Własna firma

Franczyza - ile to kosztuje?

5 z 5

Ocena: 5 z 5 | 22 głosy

22 głosy

7 komentarzy

Franczyza - ile to kosztuje?
Formalnie założenie firmy nie jest kosztowne. Przyszły przedsiębiorca musi liczyć się z koniecznością uiszczenia opłaty wyłącznie wtedy, gdy chce być płatnikiem VAT.

Pakiet startowy – to konieczność

Podstawowym kosztem, z którym musi liczyć się każda przyszły franczyzobiorca, jest zakup pakietu startowego. Na ten składa się kompletna wiedza know-how, materiały promocyjne i pomoc przez cały okres prowadzenia działalności. Dlaczego przedsiębiorca musi płacić? Otrzymuje wszystkie niezbędne narzędzia do tego, aby zacząć zarabiać. Nie ponosi przy tym wielu kosztów, np. zaprojektowania logo. Dodatkowym plusem jest możliwość korzystania z reklamy. Większość sieci franczyzowych nie pozwala sobie na uchybienia w tym zakresie, bo wie, że od tego zależy zainteresowanie potencjalnych franczyzobiorców.

Pakiet franczyzowy zawsze obejmuje wszelkie materiały niezbędne do rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej. W zależności od wielkości powierzchni punktu handlowego lub usługowego, zainteresowani muszą liczyć się z kosztem od 5 do 50 tys. zł.

Szukasz pracy?

Elektromechanik Utrzymania Ruchu

TI Poland Sp. z o.o.

  • Bielsko-Biała
Dodana

OPERATOR PRODUKCJI

RAWIBOX S A

  • Międzyrzecze Dolne
Dodana
Polecana

Kierownik biura, Niemcy

ANTHEA sp. z o.o.

  • Niemcy
Dodana

Nauczyciel międzynarodowego żłobka

International Trilingual School of Warsaw

  • Warszawa
Dodana
Polecana

W wypełnieniu i złożeniu wszystkich niezbędnych dokumentów może pomóc profesjonalne biuro rachunkowe (więcej w artykule: „Z jakim biurem rachunkowym nawiązać współpracę?”). Z drugiej strony dochodzą jeszcze koszty wyposażenia lub zaopatrzenia punktu handlowo-usługowego. W zależności od branży, w której przedsiębiorca zamierza prowadzić działalność, koszty te są zróżnicowane.

 

Prowizja od obrotów – ile ona wynosi?

Aby móc rozpocząć prowadzić działalność gospodarczą, poza zakupem licencji, konieczne jest również odprowadzanie prowizji od bieżących obrotów. Wysokość prowizji jest uzależniona od wynegocjowanych warunków przez zainteresowane strony i rodzaju biznesu. Inne marże obowiązują w branży spożywczej, inne zaś w przypadku właścicieli aptek. Przykładowo w branży odzieżowej prowizja, którą franczyzobiorca musi odprowadzać wynosi ok 20 do nawet 40% dochodu.

Franczyza w Polsce ma się całkiem dobrze i systematycznie się rozwija. Tak wynika z cyklicznie publikowanych na stronie internetowej Franchising.pl raportów. Ponieważ zainteresowanie takim modelem biznesu jest coraz większe, sieci franczyzowe dość elastycznie podchodzą do negocjowania warunków z franczyzobiorcami. Każdy zainteresowany przedsiębiorca musi pamiętać też, że sieciom franczyzowym zależy na pomnażaniu dochodów, zatem ich przedstawiciele mogą obniżyć wysokość prowizji np. w przypadku długiej współpracy.

 

Co z lokalem i kosztami prowadzenia firmy?

Choć działanie pod marką innego przedsiębiorcy może być opłacalne, nie można zapomnieć, że zakup licencji czy wypłacenie prowizji od obrotów to nie jedyne koszty ponoszone przez franczyzobiorcę. Nie może on zapomnieć o innych kosztach. Do takich należy zaliczyć uiszczenie rachunków tytułem np. wynajmu lokalu usługowego czy wypłacenie pensji pracownikom.

W początkowych miesiącach prowadzenia działalności gospodarczej przedsiębiorca może nie mieć wystarczającej kwoty pieniędzy, aby zapłacić wszystkie opłaty, nie mówiąc już o uzyskaniu dochodów, które zaspokoją jego oczekiwania. Jako osoba zainteresowana franczyzą, musisz mieć tego świadomość. Przyda się zatem konkretne zabezpieczenie finansowe. W przeciwnym razie utrzymanie się w ciągu pierwszych 6 miesięcy może być dużym problemem.

To może Cię również zainteresować

Franczyza w Polsce - wady i zalety

Podziel się

7 komentarzy

Gośka

Gośka

Weszłam we franczyzę z firmą Beza Krówka lody rzemieślnicze. I szczerze polecam. Niski koszt inwestycji, a zwrot wysoki w dość szybkim czasie. Ogromne wsparcie z ich strony podczas otwarcia lodziarni, ale także podczas prowadzenia jej. Naprawdę polecam.
Marcin Jończy

Marcin Jończy

Fransczyza jak dla mnie ciekawa alternatywa gdy nie ma się czasu na rozwijanie marki i mechanizmów oraz narzędzi.
Kazek22

Kazek22

Najważniejsze są narzędzia i gotowe rozwiązania jakie się łączą z wejściem w taki model biznesowy. Dla mnie to korzystna opcja.
Mario Bros

Mario Bros

Założenie nowej firmy może być niezbyt porywającym zadaniem. Z kolei przy braku pomysłó dobrze jest rozważyć temat franczyzy.
projektant

projektant

Każdy kto tworzy własna firmę, marzy tylko o zysku. Jednym się udaje, innym niestety nie.Powiem w skrócie, aby rozkręcić biznes na zasadzie franczyzy, trzeba mieć w kieszeni bardzo dużo pieniędzy. Kto ma kilka np. milionów złotych, szanse ma bardzo duże na zysk.
Luiza

Luiza

Franczyzobiorca będzie również musiał zazwyczaj stosować takie same lub podobne ceny, aby reklama była usprawniona. Na przykłąd w żabce to chyba 6 tysięcy gwarantu jest?
Camel

Camel

Wysokość dochodu zależy od liczby sprzedanych przedmiotów, ich wartości i wyglądu. W ten sposób już w pierwszym miesiącu możesz zarobić trochę pieniędzy.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.

Dbamy o Twoją prywatność

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe, które za zgodą Użytkownika są przechowywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym Użytkownika, co może wiązać się również z przetwarzaniem danych osobowych Użytkownika. Pliki cookies przetwarzane przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem: ul. Legionów 26/28, 43-300 Bielsko-Biała, NIP: 5471567654, REGON: 070776507, w celu umożliwienia korzystania z Serwisu, jak również na potrzeby analizy zachowań Użytkownika w Serwisie, personalizacji prezentowanych Użytkownikowi treści oraz reklam, zapewnienia działania funkcji mediów społecznościowych oraz do zarządzania Serwisem. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies, jak również dostęp do panelu zarządzania ustawieniami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych zawartych w plikach cookies jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych wyrażona poprzez akceptację wykorzystania plików cookies (art. 6 (1)(a) RODO).

Zgoda udzielona poprzez wybór opcji "Wyrażam zgodę" oznacza akceptację wszystkich wykorzystywanych w Serwisie plików cookies. Zgoda Użytkownika może być w każdym momencie zmieniona poprzez kliknięcie w link umieszczony w Polityce Prywatności.

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo do żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących Użytkownikowi praw, można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.

Dostosowuję swój wybór

Dokonaj szczegółowego wyboru poniższych ustawień, aby zapisać indywidualne ustawienia prywatności. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Pliki cookies niezbędne do świadczenia usług drogą elektroniczną Zawsze aktywne
Narzędzia statystyczne i marketingowe Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads, Facebook Piksel (remarketing)
Narzędzie analityczne HotJar Statystyka