Prowadzisz firmę, a twoi pracownicy często wyjeżdżają? Czas zatem dowiedzieć się, co to jest podróż służbowa i kiedy można o takiej mówić.
Gdzie znajdują się informacje o podróżach służbowych?
Podstawowym aktem prawnym, w którym znajdują się informacje o zatrudnianiu pracowników, jest kodeks pracy. Tam też powinieneś szukać wytycznych odnoszących się do podróży służbowej. Podróżom służbowym został poświęcony art. 775. Zgodnie z informacjami w nim zawartymi należy stwierdzić, że o podróży służbowej mówi się wówczas, gdy:
- pracownik działa na polecenie swojego przełożonego,
- pracę wykonuje w innej miejscowości niż miejscowość, w której pracodawca ma siedzibę,
- podczas wyjazdu pracownik wykonuje pracę zgodnie z poleceniami swojego przełożonego.
Szczególnie ważne jest, abyś to ty – jako pracodawca – wskazał, gdzie pracownik będzie wykonywać pracę i gdzie będzie nocował. Ważne też, aby w czasie podróży służbowej twój podwładny miał do wykonania konkretne zadania. Przykładem może być choćby naprawa urządzenia w firmie klienta.
Co wiąże się z wysłaniem pracownika w podróż służbową?
Jako pracodawca musisz być świadomy tego, że wysłanie pracownika w podróż służbową wiąże się z dla ciebie z konkretnymi obowiązkami. Jakimi? Pracownik udający się w podróż służbową ma prawo do świadczeń z tego tytułu. Szczegółowe informacje na temat ich wysokości znajdują się w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej.
Wspomniane rozporządzenie nie zawsze ma zastosowanie. Jeżeli pracodawca jest zobowiązany opracować regulamin wynagradzania (aktualnie obowiązek przygotowania takiego posiadają pracodawcy zatrudniający co najmniej 50 pracowników, wcześniej byli to pracodawcy zatrudniający 20 pracowników), to szczegółowe informacje na temat świadczeń wypłacanych podczas podróży służbowym mogą zostać uwzględnione właśnie tam.
Gdy masz wątpliwości
Jako pracodawca masz wiele obowiązków, a interpretowanie przepisów prawa pracy jest prawdziwym wyzwaniem. Co w sytuacji, gdy masz wątpliwości i nie jesteś pewien, czy podróż, w którą wysyłasz podwładnego, można uznać za podróż służbową?
Musisz pamiętać, że pracownik ma aż 3 lata na dochodzenie należności z tytułu odbywania podróży służbowych. Aby nie okazało się, że będziesz musiał wypłacić należne mu świadczenie, dobrze rozwiać swoje wątpliwości. W tym celu powinieneś skontaktować się z kancelarią specjalizującą się w prawie pracy. Alternatywą jest zasięgnięcie opinii specjalistów zatrudnionych w biurze rachunkowym, z którego usług korzystasz. Pamiętaj – upewnienie się co do charakteru podróży, którą będzie odbywał pracownik, jest bardzo ważne.
To może Cię również zainteresować