Z badań przeprowadzonych przez specjalistów wynika, że niemal 40% pracowników przez większość dnia pracy nie wstaje od swojego biurka. Oznacza to, że w tym czasie pracują oni samodzielnie. W firmach, które stawiają przede wszystkim na kreatywność zatrudnionych (gdyż działają w branżach dynamicznie zmieniających się) takie rozwiązanie jest mało praktyczne. To bowiem w grupie, podczas rozmów i wymiany poglądów rodzą z innymi zatrudnionymi się najlepsze pomysły. Skoro tak, to szefowie powinni baczniej przyjrzeć się temu, w jaki sposób urządzone zostały pomieszczenia biurowe. Może okazać się, że to właśnie biura zabijają kreatywność i potencjał podwładnych.
Kluczowa dla powodzenia
To, w jaki sposób przestrzeń biurowa się prezentuje ma ? wbrew wszystkiemu ? ogromne znaczenie dla powodzenia wielu projektów. Badania na tym obszarze przeprowadzili m.in. naukowcy z Uniwersytetu Michigan. Ich praca pozwoliła na wyciągnięcie wniosku, że np. zbyt ciasne pomieszczenia mogą ograniczać kreatywność pracowników o 20%. Co więcej, dowiedziono, że zatrudnieni, którzy mieli możliwość zmieniania i dopasowywania przestrzeni do swoich indywidualnych potrzeba, świadczyli pracę w sposób bardziej wydajny. Wszystko to prowadzi do prostego wniosku ? pracodawcy, którzy chcą mieć kreatywną załogę, powinni zwrócić uwagę na to, jak zaaranżowana jest przestrzeń biurowa w zakładzie pracy.
Otwarta przestrzeń czy kameralne gabinety?
Z punktu widzenia pracodawców rezygnacja z biurek otoczonych działowymi ściankami może być bardzo korzystna. Dwa rozwiązania, które sprawdzają się w branży kreatywnej to zainwestowanie w otwartą przestrzeń lub postawienie na kilkuosobowe i jednocześnie kameralne gabinety. O ile bowiem pierwszy sposób sprzyja swobodnemu przepływowi informacji, o tyle drugi wzmaga koncentrację pracowników.
Przy urządzaniu biura pod uwagę warto wziąć również jego kolorystykę. Białe ściany nie zawsze muszą być dobrym rozwiązaniem. Przykładowo, postawienie na czerwone ściany może poprawić koncentrację pracowników. W tym aspekcie warto zaufać specjalistom i... sprawdzać poszczególne rozwiązania we własnej firmie. Z całą pewnością może to zaowocować podniesieniem wydajności i efektywności zatrudnionych.
Kreatywne myślenie wymaga przestrzeni
Firmy, które stawiają na nieszablonowe podejście do wykonywania zadań i realizują projekty dla wymagających klientów powinny postawić przede wszystkim na otwartą przestrzeń. Generowanie ciekawych pomysłów wymaga bowiem miejsca. Aby jednak nie dochodziło do sytuacji, w której pracownicy przeszkadzają sobie nawzajem, warto stworzyć odrębne pomieszczenie. To w nim powinny być organizowane spotkania, w nim osoby zatrudnione powinny wymieniać się swoimi poglądami czy pomysłami. Dobrym rozwiązaniem jest też przyjęcie modelu, jaki wprowadził Steve Jobs w firmie Pixar. Ustawienie sprzętów biurowych w jednym miejscu skutkowało tym, że wszyscy pracownicy musieli się od czasu do czasu spotykać. To zaś służyło wymianie opinii i informacji.
Uzgodnić z pracownikami
Dobrym rozwiązaniem przy projektowaniu przestrzeni firmy jest uzgadnianie poszczególnych kwestii z pracownikami. Jeżeli mają oni dobrze czuć się w miejscu pracy i osiągać wyniki, powinni mieć możliwość decydowania o tym, jak będą wyglądały firmowe pomieszczenia. Innym rozwiązaniem jest postawienie np. na pokój gier czy wypoczynku. Takie, nieszablonowe podejście do kwestii urządzania biura sprawdza się tam, gdzie kreatywność jest najważniejsza. A skoro tak, to może warto spróbować?
To może Cię również zainteresować