Pracownik - prawa i obowiązki

Pracownicze grzechy i grzeszki, czyli szanujmy pracodawcę

5 z 5

Ocena: 5 z 5 | 15 głosów

15 głosów

4 komentarze
Pracownicze grzechy i grzeszki, czyli szanujmy pracodawcę
O złych pracodawcach krążą legendy. W wielu z nich jest niestety sporo prawdy. Mobbing, niskie wynagrodzenia, opóźnienia w wypłacaniu pensji, czy uparte omijanie prawa pracy i zatrudnianie na tzw. ?śmieciówkach? ? długo można by wymieniać. Jednak i pracownicy nie są aniołkami i niejedno mają na sumieniu.

Przewinienia pracowników wobec pracodawcy


Pracodawcy narzekają, że mimo kryzysu i ogromnej liczby odpowiedzi na każde ogłoszenie, znalezienie dobrego pracownika nie jest wcale łatwe. A inwencja podwładnych w zakresie pozorowania pracy, oszukiwania i pospolitego obijania się niejednego szefa potrafi naprawdę zaskoczyć.

Firma to nie organizacja charytatywna, czyli obijanie się w pracy

Choć każdy pracownik z utęsknieniem czeka na dzień, gdy na koncie pojawi się wypłata, warto pamiętać, że celem istnienia firmy nie jest wykonywanie przelewów z wynagrodzeniem. Każde przedsiębiorstwo musi przede wszystkim zarabiać, a pracodawca płaci za osiągnięcie konkretnych efektów. Zatrudnienie każdej osoby musi się po prostu opłacać. A trudno mówić o opłacalności, gdy głównym zajęciem pracownika są firmowe pogaduszki, picie kawy, wychodzenie na papierosa i dbanie, by nie stracić nic z aktywności znajomych w serwisach społecznościowych. Oczywiście nie ma nic złego w tym, by od czasu do czasu zrobić sobie chwilę przerwy, ale uczciwość nakazuje jednak dostarczyć pracodawcy produkt, za który płaci.

O czym marzy pracodawca?

Kiedy wchodzisz do sklepu oczekujesz, że sprzedawca obsłuży Cię uprzejmie, cierpliwie zaprezentuje towar, podpowie i doradzi, a wreszcie - uczciwie poinformuje o cenie i warunkach zakupu. Nic więc dziwnego, że podobne oczekiwania ma osoba kupująca produkt, jakim jest Twoja praca. Wbrew powszechnemu przekonaniu szefowie (a przynajmniej znakomita ich większość) nie cenią szczegolnie pracoholizmu i ślepego podporządkowania, za to stawiają na lojalność i zaangażowanie. Zaangażowany pracownik stara się wykonywać swoje obowiązki jak najlepiej - i to nie tylko, gdy szef nadzoruje pracę! Zamiast prostego wykonywania czynności "od-do" myśli o całości działań, proponuje usprawnienia, ma swoje pomysły. Zaangażowanie przejawia się też chęcią rozwoju, pozytywnym nastawieniem do szkoleń (o ile mają sens). Na wagę złota wyceniana jest też lojalność. Lojalny pracownik nie wynosi poufnych informacji z firmy, nie obgaduje szefa za plecami, nie plotkuje o jego słabościach i błędach. Uwaga: lojalność nie oznacza bezkrytycznego zachwytu wszystkimi poczynaniami przełożonego!

Szukasz pracy?

Praca w Hamburgu - lakiernik / pomocnik lakiernika

Maas Aviation GmbH

  • Kujawsko-Pomorskie
  • 63-75 PLN / h
Dodana

Drobne przewiniania pracowników...

Czy są pracownicy idealni? Nie, podobnie jak nie ma idealnych szefów. Chyba wszyscy mają na sumieniu drobne grzeszki i niedociągnięcia. Sprawdź, ile z nich dotyczy Ciebie:

  • Kradzione minuty. Każdemu czasem "ucieknie" autobus, a samochód utknie w korku. Jednak permanentne przychodzenie później i wychodzenie przed czasem to już przesada.
  • Wirtualna marchewka i inne. Któż nie skorzystał z dostepu do sieci, by w czasie pracy sprawdzić prywatnego maila, zerknąć na Facebooka, czy przeczytać ciekawy artykuł. Gorzej, jeśli wirtualna farma zajmuje Ci więcej czasu niż obowiązki zawodowe.
  • Ploteczki przy kawie. Biurowe życie towarzyskie nieprzypadkowo jest głównym motywem niejednego serialu czy książki. Intrygi, ploteczki, nieformalna wymiana informacji - czasem warto jednak znaleźć chwilę na pracę.
  • Relaks z dymkiem. Palacze są dziś na cenzurowanym, czasy popielniczek na biurkach się skończyły. Pamiętaj jednak, że wychodzenie co pół godziny na papierosa oznacza, że pracujesz... znacznie mniej niż niepalący.
  • Służbowy sprzęt, prywatne cele. Pogaduszki przez firmowy telefon, setki stron na firmowej drukarce... pomysłów na takie "oszczędności" nie brakuje.
     

... i ciężkie grzechy wobec pracodawcy
 

O ile na drobne przewinienia wyrozumiały szef przymknie czasem oko, to są sprawy, których na pewno nie puści płazem. Niejedna sprawa może nawet znaleźć swój finał w sądzie. Czego kategorycznie nie wolno robić?

  • Picie w pracy i przychodzenie na kacu
  • Zdradzanie poufnych informacji i tajemnic służbowych
  • Fałszowanie dokumentów firmowych, wykorzystywanie służbowych formularzy w prywatnych celach
  • Negatywne wyrażanie się o firmie w internecie, szkalowanie, publikowanie plotek

 

Trochę wyrozumiałości nie zaszkodzi

Choć słowo "asertywność" odmieniane jest przez wszystkie przypadki, czasem w pracy warto sobie przypomnieć nieco mniej popularne słowo ?wyrozumiałość?. Bynajmniej nie chodzi tu o to, by wyrzucić do kosza Kodeks Pracy i zgadzać się na nadmierne obciążanie obowiązkami. Każdy pracodawca doceni jednak, jeśli w kryzysowym momencie pracownik zdecyduje się zostać po godzinach czy nagle zastąpić nieobecną osobę i przejąć jej obowiązki. I nawet, jesli nie otrzymasz za to dodatkowej gratyfikacji, na pewno nie zostanie to zapomniane.

To może Cię również zainteresować

Obowiązki pracownika

4 komentarze

Balla

Balla

Jak wszędzie jakieś drobne rzeczy się zdarzają. Fajnie jednak gdy się wie coś na temat konsekwencji z tym związanych.
Edward

Edward

Wiele ludzi faktycznie jakieś ma frustracje i nie wiem kradnie ryze papieru czy drukuje prywatnie ponad stan, albo robi inne duperele. To jest w sumie nieciekawe.
pracodawca Piotr

pracodawca Piotr

Przeczytajcie ten artykuł: Pracownicze grzechy i grzeszki, czyli szanujmy pracodawcę.
Ameno2

Ameno2

Wszędzie jest różnie, w korporacjach inaczej bywa i zależne jest to także od sposobu kontroli czy atmosfery w pracy. Są jednak nagminne sytuacje jakie są pewnym przegięciem.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.

Dbamy o Twoją prywatność

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe, które za zgodą Użytkownika są przechowywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym Użytkownika, co może wiązać się również z przetwarzaniem danych osobowych Użytkownika. Pliki cookies przetwarzane przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem: ul. Legionów 26/28, 43-300 Bielsko-Biała, NIP: 5471567654, REGON: 070776507, w celu umożliwienia korzystania z Serwisu, jak również na potrzeby analizy zachowań Użytkownika w Serwisie, personalizacji prezentowanych Użytkownikowi treści oraz reklam, zapewnienia działania funkcji mediów społecznościowych oraz do zarządzania Serwisem. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies, jak również dostęp do panelu zarządzania ustawieniami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych zawartych w plikach cookies jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych wyrażona poprzez akceptację wykorzystania plików cookies (art. 6 (1)(a) RODO).

Zgoda udzielona poprzez wybór opcji "Wyrażam zgodę" oznacza akceptację wszystkich wykorzystywanych w Serwisie plików cookies. Zgoda Użytkownika może być w każdym momencie zmieniona poprzez kliknięcie w link umieszczony w Polityce Prywatności.

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo do żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących Użytkownikowi praw, można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.

Dostosowuję swój wybór

Dokonaj szczegółowego wyboru poniższych ustawień, aby zapisać indywidualne ustawienia prywatności. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Pliki cookies niezbędne do świadczenia usług drogą elektroniczną Zawsze aktywne
Narzędzia statystyczne i marketingowe Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads, Facebook Piksel (remarketing)
Narzędzie analityczne HotJar Statystyka