Pakiet startowy – to konieczność
Podstawowym kosztem, z którym musi liczyć się każda przyszły franczyzobiorca, jest zakup pakietu startowego. Na ten składa się kompletna wiedza know-how, materiały promocyjne i pomoc przez cały okres prowadzenia działalności. Dlaczego przedsiębiorca musi płacić? Otrzymuje wszystkie niezbędne narzędzia do tego, aby zacząć zarabiać. Nie ponosi przy tym wielu kosztów, np. zaprojektowania logo. Dodatkowym plusem jest możliwość korzystania z reklamy. Większość sieci franczyzowych nie pozwala sobie na uchybienia w tym zakresie, bo wie, że od tego zależy zainteresowanie potencjalnych franczyzobiorców.
Pakiet franczyzowy zawsze obejmuje wszelkie materiały niezbędne do rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej. W zależności od wielkości powierzchni punktu handlowego lub usługowego, zainteresowani muszą liczyć się z kosztem od 5 do 50 tys. zł.
W wypełnieniu i złożeniu wszystkich niezbędnych dokumentów może pomóc profesjonalne biuro rachunkowe (więcej w artykule: „Z jakim biurem rachunkowym nawiązać współpracę?”). Z drugiej strony dochodzą jeszcze koszty wyposażenia lub zaopatrzenia punktu handlowo-usługowego. W zależności od branży, w której przedsiębiorca zamierza prowadzić działalność, koszty te są zróżnicowane.
Prowizja od obrotów – ile ona wynosi?
Aby móc rozpocząć prowadzić działalność gospodarczą, poza zakupem licencji, konieczne jest również odprowadzanie prowizji od bieżących obrotów. Wysokość prowizji jest uzależniona od wynegocjowanych warunków przez zainteresowane strony i rodzaju biznesu. Inne marże obowiązują w branży spożywczej, inne zaś w przypadku właścicieli aptek. Przykładowo w branży odzieżowej prowizja, którą franczyzobiorca musi odprowadzać wynosi ok 20 do nawet 40% dochodu.
Franczyza w Polsce ma się całkiem dobrze i systematycznie się rozwija. Tak wynika z cyklicznie publikowanych na stronie internetowej Franchising.pl raportów. Ponieważ zainteresowanie takim modelem biznesu jest coraz większe, sieci franczyzowe dość elastycznie podchodzą do negocjowania warunków z franczyzobiorcami. Każdy zainteresowany przedsiębiorca musi pamiętać też, że sieciom franczyzowym zależy na pomnażaniu dochodów, zatem ich przedstawiciele mogą obniżyć wysokość prowizji np. w przypadku długiej współpracy.
Co z lokalem i kosztami prowadzenia firmy?
Choć działanie pod marką innego przedsiębiorcy może być opłacalne, nie można zapomnieć, że zakup licencji czy wypłacenie prowizji od obrotów to nie jedyne koszty ponoszone przez franczyzobiorcę. Nie może on zapomnieć o innych kosztach. Do takich należy zaliczyć uiszczenie rachunków tytułem np. wynajmu lokalu usługowego czy wypłacenie pensji pracownikom.
W początkowych miesiącach prowadzenia działalności gospodarczej przedsiębiorca może nie mieć wystarczającej kwoty pieniędzy, aby zapłacić wszystkie opłaty, nie mówiąc już o uzyskaniu dochodów, które zaspokoją jego oczekiwania. Jako osoba zainteresowana franczyzą, musisz mieć tego świadomość. Przyda się zatem konkretne zabezpieczenie finansowe. W przeciwnym razie utrzymanie się w ciągu pierwszych 6 miesięcy może być dużym problemem.
To może Cię również zainteresować