Szkolenia i rozwój

Jak krytykować innych?

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 19 głosów

19 głosów

6 komentarzy

Jak krytykować innych?
Jesteś pracodawcą? Jeżeli tak, to z pewnością zdarza się, że pracownicy nie spełniają twoich oczekiwań. Jak wówczas z nimi rozmawiać, by krytyka nie była negatywna, ale konstruktywna?

Słowo „krytyka” najczęściej wywołuje uczucia negatywne. Nie powinno to szczególnie dziwić – kto z nas lubi być krytykowany? Jako szef powinieneś jednak odkryć potencjał krytyki. Ta, o czym trzeba pamiętać, nie zawsze musi być negatywna – może być konstruktywna. Taka pozwala pracownikowi spojrzeć na swoją dotychczasową pracę w inny sposób czy ulepszyć sposób realizowania kolejnych zleceń. Jak zatem powinieneś krytykować?


Co to jest krytyka?

By wiedzieć, jak rozmawiać z pracownikami, powinieneś wiedzieć, co to jest krytyka i jak możesz ją wykorzystać. Definicja słowa „krytyka” podana przez Słownik Języka Polskiego PWN brzmi następująco: „surowa lub negatywna ocena kogoś lub czegoś”. By jednak nie okazało się, że krytykujesz pracownika, nie zaś jego poczynania, ważne jest to, byś zawsze odwoływał się do jego pracy.

Szukasz pracy?

MENADŻER SPRZEDAŻY

ULTER-SPORT

  • Węgierska Górka
Dodana
Polecana
Dodana
Polecana

Tapicer meblowy

Beskidzkie Fabryki Mebli Sp. z o.o.

  • Bielsko-Biała
Dodana

Specjalista ds. dokumentacji technicznej na wydziałach produkcyjnych

Zakład Wyrobów Metalowych STRUMET Sp. z o. o.

  • Strumień
Dodana
Dodana
Polecana

Ponieważ pracownicy zdecydowanie bardziej wolą być chwaleni i nagradzani za swój wkład, to musisz być świadomy tego, że dobierając niewłaściwie słowa, możesz faktycznie sprawić, że pracownik źle odbierze twoje intencje. Z tego też względu powinieneś wiedzieć, jak rozmawiać ze swoimi podwładnymi, by nie okazało się, że – zamiast ich podbudować – odebrałeś chęci do dalszej pracy.


Najpierw marchewka, potem kij?

Rozmawiając z podwładnym o jego pracy, powinieneś przede wszystkim wziąć pod uwagę jego staż pracy. Ten ma znaczenie, bo jeżeli pracownik jest zatrudniony w firmie od dłuższego czasu, możesz rozpocząć rozmowę o jego dotychczasowym wkładzie w rozwój przedsiębiorstwa. W przypadku pracownika, którzy dopiero rozpoczął pracę, naturalne będzie podkreślenie, że nie zna on jeszcze wszystkich wymagań firmy i w związku z tym chcesz mu uświadomić, o czym powinien pamiętać, wykonując swoje codzienne obowiązki.

Rozpoczęcie rozmowy od pochwalenia pracownika jest bardzo dobrym i przede wszystkim sprawdzonym wybiegiem. W ten sposób możesz uniknąć sytuacji, że pracownik po prostu się zdenerwuje lub zniechęci. Podkreślając, ile znaczy dla firmy, możesz również wprowadzić dobrą atmosferę do rozmowy.


Zapomnij o negatywnej krytyce

Jakbyś się czuł, gdy kto powiedział, że projekt, nad którym spędziłeś wiele godzin jest po prostu beznadziejny? Negatywna krytyka nie ma nic wspólnego z motywowaniem czy zachęcaniem pracowników do wydajniejszej pracy. Zdecydowanie lepiej sprawdza się omówienie projektu krok po kroku, wskazanie uchybień, niejasności.

Krytykując pracę podwładnego, nie możesz używać słów „beznadziejny”, „głupi” czy „zły”. Lepszymi określeniami będą np. „niedokończony” czy „niedopracowany”, bo takie nie wywołują negatywnych skojarzeń. Staraj się również podkreślić, że to wyłącznie twoje zdanie, inni zaś mogą mieć inne. To zrobisz używając np. takich zwrotów: „w mojej opinii”, „osobiście uważam” czy „sądzę, że”.


Publicznie czy nie?

Wiele wątpliwości budzi to, czy lepiej rozmawiać z pracownikami w grupie, czy też z każdym osobno. To zależy. Jeżeli pracownicy są wspólnie odpowiedzialni za projekt, to lepiej będzie zwołać zebranie, podczas którego wypowiedzieć będą się mogli wszyscy zainteresowani. W sytuacji, gdy chodzi o pracę indywidualną, lepszym rozwiązaniem będzie rozmowa w cztery oczy.

To może Cię również zainteresować

Motywowanie pracowników - dlaczego warto to robić?

Podziel się

6 komentarzy

pracuś

pracuś

Z krytyką ostrożnie. Może przynieść negatywne skutki. Każdy człowiek lubi być chwalony a nie krytykowany. Czasami pracodawca musi skrytykować pracownika, jak coś zawalił w pracy. Musi to zrobić rozsądnie, aby po takiej rozmowie efekt krytyki przyniósł efekty pozytywne.
Andrzej

Andrzej

Lepiej nie krytykować. Jak ktoś zawala w pracy, zwrócić mu dyskretnie uwagę. Jak ktoś przeszkadza, to samo zrobić inteligentnie.
Paryż

Paryż

Dobrze jest wiedzieć jak to robić, gdyż złe opieprzanie ludzi może prowadzić do negatywnych skutków i przede wszystkim negatywnych w kierunku organizacji itp.
socjolog  NU

socjolog NU

Krytyka może dotyczyć wielu dziedzin. Uważam, że w zakładzie pracy nie sztuką jest krytykować kogoś, bo dla mnie krytyka to coś negatywnego. Każdy człowiek lubi jak jet pochwalony, a nie krytykowany.
Ramka

Ramka

Trzeba krytykować umiejętnie. Można mieć rację konstruktywną krytyką jednak zbyt wielkie nieumiejętny krytykowanie może stworzyć jeszcze więcej problemów.
Anita

Anita

Umiejętność konstruktywnej krytyki powinna być zawsze realizowana na poziomie. Dobry krytyk uzmysłowi pracownikowi złe działania, ale będzie profesjonalistą podczas tego.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.

Dbamy o Twoją prywatność

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe, które za zgodą Użytkownika są przechowywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym Użytkownika, co może wiązać się również z przetwarzaniem danych osobowych Użytkownika. Pliki cookies przetwarzane przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem: ul. Legionów 26/28, 43-300 Bielsko-Biała, NIP: 5471567654, REGON: 070776507, w celu umożliwienia korzystania z Serwisu, jak również na potrzeby analizy zachowań Użytkownika w Serwisie, personalizacji prezentowanych Użytkownikowi treści oraz reklam, zapewnienia działania funkcji mediów społecznościowych oraz do zarządzania Serwisem. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies, jak również dostęp do panelu zarządzania ustawieniami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych zawartych w plikach cookies jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych wyrażona poprzez akceptację wykorzystania plików cookies (art. 6 (1)(a) RODO).

Zgoda udzielona poprzez wybór opcji "Wyrażam zgodę" oznacza akceptację wszystkich wykorzystywanych w Serwisie plików cookies. Zgoda Użytkownika może być w każdym momencie zmieniona poprzez kliknięcie w link umieszczony w Polityce Prywatności.

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo do żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących Użytkownikowi praw, można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.

Dostosowuję swój wybór

Dokonaj szczegółowego wyboru poniższych ustawień, aby zapisać indywidualne ustawienia prywatności. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Pliki cookies niezbędne do świadczenia usług drogą elektroniczną Zawsze aktywne
Narzędzia statystyczne i marketingowe Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads, Facebook Piksel (remarketing)
Narzędzie analityczne HotJar Statystyka