Prowadzenie działalności np. w mieszkaniu nie jest rzadko spotykaną sytuacją. Wraz z rozwojem technologii, coraz więcej przedsiębiorców zakłada jednoosobowe działalności gospodarcze, skoncentrowane wokół świadczenia usług właśnie za pośrednictwem sieci. Z ich punktu widzenia takie rozwiązanie jest korzystne przynajmniej z kilku powodów. Przede wszystkim nie muszą wynajmować dodatkowej nieruchomości lub nabywać dodatkowego lokalu.
Nie można zapomnieć, że np. grafik nie potrzebuje wiele miejsca do pracy, a współcześnie klientów może zdobywać za pomocą internetu. Jeżeli jednak decyduje się na prowadzenie działalności w domowym zaciszu, pojawia się pytanie, w jaki sposób ustawodawca uregulował kwestię opłat za użytkowanie nieruchomości – a dokładniej tej jej części, w której prowadzona jest działalność gospodarcza.
Nieruchomości mieszkalne i…
Podstawową sprawą jest to, że właściciele nieruchomości są zobowiązani uiszczać podatek od nieruchomości. Jego wysokość zależna jest od tego, czy właściciel wykorzystuje dany obiekt do prowadzenia działalności gospodarczej, czy przeciwnie – wyłącznie mieszkalnych. W przypadku osób prowadzących firmę w mieszkaniu sprawa jest bardziej skomplikowana.
Przedsiębiorca, decydujący się na prowadzenie firmy we własnym mieszkaniu, najczęściej wykorzystuje obiekt zarówno dla celów gospodarczych, jak i mieszkalnych. Jeżeli wydzielił np. osobny pokój do pracy, nie ma większego problemu ze wskazaniem metrażu, od którego liczony jest podatek od nieruchomości. Problem pojawia się jednak wówczas, gdy przedsiębiorca nie zdecydował się na takie rozwiązanie lub nie miał takiej możliwości.
Duża różnica w stawkach
Ponieważ różnica w stawkach przewidzianych dla przestrzeni mieszkalnych i przestrzeni, w których prowadzi się działalność gospodarczą jest bardzo duża, pojawia się pytanie, w jaki sposób rozwiązać tę kwestię. Według specjalistów przedsiębiorca powinien zasięgnąć opinii urzędników lub, jeżeli korzysta z biura rachunkowego, swojego księgowego. Wszystko dlatego, że należy dokonać stosownych zgłoszeń do odpowiednich urzędów.
Zgodnie z przepisami, w ciągu 14 dni od zaistnienia zdarzenia zmieniającego wysokość opodatkowania nieruchomości przedsiębiorca powinien zgłosić ten fakt do odpowiedniego urzędu. Trzeba pamiętać, że zgłoszenie wiąże się z rozpoczęciem naliczania przez urząd opłaty na podstawie nowych informacji od kolejnego miesiąca.
Jak to rozwiązać?
Dla przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą w mieszkaniu, najlepszym rozwiązaniem jest wygospodarowanie przestrzeni, w której będzie on wykonywał czynności związane z prowadzeniem firmy. Może to być pokój lub jego wyraźnie wyodrębniona część. W ten sposób nie tylko zanika problem z koniecznością wskazania metrażu, lecz także łatwiej zorganizować codzienną pracę.
Osoby prowadzące działalność mieszkalną w miejscu swojego zamieszkania, mają najczęściej problem z oddzieleniem życia rodzinnego od zawodowego. Wydzielenie przestrzeni przeznaczonej wyłącznie do pracy lub wygospodarowanie pokoju, w którym będą wykonywane czynności związane tylko z prowadzoną działalnością, pozwala nie tylko na pozbycie się kłopotu ze wskazaniem metrażu, lecz także umożliwia lepsze zorganizowanie się w godzinach pracy. To kolejny powód, dla którego warto wybrać takie rozwiązanie.
To może Cię również zainteresować