Rozmowa kwalifikacyjna

Efektywna rozmowa kwalifikacyjna: jak ją przeprowadzić?

23 sierpnia 2023

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 16 głosów

16 głosów

8 komentarzy
Efektywna rozmowa kwalifikacyjna: jak ją przeprowadzić?
Poradnik dla pracodawców: jak odpowiednio przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną. Poznaj kluczowe wskazówki! Zwiększ szanse na znalezienie idealnego pracownika!

Proces rekrutacji jest dość długi – z pewnością masz tego świadomość, jeżeli kiedykolwiek taki organizowałeś. Gdy wybrany pracownik sprawdza się na stanowisku, na które został zatrudniony, to wszystko jest w porządku. Czy jednak zdarzyło ci się, że mimo skrupulatnej rekrutacji, wybrana osoba popracowała kilka tygodni, po czym złożyła wypowiedzenie? Aby nie doszło do takiej sytuacji, możesz zastanawiać się, czy jedno spotkanie z kandydatami wystarczy do ocenienia ich umiejętności i chęci do pracy.

Krok pierwszy: dokładnie przejrzyj CV

Po zamieszczeniu ogłoszenia o pracę, możesz się spodziewać mniejszego lub większego odzewu. Większość kandydatów prześle ci CV. To dziś podstawowy dokument, który wysyła się w odpowiedzi na opublikowaną ofertę pracy. Aby zainteresować swoją osobą, niektórzy kandydaci mogą przesłać wraz z CV również referencje od poprzednich pracodawców.

Jeżeli z uwagi na czas lub kwestie finansowe zamierzasz osobiście spotkać się z kandydatami tylko raz, to koniecznie musisz szczegółowo zapoznać się z CV. Przeglądaj je, sprawdzając, czy poszczególne osoby mają kwalifikacje, doświadczenie i umiejętności, jakich wymagasz. Dobrze też, abyś zwrócił uwagę, czy interesujący cię kandydaci mieli przerwy w zatrudnieniu. Ci, którzy wracają na rynek pracy np. po kilku latach, wcale nie muszą być gorszymi pracownikami – przeciwnie, mogą być lojalnymi i dypozycyjnymi.

Aby przeprowadzić skuteczną rozmowę kwalifikacyjną, dokładnie przygotuj się, kontroluj prowadzoną rozmowę, unikaj typowych błędów i dokładnie oceniaj kandydatów.

Krok drugi: rozmowa z szybkim testem?

Szukasz pracy?

OPERATOR MASZYN - produkcja śrub

BULTEN POLSKA S.A.

  • Bielsko-Biała
Dodana
Dodana

Operator wózków widłowych

Zakład Wyrobów Metalowych STRUMET Sp. z o. o.

  • Strumień
Dodana

Praca dodatkowa- tygodniówki- Nowa Huta- zmiany noce

TWG Polska Sp. z o.o.

  • Kraków
  • 26-28 zł / h
Dodana
Dodana

Na wybór nowego pracownika powinieneś poświęcić sporo czasu. Jeżeli go nie masz, to warto rozmowę podzielić na dwie części, z czego druga będzie zadaniem praktycznym. Po zadaniu siedzącej przed tobą osobie pytania, powinieneś poprosić, aby zmierzył się z problemem, z którym będzie miał styczność na co dzień. Przykład?

Załóżmy, że poszukujesz doradcy handlowego. Taki będzie miał kilka zadań – poza reprezentowaniem twojej firmy, będzie odpowiedzialny za przedstawianie bieżącej oferty i zachęcanie do nabycia poszczególnych produktów. Ponieważ od ilości zamówień zależy zysk firmy, warto sprawdzić, jak potencjalni kandydaci potrafią zachwalić towar, jak poradzą z prowadzeniem rozmów z twoimi kontrahentami.

Powyższe rozwiązanie jest o tyle ciekawe, że pozwala ci poznać konkretne umiejętności osób starających się o pracę. Z pewnością masz świadomość, że to właśnie te są ważniejsze niż np. wykształcenie.

Trudne pytania na rozmowie kwalifikacyjnej

Nie krępuj się zadawać trudnych pytań. Dzięki nim dowiesz się więcej o kandydacie, jego umiejętnościach, doświadczeniu i podejściu do pracy. Pytania behawioralne, dotyczące konkretnych sytuacji z przeszłości kandydata, mogą być szczególnie wartościowe.

Co zrobić po rozmowie kwalifikacyjnej?

Po zakończeniu rozmowy nie zapomnij dokładnie ocenić kandydata. Uwzględnij wszystkie aspekty rozmowy, zarówno te pozytywne, jak i negatywne. A jeśli masz wątpliwości, nie krępuj się przeprowadzić drugiej rozmowy lub skonsultować się z innymi członkami zespołu.

Etapy rozmowy Główne punkty do rozważenia Najczęstsze błędy Zalecane działania
Przygotowanie Zrozumienie profilu kandydata, przygotowanie miejsca do rozmowy Niewystarczające przygotowanie, ignorowanie potrzeb kandydata Studium CV, przygotuj konkretne pytania
Przebieg rozmowy Kontrola rozmowy, pytania behawioralne Brak struktury, dominująca rozmowa Stosuj technikę STAR, słuchaj uważnie
Testy i zadania Ewaluacja kreatywności i umiejętności kandydata Stawianie zbyt trudnych pytań, niejasne instrukcje Testy dostosowane do stanowiska, jasne wytyczne
Zakończenie i ocena Podsumowanie rozmowy, ustalenie dalszych kroków Brak informacji zwrotnej, opóźnione odpowiedzi Szybka informacja zwrotna, rzetelna ocena

Jedno spotkanie wystarczy, ale…

Łącząc rozmowę z testem, z powodzeniem stwierdzisz, który z kandydatów poradzi sobie w praktyce – z pewnością konkretne umiejętności są dla ciebie najważniejsze. Co jednak, jeżeli wybrany kandydat odejdzie z twojej firmy np. za tydzień lub miesiąc?
W trakcie i po rozmowie kwalifikacyjnej powinieneś sporządzać notatki o każdy z kandydatów. Jeżeli wybrany zawiedzie, to najlepiej zrobisz, kontaktując się z tymi, którzy wypadli na rozmowie najlepiej. W ten sposób zaoszczędzisz sporo czasu – nie będziesz musiał przeprowadzać kolejnej rekrutacji.

To może Cię również zainteresować

Trudne pytania na rozmowie kwalifikacyjnej

Najczęściej zadawane pytania

Jak przygotować się do efektywnej rozmowy kwalifikacyjnej?

Przygotuj się poprzez dokładne przejrzenie CV kandydata, stworzenie planu rozmowy, przygotowanie odpowiednich pytań oraz zapewnienie odpowiedniego miejsca do przeprowadzenia rozmowy.

Jak kontrolować przebieg rozmowy kwalifikacyjnej?

Aby kontrolować rozmowę, ustal z góry jej strukturę, wyznacz jasne cele, a także aktywnie słuchaj i reaguj na odpowiedzi kandydata, dbając o odpowiednie tempo spotkania.

Jakie pytania zadawać podczas rozmowy kwalifikacyjnej?

Stawiaj pytania behawioralne, które pozwolą ocenić doświadczenie i umiejętności kandydata w praktyce. Zapytaj także o oczekiwania oraz motywacje kandydata.

Czym jest sprawdzian kreatywności podczas rozmowy kwalifikacyjnej?

To część rozmowy kwalifikacyjnej, w której kandydat musi rozwiązać problem lub zadanie, aby pokazać swoje umiejętności praktyczne i kreatywne podejście do wyzwań.

Co robić po zakończeniu rozmowy kwalifikacyjnej?

Po rozmowie warto sporządzić notatki na temat kandydata, dokładnie przeanalizować zebrane informacje i podjąć decyzję o ewentualnym zatrudnieniu lub kontynuacji procesu rekrutacji.

Autor

Artykuł został opracowany i zmodyfikowany przez kilku autorów. Poniżej podajemy dane redaktora lub autora, który dokonał ostatniej modyfikacji.

Julia Gryglak

Stażysta

Autorka artykułów dla Aplikuj.pl, copywriter

8 komentarzy

Belek98

Belek98

Zazwyczaj jest tak, że jest pierwszy odsiew a potem zostaje kilku faworytów i to między nimi się wybiera.
Agata

Agata

Wszystko, czego potrzeba, to pewna siebie postawa, dobra samokontrola i garść praktycznych wskazówek dotyczących rozmowy kwalifikacyjnej.
Gienka

Gienka

Według mnie jedna rozmowa kwalifikacyjna wystarczy, aby wiedzieć, czy dany kandydat będzie się nadawał do pracy.
pracodawca KO

pracodawca KO

Pracodawca jak szuka pracownika czy pracowników na określone wolne stanowiska pracy, to stara się wybrać tych najlepszych. Z nadesłanych CV- wybiera na rozmowę tych najlepszych według niego. Jedni już nie zostaną zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną, bo odpadli po zapoznaniu się z CV przez pracodawcę. jedna rozmowa kwalifikacyjna na pewno wystarczy, aby wybrać najlepszych.
posz.pracy

posz.pracy

Tak samo twierdzę co Irek. Bez dalszego komentarza.
Irek

Irek

Zazwyczaj jedna rozmowa kwalifikacyjna powinna wystarczyć, aby wybrać do pracy pracowników najlepszych.
Nitek

Nitek

Jeśli masz zostać przesłuchany, postępuj zgodnie z następującymi zasadami, a Twoja rozmowa z pewnością otworzy drogę do kariery i możliwości finansowych w nowej pracy.
Himer

Himer

Rozmowa telefoniczna to twój pierwszy osobisty kontakt z przyszłym pracodawcą, bardzo ważne jest, aby zrobić dobre wrażenie. Nawet jeśli sekretarz lub kierownik ds. personalnych rejestruje cię na rozmowę, bądź uprzejmy i uważny.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.

Dbamy o Twoją prywatność

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe, które za zgodą Użytkownika są przechowywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym Użytkownika, co może wiązać się również z przetwarzaniem danych osobowych Użytkownika. Pliki cookies przetwarzane przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem: ul. Legionów 26/28, 43-300 Bielsko-Biała, NIP: 5471567654, REGON: 070776507, w celu umożliwienia korzystania z Serwisu, jak również na potrzeby analizy zachowań Użytkownika w Serwisie, personalizacji prezentowanych Użytkownikowi treści oraz reklam, zapewnienia działania funkcji mediów społecznościowych oraz do zarządzania Serwisem. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies, jak również dostęp do panelu zarządzania ustawieniami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych zawartych w plikach cookies jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych wyrażona poprzez akceptację wykorzystania plików cookies (art. 6 (1)(a) RODO).

Zgoda udzielona poprzez wybór opcji "Wyrażam zgodę" oznacza akceptację wszystkich wykorzystywanych w Serwisie plików cookies. Zgoda Użytkownika może być w każdym momencie zmieniona poprzez kliknięcie w link umieszczony w Polityce Prywatności.

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo do żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących Użytkownikowi praw, można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.

Dostosowuję swój wybór

Dokonaj szczegółowego wyboru poniższych ustawień, aby zapisać indywidualne ustawienia prywatności. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Pliki cookies niezbędne do świadczenia usług drogą elektroniczną Zawsze aktywne
Narzędzia statystyczne i marketingowe Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads, Facebook Piksel (remarketing)
Narzędzie analityczne HotJar Statystyka