Outsourcing to pojęcie pochodzące z języka angielskiego (dokładniej: outside-resource-using) i oznaczające korzystanie przez firmę z usług podmiotów zewnętrznych. Współcześnie ten termin jest bardzo popularny – przedsiębiorcy używają go chętnie i często. Outsourcing związany jest najczęściej z poszukiwaniem oszczędności, bo współpracowanie z zewnętrznymi firmami w pewnym zakresie jest często bardziej opłacalne niż tworzenie w firmie np. nowego działu.
Ponieważ temat optymalizacji kosztów działania firmy i oszczędzania jest bardzo szeroki, w praktyce przedsiębiorca ma możliwość wprowadzić szereg zmian ukierunkowanych na poczynienie oszczędności w firmowym budżecie. Wśród najczęściej wymienianych są: zmiana nawyków pracowników, optymalizacja kosztów druku czy współpraca z zewnętrznymi podmiotami zamiast zatrudniania specjalistów.
Firma odpowiedzialna społecznie
Przedsiębiorstwo poszukujące oszczędności jest odpowiedzialne społecznie. Dążąc do zminimalizowania kosztów funkcjonowania, najczęściej wprowadza szereg rozwiązań przyjaznych środowisku naturalnemu. W praktyce zatem właściciel zyskuje na kilku płaszczyznach: poza zmniejszeniem comiesięcznych wydatków, może liczyć również na to, że jego firma będzie postrzegana jako odpowiedzialna społecznie i dbająca o zasoby naturalne.
Jaką firmę można uznać za odpowiedzialną społecznie? Choćby taką, która dąży do zmniejszenia ilości wykorzystywanego papieru, oszczędnie użytkuje tusze, a do sprzątania poszczególnych pomieszczeń stosuje środki niezawierające szkodliwych dla środowiska naturalnego detergentów. By jednak wprowadzić takie rozwiązania, konieczne jest przeprowadzenie analiz i określenie np. ilości wyrzucanych do kosza zadrukowanych kartek papieru.
Zmienić przyzwyczajenia pracowników
Chcąc zaoszczędzić czas, pracownicy mogą np. nie wyłączać komputerów, wychodząc z biura. Dla firmy oznacza to nie tylko wyższy rachunek za energię elektryczna, lecz także jej marnotrawienie. By zauważyć zmianę, wystarczy niewiele – pracownicy powinni zmienić swoje codzienne przyzwyczajenia. W ten sposób możliwe jest zaoszczędzenie sporej ilości pieniędzy.
Innym, powszechnie stosowanym w firmach na Zachodzie rozwiązaniem, jest montaż specjalnego, automatycznego oświetlenia. Takie rozwiązanie wdraża również coraz więcej polskich przedsiębiorstw, głównie tych większych, w których montaż detektorów pozwala na zaoszczędzenie sporej ilości energii elektrycznej.
Współpraca z podmiotami zewnętrznymi
Z roku na rok rośnie również liczba firm decydujących się na korzystanie z pomocy wyspecjalizowanych firm. Takie rozwiązanie sprawdza się niezależnie od branży, w jakiej działa przedsiębiorstwo, bo dotyczy usług np. informatycznych, obsługi prawnej i podatkowej czy utrzymania czystości w poszczególnych pomieszczeniach firmy.
Nawiązując współpracę z zewnętrznymi podmiotami, przedsiębiorca oszczędza na wielu płaszczyznach. Poza tym, że nie musi zatrudniać specjalistów (choćby księgowej czy radcę prawnego), w dalszym ciągu współpracuje z profesjonalnymi podmiotami, co oznacza, że poziom świadczonych usług nie powinien być niższy.
Ile można zaoszczędzić?
Zmiany w firmie mogą być wprowadzane przez jej właściciela, może on też zdecydować się na współpracę z firmą przeprowadzającą audyty kosztowe. Takie rozwiązanie jest o tyle dobre, że wówczas specjaliści sprawdzają, na jakich płaszczyznach możliwe jest zminimalizowanie kosztów. Choć przedsiębiorca musi liczyć się z kosztami, w praktyce zwracają się one szybko.
To może Cię również zainteresować