Własna firma

ABC franczyzy - sprawdź, co musisz wiedzieć

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 12 głosów

12 głosów

6 komentarzy

ABC franczyzy - sprawdź, co musisz wiedzieć
Modeli biznesowych jest wiele. Ich rozwój jest wynikiem m.in. postępu technologicznego. Franczyza zrodziła się z chęci ekspansji przedsiębiorców, którzy jednocześnie chcieli zminimalizować koszty ponoszone tytułem tworzenia nowych punktów usługowo-handlowych.

Rozwijając franczyzę, mają oni możliwość docierania ze swoimi produktami i usługami praktycznie do każdego zakątku kraju. Jeżeli jesteś zainteresowany prowadzeniem sklepu, szkoły językowej czy zakładu fryzjerskiego pod znaną marką, sprawdź, co musisz wiedzieć.

 

Gdzie szukać ofert?

Jako przedsiębiorca musisz wiedzieć, gdzie znajdziesz oferty sieci franczyzowych. Dziś zadanie jest znacznie łatwiejsze niż jeszcze kilkanaście lat temu. Dynamiczny rozwój sieci sprawił, że każda firma oferująca franczyzę stawia na reklamę właśnie w internecie. Działają również strony, na których znajdziesz katalog franczyz. 

 

Franczyza tylko dla liczących się przedsiębiorców?

Dla wielu przedsiębiorców czynnikiem hamującym ich rozwój najczęściej jest ich sposób myślenia. Każdy biznes ma szansę stać się liczącym. Sieci franczyzowe są zainteresowane współpracą z każdym. Co prawda, mają swoje wymagania, ale nie oznacza to, że z góry skreślają drobnych przedsiębiorców. Zanim zatem zrezygnujesz, sprawdź, czy nie ma oferty, z której mógłbyś skorzystać.

Szukasz pracy?
Dodana
Polecana
Dodana
Polecana

PRZEDSTAWICIEL HANDLOWY / DORADCA KLIENTA

Jordan matcon sp. z o.o.

  • Środa Wielkopolska
Dodana
Polecana

Pielęgniarka - Niemcy

BK Care GmbH

  • Niemcy
Dodana
Polecana

Fizjoterapeuta

HolisMed Olszowy Łukasz

  • Nisko
Dodana
Polecana

 

Pakiet startowy – czemu trzeba za niego płacić?

Franczyza to specyficzna umowa. Franczyzodawca udostępnia zainteresowanemu podmiotowi swoją wiedzę na temat działania biznesu, materiały marketingowe i wsparcie merytoryczne. Za te elementy franczyzobiorca musi zapłacić określoną w umowie kwotę. Dlaczego trzeba płacić za pakiet startowy? Poza wiedzą i wsparciem, przedsiębiorca otrzymuje konkretne produkty, np. banery, ulotki, gazetki promocyjne. Zaprojektowanie i wydruk tych kosztuje franczyzodawcę, który – co naturalne – nie chce tych kosztów ponosić samodzielnie.

 

Opłaty – ile trzeba płacić?

Poza pakietem startowym, za który musi zapłacić franczyzobiorca, pozostaje jeszcze kwestia miesięcznych opłat. Mowa o tzw. prowizji od obrotów, którą jest zobowiązany uiszczać każdy franczyzobiorca. Większość sieci franczyzowych wychodzi z założenia, że wysokość prowizji negocjuje z zainteresowanym podmiotem. Rozwiązanie to jest zatem elastyczne i dopasowane do możliwości przedsiębiorców.

 

Franczyza – to zawsze musi się udać

Powyższe stwierdzenie jest błędne. Franczyza jest dobrym przepisem na biznes, ale z pewnością nie na sukces. Z aportu przygotowanego przez PROFIT i serwis Franchising.pl wynika, że tylko w 2014 r. klęskę na tej płaszczyźnie poniosły 63 sieci franczyzowe. Franczyzy nie można zatem uznać za gotową receptę na przepis. Choć z roku na rok więcej sieci przebywa niż kończy działalność, to jednak w dalszym ciągu trzeba podkreślać ryzyko. Wyeliminowanie tego w przypadku biznesu nie jest możliwe – każdy przedsiębiorca musi mieć świadomość tego, że coś może pójść nie tak, jak planował.

Przeczytaj również: Błędy, których nie powinieneś popełnić prowadząc firmę

 

W sieci łatwiej prowadzić firmę?

Przedsiębiorcy z pewnością doskonale wiedzą, że nakłady na reklamę są ogromne. Od tej jednak zależy to, czy potencjalni klienci zainteresują się działalnością firmy czy punktu usługowo-handlowego. Ci, którzy zdecydowali się działać w sieci, praktycznie nie ponoszą środków na reklamę, bowiem to zadanie należy do franczyzodawców. Oszczędności są zatem znaczne. Jednocześnie zainteresowani muszą uwzględnić to kryterium, wybierając partnera do współpracy.

To może Cię również zainteresować

Franczyza w Polsce - wady i zalety

Podziel się

6 komentarzy

Wojtek Gradowski

Wojtek Gradowski

I fajnie wszystko w jednym miejscu ciekawie opisane. Jak dla mnie temat dość dobrze rozwinięty.
Kuzynka

Kuzynka

Model sprawdzony na całym świecie. Wiele ludzi dobrze odnajduje się w tym i sprawdza się to nie tylko w branży gastronomicznej.
franczyza

franczyza

Jeśli którykolwiek z powyższych powodów jest interesujący i ma się własne motywacje do samodzielnego rozpoczęcia działalności, istnieje wiele zasobów, które mogą pomóc tak jak porady.
Danka

Danka

ABC franczyzy - sprawdź, co musisz wiedzieć. Fajny i przydatny artykuł. Przeczytałam na waszym portalu podobne artykułu o franczyźnie. powiem krótko- franczyzna nie zawsze musi przynieść sukces....ale może...........
Marcin

Marcin

Po podpisaniu umowy franczyzobiorca otworzy replikę działalności franczyzowej pod kierunkiem franczyzodawcy. Franczyzobiorca nie będzie miał tak dużej kontroli nad działalnością biznesową.
Segment

Segment

Franczyza dobra albo inne pomysły realizować można. Wielu celowo kupuje niedowartościowane towary i odsprzedaje je po wyższej cenie. Możesz także pomóc sprzedawać niepotrzebne rzeczy znajomym. W tym przypadku marża może osiągnąć nawet 500%, a początkowa inwestycja nie jest wymagana.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.

Dbamy o Twoją prywatność

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe, które za zgodą Użytkownika są przechowywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym Użytkownika, co może wiązać się również z przetwarzaniem danych osobowych Użytkownika. Pliki cookies przetwarzane przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem: ul. Legionów 26/28, 43-300 Bielsko-Biała, NIP: 5471567654, REGON: 070776507, w celu umożliwienia korzystania z Serwisu, jak również na potrzeby analizy zachowań Użytkownika w Serwisie, personalizacji prezentowanych Użytkownikowi treści oraz reklam, zapewnienia działania funkcji mediów społecznościowych oraz do zarządzania Serwisem. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies, jak również dostęp do panelu zarządzania ustawieniami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych zawartych w plikach cookies jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych wyrażona poprzez akceptację wykorzystania plików cookies (art. 6 (1)(a) RODO).

Zgoda udzielona poprzez wybór opcji "Wyrażam zgodę" oznacza akceptację wszystkich wykorzystywanych w Serwisie plików cookies. Zgoda Użytkownika może być w każdym momencie zmieniona poprzez kliknięcie w link umieszczony w Polityce Prywatności.

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo do żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących Użytkownikowi praw, można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.

Dostosowuję swój wybór

Dokonaj szczegółowego wyboru poniższych ustawień, aby zapisać indywidualne ustawienia prywatności. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Pliki cookies niezbędne do świadczenia usług drogą elektroniczną Zawsze aktywne
Narzędzia statystyczne i marketingowe Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads, Facebook Piksel (remarketing)
Narzędzie analityczne HotJar Statystyka