyczyć różnych płaszczyzn. Jakich najczęściej?

Japońscy przedsiębiorcy doskonale wiedzą, że w obliczu kryzysu lub osiągnięcia przez firmę niższych zysków niż zaplanowane, to prezesi firm jako pierwsi mają obowiązek zrezygnować z otrzymywanych wynagrodzeń lub zmniejszyć je o kilkanaście procent. Jako przykład można podać firmę Nintendo, której szefostwo i kadra zarządzająca oddali od 20 do 30% swojej pensji wówczas, gdy ogłoszono, że przedsiębiorstwo wypracowało niższe zyski niż oczekiwano. W Polsce większość prezesów nie rezygnuje z wynagrodzeń, ale w obliczu strat, kryzysu lub problemu z płynnością firmy szuka płaszczyzn, na których można byłoby poczynić oszczędności.

Niezależnie od tego, czy mowa o dużej, międzynarodowej korporacji, czy też o znacznie mniejszej, działającej lokalnie firmie, każda musi pamiętać o tym, by bacznie przyglądać się wydatkom. Gdy te są zbyt duże, należy rozważyć optymalizację kosztów. Jest to możliwe na kilku płaszczyznach przez następujące działania: zlecenie części prac podmiotom zewnętrznym, dokładne zapoznanie się ze stanem zatrudnienia i rodzajami umów, jakie zostały wręczone pracownikom czy przeanalizowaniem wydatków związanych z zakupem papieru lub przyborów biurowych.


Współpraca z podmiotami zewnętrznymi

Dziś nikogo nie dziwi to, że przedsiębiorca nawiązuje współpracę z podmiotami zewnętrznymi. Przykładem takiego działania jest np. zlecanie prac firmom zajmującym się sprzątaniem czy prowadzeniem księgowości. Taka optymalizacja kosztów jest sprawdzona – nie tylko pozwala na poczynienie w firmie oszczędności, lecz przede wszystkim umożliwia współpracę ze specjalistami z danego zakresu. Przedsiębiorca może mieć zatem pewność, że powierza zadania osobom o odpowiednim wykształceniu czy doświadczeniu.
Współpraca z podmiotami zewnętrznymi może dotyczyć zarówno dostarczania dóbr, jak i usług. W zakresie dostaw produktów najczęściej współpracują ze sobą firmy produkcyjne, które wzajemnie uzupełniają swoją ofertę.


Nie obniżka pensji, ale zmiana umowy

Zatrudnienia pracowników wiąże się z konkretnymi kosztami. Przedsiębiorca powinien pamiętać, że nie zawsze do podpisania kandydatowi musi wręczyć umowę o pracę, czasem wystarczająca jest umowa cywilnoprawna: zlecenie lub o dzieło. Doradztwo w tym zakresie prowadzi wiele firm, które intensywnie rozwijają się, oferując swoje usługi przedsiębiorcom.

By mądrze oszczędzać, przedsiębiorca powinien zainteresować się nie tylko stanem zatrudnienia w swojej firmie, lecz także umowami, jakie zostały wręczone poszczególnych pracownikom. Dzięki temu będzie miał możliwość zweryfikować, czy rzeczywiście wszyscy zatrudnieni muszą wykonywać swoje obowiązki na podstawie umowy o pracę. Ponieważ jednak popełnienie błędów w tym zakresie może być kosztowe, niezbędne jest zdanie się na opinię specjalistów.


Ile miesięcznie firma wydaje na… papier?

Często drukujemy zupełnie niepotrzebne nam dokumenty. Na znacznie większą skalę odbywa się to w firmach. Przedsiębiorca powinien dokładnie przeanalizować, czy wydatki na papier lub przybory biurowe nie są zbyt duże. Uwagę należy zwrócić również na to, czy firma nie wydaje zbyt wiele pieniędzy tytułem utrzymania urządzeń biurowych. Zdarza się, że zupełnie niepotrzebnie pracują np. trzy drukarki, podczas gdy w zupełności wystarczyłaby jedna.

Gdy mowa o wykorzystaniu papieru, należy pamiętać, że w tym zakresie przyda się edukacja zatrudnionych. Powinni oni dokładnie wiedzieć, jakie dokumenty mają drukować, a na druku jakich można oszczędzać.

Oceń ten wpis
Na czym oszczędzać, prowadząc firmę?
Ocena: 5.0, liczba głosów: 13

Zobacz inne porady

Opinie

Pinki
2016-08-24, 15:22
Drukowanie niepotrzebny dokumentów to jakaś plaga. Często nie zdajemy sobie sprawy jak wiele można zaoszczędzić mądrym drukowaniem. W firmie polecam Documaster, bo pomaga zarządzać drukowaniem. No i dobra drukarka, która tez nie jest droga w utrzymaniu. I w ten prosty sposób oszczędności same się znajdują.
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.