Twoje wsparcie w rekrutacji
Znajdź wymarzoną
ofertę pracy i APLIKUJ
OGŁOSZEŃ: 3981        SUBSKRYBUJE: 7545
Tematy, które interesują czytelników:  Kara porządkowa, Wykształcenie w CV

Jak krytykować innych?

Jak krytykować innych?
Jesteś pracodawcą? Jeżeli tak, to z pewnością zdarza się, że pracownicy nie spełniają twoich oczekiwań. Jak wówczas z nimi rozmawiać, by krytyka nie była negatywna, ale konstruktywna?

Słowo „krytyka” najczęściej wywołuje uczucia negatywne. Nie powinno to szczególnie dziwić – kto z nas lubi być krytykowany? Jako szef powinieneś jednak odkryć potencjał krytyki. Ta, o czym trzeba pamiętać, nie zawsze musi być negatywna – może być konstruktywna. Taka pozwala pracownikowi spojrzeć na swoją dotychczasową pracę w inny sposób czy ulepszyć sposób realizowania kolejnych zleceń. Jak zatem powinieneś krytykować?


Co to jest krytyka?

By wiedzieć, jak rozmawiać z pracownikami, powinieneś wiedzieć, co to jest krytyka i jak możesz ją wykorzystać. Definicja słowa „krytyka” podana przez Słownik Języka Polskiego PWN brzmi następująco: „surowa lub negatywna ocena kogoś lub czegoś”. By jednak nie okazało się, że krytykujesz pracownika, nie zaś jego poczynania, ważne jest to, byś zawsze odwoływał się do jego pracy.

Ponieważ pracownicy zdecydowanie bardziej wolą być chwaleni i nagradzani za swój wkład, to musisz być świadomy tego, że dobierając niewłaściwie słowa, możesz faktycznie sprawić, że pracownik źle odbierze twoje intencje. Z tego też względu powinieneś wiedzieć, jak rozmawiać ze swoimi podwładnymi, by nie okazało się, że – zamiast ich podbudować – odebrałeś chęci do dalszej pracy.


Najpierw marchewka, potem kij?

Rozmawiając z podwładnym o jego pracy, powinieneś przede wszystkim wziąć pod uwagę jego staż pracy. Ten ma znaczenie, bo jeżeli pracownik jest zatrudniony w firmie od dłuższego czasu, możesz rozpocząć rozmowę o jego dotychczasowym wkładzie w rozwój przedsiębiorstwa. W przypadku pracownika, którzy dopiero rozpoczął pracę, naturalne będzie podkreślenie, że nie zna on jeszcze wszystkich wymagań firmy i w związku z tym chcesz mu uświadomić, o czym powinien pamiętać, wykonując swoje codzienne obowiązki.

Rozpoczęcie rozmowy od pochwalenia pracownika jest bardzo dobrym i przede wszystkim sprawdzonym wybiegiem. W ten sposób możesz uniknąć sytuacji, że pracownik po prostu się zdenerwuje lub zniechęci. Podkreślając, ile znaczy dla firmy, możesz również wprowadzić dobrą atmosferę do rozmowy.

To Cię powinno też zainteresować: Motywowanie pracowników - dlaczego warto to robić?


Zapomnij o negatywnej krytyce

Jakbyś się czuł, gdy kto powiedział, że projekt, nad którym spędziłeś wiele godzin jest po prostu beznadziejny? Negatywna krytyka nie ma nic wspólnego z motywowaniem czy zachęcaniem pracowników do wydajniejszej pracy. Zdecydowanie lepiej sprawdza się omówienie projektu krok po kroku, wskazanie uchybień, niejasności.

Krytykując pracę podwładnego, nie możesz używać słów „beznadziejny”, „głupi” czy „zły”. Lepszymi określeniami będą np. „niedokończony” czy „niedopracowany”, bo takie nie wywołują negatywnych skojarzeń. Staraj się również podkreślić, że to wyłącznie twoje zdanie, inni zaś mogą mieć inne. To zrobisz używając np. takich zwrotów: „w mojej opinii”, „osobiście uważam” czy „sądzę, że”.


Publicznie czy nie?

Wiele wątpliwości budzi to, czy lepiej rozmawiać z pracownikami w grupie, czy też z każdym osobno. To zależy. Jeżeli pracownicy są wspólnie odpowiedzialni za projekt, to lepiej będzie zwołać zebranie, podczas którego wypowiedzieć będą się mogli wszyscy zainteresowani. W sytuacji, gdy chodzi o pracę indywidualną, lepszym rozwiązaniem będzie rozmowa w cztery oczy.

Oceń ten wpis
Jak krytykować innych?
Ocena: 3.5, liczba głosów: 19

Zobacz inne porady

Opinie

(brak komentarzy)
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.