Twoje wsparcie w rekrutacji
Znajdź wymarzoną
ofertę pracy i APLIKUJ
OGŁOSZEŃ: 989        SUBSKRYBUJE: 6981
Tematy, które interesują czytelników:  Zatrudnienie po stażu, Zmiana pracy, Składka chorobowa

Trudna sztuka bycia handlowcem

Trudna sztuka bycia handlowcem

Dobry handlowiec jest na wagę złota, bo sprzedawać nie każdy potrafi. Jeżeli chcesz odnieść sukces właśnie w tym zawodzie, to powinieneś wiedzieć, o czym koniecznie musisz pamiętać. Są takie cechy i umiejętności, bez których trudno będzie znaleźć się w czołówce handlowców.

Kierunkowe wykształcenie nie jest potrzebne – dobry handlowiec, by sprzedawać, wcale nie potrzebuje mieć w kieszeni dyplomu renomowanej uczelni. Z całą pewnością jednak konieczne są predyspozycje. Liczy się również wygląd i kompetencje miękkie. Takie połączenie gwarantuje, że handlowiec może skutecznie dotrzeć z produktem lub usługą do klienta.

Droga do bycia dobrym handlowcem jest kręta. Doświadczenie budowane latami pomaga w odniesieniu sukcesu, choć nie zawsze musi procentować w ten sposób. Bo ten zawód trzeba po prostu czuć – dobry handlowiec doskonale wie, w jaki sposób wzbudzić zaufanie, zainteresowanie i zachęcić do współpracy. A to sztuka. Jeżeli jesteś na początku swojej drogi zawodowej w charakterze handlowca, sprawdź o czym nie powinieneś zapominać.


Wygląd ma znaczenie

Mówi się, że „nie szata zdobi człowieka”. W przypadku handlowca jest odwrotnie – nienaganny wygląd to zupełna podstawa. Bo handlowiec musi dobrze wyglądać - jest wizytówką firmy, w której pracuje i to najczęściej on jest odpowiedzialny za to, w jakim tempie rosną słupki sprzedaży. Ale wygląd to nie wszystko. Choć dobry handlowiec powinien zawsze przywitać klienta w garniturze, w praktyce na sukces składa się więcej czynników.

Poza wyglądem niebagatelne znaczenie ma sposób zachowania się. Handlowiec to człowiek, który swoimi gestami czy sposobem wyrażania się powinien wzbudzić zainteresowanie i jednocześnie zaufanie. Nie bez znaczenia jest zatem gestykulacja, ton głosu czy postawa ciała. W praktyce handlowiec musi przynajmniej w pewnej części znać i wykorzystywać podstawy… psychologii.


Gdy wizytówka firmy nie ma wizytówki

Handlowiec to człowiek spotykający się z klientami. Umawia się z nimi na mieście lub odwiedza w ich firmach. Skoro tak, to znaczy, że jest najważniejszą wizytówką swojej własnej firmy. Nie może być zatem nieodpowiednio wyposażony. Wpływ na to, czy handlowiec dobrze się zaprezentuje, ma również jego przełożony. To on powinien zapewnić mu szereg dobrze wykonanych materiałów, które pomogą mu np. w zaprezentowaniu produktu klientom.

Choć współcześnie większość firm ma stronę internetową i chętnie reklamuje się w sieci, handlowiec jest tą osobą, która powinna być wyposażona w wizytówki czy katalogi reklamowe. Zdarza się również, że potrzebuje profesjonalnych narzędzi, jeżeli firma go zatrudniająca swoje usługi kieruje do specjalistów. Wówczas handlowiec nierzadko jest odpowiedzialny np. za przedstawienie usług lub towarów poprzez prezentację.


Najlepsza usługa lub produkt na rynku

Klient nie musi być przekonany do zakupu oferowanej mu usługi lub produktu, ale handlowiec powinien potrafić je sprzedać. W praktyce niebagatelne znaczenie ma to, w jaki sposób handlowiec przedstawia produkt – powinien być przekonany, że oferuje najlepszy z możliwych i sam być skłonnym do jego zakupu. Część klientów potrafi bezbłędnie wyczuć, czy ich rozmówca rzeczywiście uważa, że poleca dobry produkt lub usługę.

Choć praca handlowca jest wymagająca i nierzadko wiąże się z całodniowymi rozmowami z klientami, z całą pewnością jest też odpowiednia dla tych, którzy nie wyobrażają sobie dnia spędzonego przy biurku. Warto przy tym podkreślić, że dodatkowo zachęcać mogą do niej zarobki. Z Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń za 2013 r. wynika, że średnia pensja osób zatrudnionych w branży handlowej oscylowała w granicach 3800 zł netto. Najlepsi zarobią jednak znacznie więcej.

Zobacz inne porady dla pracowników

Komentarze do wpisu

(brak komentarzy)
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.