Zawody i ich potencjał

Trudna sztuka bycia handlowcem

3 lutego 2023

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 14 głosów

14 głosów

3 komentarze

Trudna sztuka bycia handlowcem
Dobry handlowiec jest na wagę złota, bo sprzedawać nie każdy potrafi. Jeżeli chcesz odnieść sukces właśnie w tym zawodzie, to powinieneś wiedzieć, o czym koniecznie musisz pamiętać. Są takie cechy i umiejętności, bez których trudno będzie znaleźć się w czołówce handlowców.

Spis treści

Kierunkowe wykształcenie nie jest potrzebne – dobry handlowiec, by sprzedawać, wcale nie potrzebuje mieć w kieszeni dyplomu renomowanej uczelni. Z całą pewnością jednak konieczne są predyspozycje. Liczy się również wygląd i kompetencje miękkie. Takie połączenie gwarantuje, że handlowiec może skutecznie dotrzeć z produktem lub usługą do klienta.

Droga do bycia dobrym handlowcem jest kręta. Doświadczenie budowane latami pomaga w odniesieniu sukcesu, choć nie zawsze musi procentować w ten sposób. Bo ten zawód trzeba po prostu czuć – dobry handlowiec doskonale wie, w jaki sposób wzbudzić zaufanie, zainteresowanie i zachęcić do współpracy. A to sztuka. Jeżeli jesteś na początku swojej drogi zawodowej w charakterze handlowca, sprawdź o czym nie powinieneś zapominać.


Wygląd ma znaczenie

Mówi się, że „nie szata zdobi człowieka”. W przypadku handlowca jest odwrotnie – nienaganny wygląd to zupełna podstawa. Bo handlowiec musi dobrze wyglądać - jest wizytówką firmy, w której pracuje i to najczęściej on jest odpowiedzialny za to, w jakim tempie rosną słupki sprzedaży. Ale wygląd to nie wszystko. Choć dobry handlowiec powinien zawsze przywitać klienta w garniturze, w praktyce na sukces składa się więcej czynników.

Szukasz pracy?
Zobacz oferty: praca Handlowiec

Specjalista ds. sprzedaży

Aplikuj.pl

  • Bielsko-Biała
Dodana
Polecana
Dodana
Polecana

Handlowiec IT

Incom Group S.A.

  • Bielsko-Biała
Dodana

Specjalista ds. handlowych - kasjer - praca od zaraz

POWH Centrostal Sp. z o.o.

  • Bielsko-Biała
Dodana
Polecana

Kupiec mody

Makalu Fashion Sp. z o.o. Sp. K.

  • Łódź
Dodana
Polecana

Poza wyglądem niebagatelne znaczenie ma sposób zachowania się. Handlowiec to człowiek, który swoimi gestami czy sposobem wyrażania się powinien wzbudzić zainteresowanie i jednocześnie zaufanie. Nie bez znaczenia jest zatem gestykulacja, ton głosu czy postawa ciała. W praktyce handlowiec musi przynajmniej w pewnej części znać i wykorzystywać podstawy… psychologii.


Gdy wizytówka firmy nie ma wizytówki

Handlowiec to człowiek spotykający się z klientami. Umawia się z nimi na mieście lub odwiedza w ich firmach. Skoro tak, to znaczy, że jest najważniejszą wizytówką swojej własnej firmy. Nie może być zatem nieodpowiednio wyposażony. Wpływ na to, czy handlowiec dobrze się zaprezentuje, ma również jego przełożony. To on powinien zapewnić mu szereg dobrze wykonanych materiałów, które pomogą mu np. w zaprezentowaniu produktu klientom.

Choć współcześnie większość firm ma stronę internetową i chętnie reklamuje się w sieci, handlowiec jest tą osobą, która powinna być wyposażona w wizytówki czy katalogi reklamowe. Zdarza się również, że potrzebuje profesjonalnych narzędzi, jeżeli firma go zatrudniająca swoje usługi kieruje do specjalistów. Wówczas handlowiec nierzadko jest odpowiedzialny np. za przedstawienie usług lub towarów poprzez prezentację.


Najlepsza usługa lub produkt na rynku

Klient nie musi być przekonany do zakupu oferowanej mu usługi lub produktu, ale handlowiec powinien potrafić je sprzedać. W praktyce niebagatelne znaczenie ma to, w jaki sposób handlowiec przedstawia produkt – powinien być przekonany, że oferuje najlepszy z możliwych i sam być skłonnym do jego zakupu. Część klientów potrafi bezbłędnie wyczuć, czy ich rozmówca rzeczywiście uważa, że poleca dobry produkt lub usługę.

Choć praca handlowca jest wymagająca i nierzadko wiąże się z całodniowymi rozmowami z klientami, z całą pewnością jest też odpowiednia dla tych, którzy nie wyobrażają sobie dnia spędzonego przy biurku. Warto przy tym podkreślić, że dodatkowo zachęcać mogą do niej zarobki. Z Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń za 2013 r. wynika, że średnia pensja osób zatrudnionych w branży handlowej oscylowała w granicach 3800 zł netto. Najlepsi zarobią jednak znacznie więcej.

Podziel się

3 komentarze

Cecha

Cecha

Opis stanowiska podsumowuje podstawowe obowiązki, czynności, kwalifikacje i umiejętności związane z daną rolą. Tutaj wygląda jakby każdy mógł w tym pracować.
Dawid

Dawid

W każdym zawodzie są ludzie umiejący coś robić lub nie. Tutaj także są lepsi i gorsi i tym samym nie jest to praca dla każdego i trzeba się do tego przyzwyczaić.
Lola S

Lola S

Trudna sztuka bycia handlowcem - wszystkie artykuły z tego portalu czytam. Wiedziałam, że to praca trudna. Wprawdzie samochód służbowy i komórkę można dostać, ale praca musi dla pracodawcy przynieść szybko efekty.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.

Dbamy o Twoją prywatność

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe, które za zgodą Użytkownika są przechowywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym Użytkownika, co może wiązać się również z przetwarzaniem danych osobowych Użytkownika. Pliki cookies przetwarzane przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem: ul. Legionów 26/28, 43-300 Bielsko-Biała, NIP: 5471567654, REGON: 070776507, w celu umożliwienia korzystania z Serwisu, jak również na potrzeby analizy zachowań Użytkownika w Serwisie, personalizacji prezentowanych Użytkownikowi treści oraz reklam, zapewnienia działania funkcji mediów społecznościowych oraz do zarządzania Serwisem. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies, jak również dostęp do panelu zarządzania ustawieniami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych zawartych w plikach cookies jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych wyrażona poprzez akceptację wykorzystania plików cookies (art. 6 (1)(a) RODO).

Zgoda udzielona poprzez wybór opcji "Wyrażam zgodę" oznacza akceptację wszystkich wykorzystywanych w Serwisie plików cookies. Zgoda Użytkownika może być w każdym momencie zmieniona poprzez kliknięcie w link umieszczony w Polityce Prywatności.

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo do żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących Użytkownikowi praw, można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.

Dostosowuję swój wybór

Dokonaj szczegółowego wyboru poniższych ustawień, aby zapisać indywidualne ustawienia prywatności. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Pliki cookies niezbędne do świadczenia usług drogą elektroniczną Zawsze aktywne
Narzędzia statystyczne i marketingowe Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads, Facebook Piksel (remarketing)
Narzędzie analityczne HotJar Statystyka