Rozwijając franczyzę, mają oni możliwość docierania ze swoimi produktami i usługami praktycznie do każdego zakątku kraju. Jeżeli jesteś zainteresowany prowadzeniem sklepu, szkoły językowej czy zakładu fryzjerskiego pod znaną marką, sprawdź, co musisz wiedzieć.
Gdzie szukać ofert?
Jako przedsiębiorca musisz wiedzieć, gdzie znajdziesz oferty sieci franczyzowych. Dziś zadanie jest znacznie łatwiejsze niż jeszcze kilkanaście lat temu. Dynamiczny rozwój sieci sprawił, że każda firma oferująca franczyzę stawia na reklamę właśnie w internecie. Działają również strony, na których znajdziesz katalog franczyz.
Franczyza tylko dla liczących się przedsiębiorców?
Dla wielu przedsiębiorców czynnikiem hamującym ich rozwój najczęściej jest ich sposób myślenia. Każdy biznes ma szansę stać się liczącym. Sieci franczyzowe są zainteresowane współpracą z każdym. Co prawda, mają swoje wymagania, ale nie oznacza to, że z góry skreślają drobnych przedsiębiorców. Zanim zatem zrezygnujesz, sprawdź, czy nie ma oferty, z której mógłbyś skorzystać.
Pakiet startowy – czemu trzeba za niego płacić?
Franczyza to specyficzna umowa. Franczyzodawca udostępnia zainteresowanemu podmiotowi swoją wiedzę na temat działania biznesu, materiały marketingowe i wsparcie merytoryczne. Za te elementy franczyzobiorca musi zapłacić określoną w umowie kwotę. Dlaczego trzeba płacić za pakiet startowy? Poza wiedzą i wsparciem, przedsiębiorca otrzymuje konkretne produkty, np. banery, ulotki, gazetki promocyjne. Zaprojektowanie i wydruk tych kosztuje franczyzodawcę, który – co naturalne – nie chce tych kosztów ponosić samodzielnie.
Opłaty – ile trzeba płacić?
Poza pakietem startowym, za który musi zapłacić franczyzobiorca, pozostaje jeszcze kwestia miesięcznych opłat. Mowa o tzw. prowizji od obrotów, którą jest zobowiązany uiszczać każdy franczyzobiorca. Większość sieci franczyzowych wychodzi z założenia, że wysokość prowizji negocjuje z zainteresowanym podmiotem. Rozwiązanie to jest zatem elastyczne i dopasowane do możliwości przedsiębiorców.
Franczyza – to zawsze musi się udać
Powyższe stwierdzenie jest błędne. Franczyza jest dobrym przepisem na biznes, ale z pewnością nie na sukces. Z aportu przygotowanego przez PROFIT i serwis Franchising.pl wynika, że tylko w 2014 r. klęskę na tej płaszczyźnie poniosły 63 sieci franczyzowe. Franczyzy nie można zatem uznać za gotową receptę na przepis. Choć z roku na rok więcej sieci przebywa niż kończy działalność, to jednak w dalszym ciągu trzeba podkreślać ryzyko. Wyeliminowanie tego w przypadku biznesu nie jest możliwe – każdy przedsiębiorca musi mieć świadomość tego, że coś może pójść nie tak, jak planował.
Przeczytaj również: Błędy, których nie powinieneś popełnić prowadząc firmę.
W sieci łatwiej prowadzić firmę?
Przedsiębiorcy z pewnością doskonale wiedzą, że nakłady na reklamę są ogromne. Od tej jednak zależy to, czy potencjalni klienci zainteresują się działalnością firmy czy punktu usługowo-handlowego. Ci, którzy zdecydowali się działać w sieci, praktycznie nie ponoszą środków na reklamę, bowiem to zadanie należy do franczyzodawców. Oszczędności są zatem znaczne. Jednocześnie zainteresowani muszą uwzględnić to kryterium, wybierając partnera do współpracy.
To może Cię również zainteresować