Przedsiębiorcy najczęściej posiadali własne przestrzenie, w których prowadzili działalność lub decydowali się na wynajem biura. Współcześnie istnieje jeszcze jedna droga – możliwość wynajmu biurka w przestrzeni coworkingowej. Biura coworkingowe prężnie działają już w wielu miastach Polski. Ich właściciele proponują zainteresowanym zarówno wynajem biurka na godziny, jak i nielimitowany dostęp do biura po wykupieniu miesięcznego abonamentu. Część biur coworkingowych idzie o krok dalej, proponując np. pomoc asystenta, obsługę concierge czy wirtualny adres.
Zacznij od zbadania rynku
Gdybyś miał otworzyć np. sklep spożywczy, to sprawdziłbyś, jak wygląda lokalny rynek, prawda? Poza zorientowaniem się, jak wiele takich podmiotów działa w najbliższej okolicy, z pewnością wziąłbyś pod uwagę liczbę mieszkańców i ich potrzeby. Podobnie sytuacja powinna wyglądać wówczas, gdy zamierzasz otworzyć punkt coworkingowy. Stworzenie takiej przestrzeni wiąże się z koniecznością poniesienia sporych kosztów. Dobrze zatem, abyś miał pewność, że podjęte wysiłki zwrócą się.
Jak zadbać się za badanie lokalnego rynku? Tu z pomocą przychodzą nowoczesne technologie i artykuły informacje na lokalnych portalach. W ten sposób może z łatwością zorientować się, ile osób jest potencjalnie zainteresowanych pracą w takiej przestrzeni. Dobrym pomysłem jest również zorganizowanie spotkania informacyjnego. W trakcie takiego możesz również sprawdzić (choćby za pomocą ankiet), czego konkretnie oczekują osoby, które chciałyby pracować w przestrzeni coworkingowej. W przypadku niewielkich miejscowości, gdzie takie biura jeszcze nie funkcjonują, dobrze zorientować się również, ile potencjalnie zainteresowani będą skłonni zapłacić za godzinę lub miesiąc dostępu do biura. To pozwoli na dokładniejszą kalkulację kosztów.
Warto również zapoznać się z artykułem: Własna firma. Jak pozyskać środki na start?
Biuro tylko w prestiżowej lokalizacji?
Decydując się prowadzić biuro coworkingowe, musisz pamiętać przede wszystkim o jego lokalizacji. Jeżeli wynajmiesz przestrzeń biurową w prestiżowej dzielnicy lub lokalizacji, masz szansę dotrzeć do szerokiego grona przedsiębiorców lub freelancerów, czyli twoich potencjalnych klientów. Pamiętaj jednak, że takie rozwiązanie jest stosunkowo drogie – musisz liczyć się z tym, że wynajem biura będzie naprawdę drogi.
Nie wszystkie biura coworkingowe działające w Polsce znajdują się w prestiżowych lokalizacjach. Czasem wystarczy, aby biuro znajdowało się w dobrze skomunikowanym punkcie miasta. Dużo zależy od tego, kto będzie korzystał z biura. Jeżeli mowa o przedsiębiorcach poszukujących po prostu miejsca do pracy, lokalizacja nie ma większego znaczenia. Inaczej jest wówczas, gdy twoimi klientami będą głównie klienci poszukujący np. sal konferencyjnych na spotkania z klientami.
Dobre wyposażenie to podstawa
Jak zainteresować klientów swoją ofertą? Otwierając biuro coworkingowe w dużym mieście, w którym już na starcie musisz zmierzyć się z konkurencją, musisz postawić na wyposażenie. Jako np. freelancer chciałbyś pracować w kreatywnej przestrzeni, prawda? Dlatego właśnie taką powinieneś stworzyć. Mając pieniądze na rozwój biznesu, powinieneś pomyśleć np. o zaangażowaniu architekta lub dekoratora wnętrz. W ten sposób otrzymasz przestrzeń urządzoną w nowoczesnym sposób, która będzie przyciągać drobnych przedsiębiorców czy nawet niewielkie firmy.
Pamiętaj również o stworzeniu pomieszczenia socjalnego. Udostępnij swoim klientom wszystkie niezbędne urządzenia biurowe, np. faks, drukarkę czy skaner. Nieustannie badaj również potrzeby tych, którzy nawiążą z tobą współpracę. Dzięki temu z powodzeniem będziesz mógł konkurować z innymi podmiotami działającymi na rynku.
Zapozaj się z tekstem: Nowe obowiązki pracodawcy już od 1 września 2016 roku.
To może Cię również zainteresować