Wielu pracodawców sprowadza kwestię motywacji pracowników do podwyżek lub premii, czyli kwestii finansowych. Tymczasem motywacja to obszerne zagadnienie wiążące się z koniecznością nieustannego badania potrzeb podwładnych. Nie ma znaczenia, czy zatrudniasz tylko jednego pracownika, czy też kilkudziesięciu – zawsze powinieneś być przygotowany do rozmowy o ich potrzebach, bo te zmieniają się z czasem. Młodym pracownikom zależy głównie na rozwoju i zdobywaniu doświadczenia. Aby zdobyć konkretne umiejętności, są w stanie obniżyć swoje oczekiwania płacowe. Osoby doświadczone, którym nie trzeba mówić, co mają robić, chcą zaś gratyfikacji finansowej.
Wyzwanie – utrzymać motywację pracowników
Pracownik rozpoczynający pracę w firmie jest zazwyczaj zmotywowany i chętnie podejmuje wyzwania. Ma to miejsce szczególnie wówczas, gdy wykonuje pracę sprawiającą mu przyjemność i będącą zgodną z jego wykształceniem lub oczekiwaniami. Im jednak dłuższy staż na tym samym stanowisku pracy, tym bardziej motywacja spada.
Jako pracodawca masz za zadanie m.in. zarządzać swoimi pracownikami. Zarządzanie polega również na nieustannym utrzymywaniu motywacji pracowników. Aby tego dokonać, musisz z nimi… rozmawiać. Tyle i aż tyle, bo oczekiwania pracowników zmieniają się w czasie. Niestety, wielu pracodawców o tym zapomina. Jeżeli chcesz, aby twój zespół odnosił kolejne sukcesy, to nie możesz pominąć tego punktu.
Warunki pracy najważniejsze
Wydaje ci się, że zmotywujesz pracowników do wydajnej pracy, przyznając premie? Mylisz się. Wyższe wynagrodzenie to często za mało. Zauważ, że pracownik spędza w firmie co najmniej 8 godzin dziennie. To dużo, prawda? Właśnie dlatego wiele osób – wyżej niż wynagrodzenie – ceni sobie atmosferę miejsca pracy. To o nią powinieneś zadbać w pierwszej kolejności.
Na atmosferę w miejscu pracy masz duży wpływ. Przede wszystkim powinieneś wyznaczać cele, informować pracowników o swoich kolejnych planach. Im mniej niedomówień, tym lepiej. Pamiętaj też, aby każda osoba zatrudniona miała własne stanowisko pracy. Niestety, często zdarza się, że w firmach brakuje biurek czy sprzętu elektronicznego, co sprawia, że zatrudnieni nie mogą prawidłowo wykonywać swojej pracy.
Doceń pracowników
Skończony projekt? Wykonane zlecenie? A może pracownicy z działu handlowego właśnie zdobyli nowego klienta dla firmy? Czas zatem pochwalić swoich podwładnych. Zwykła pochwała może sprawić cuda. Jeżeli dotychczas nie próbowałeś tej metody lub chwaliłeś pracowników zbyt rzadko, to czas zmienić swoje przyzwyczajenia.
Poza pochwałami, pamiętaj o systemie rozwoju. Każdy pracownik powinien wiedzieć, czego może oczekiwać, pracując w twojej firmie. Ścieżkę rozwoju powinieneś ustalać indywidualnie dla każdego zatrudnionego, bo w ten sposób uwzględnisz jego oczekiwania i potrzeby. Wdrażając w swojej firmie takie działania, powinieneś pracować z zawsze zmotywowanym i gotowym na kolejne wyzwania zespołem. A do tego dążysz, prawda?
To może Cię również zainteresować